כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אנו רצים והם רצים: על הפלג, הפלס ושאר מאיימים

כמו בבחירות שעברו, יש מי שלא למד לקח ורוצה לרוץ בנפרד • אבי גרינצייג עם שיעור בחשבון וגם הימור מסוכן • טור אישי

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר

שנתיים של נזק, של פגיעה ביהדות החרדית מכל כיוון אפשרי, של חוק הגיוס, של תקנות הגיור, של קיצוצי תקציב חוזרים ונשנים לישיבות ולמוסדות הלימוד החרדים - באו אל קיצן.

לפני שנתיים, התמודדו חיים אמסלם ואמנון יצחק בשתי רשימות, ששרפו יחד 73 אלף קול, גם אם נניח שרק 60 אלף מתוכם היו חרדים, מדובר ב-2 מנדטים יקרים מפז, שיכלו להפוך את הקערה על פיה.

שנתיים איומות חלפו ונדמה כי לא כולם למדו לקח, בעוד בש"ס עושה היו"ר לשעבר קולות של נפגע, ביהדות התורה קופצים נציגי 'הפלס' ומכריזים כי בכוונתם לרוץ בנפרד. ומי יודע אלו תנועות פנים חרדיות שיחפצו בכותרות עוד יצוצו עד הבחירות.

אז קודם כל קצת מספרים, לאלה שחולמים על סיכוי לעבור את אחוז החסימה: מדובר היום ב-3.25%, שהם [בתחשב בנתוני הבחירות שעברו, עליהן יש להוסיף גידול טבעי, ולשקלל ירידה מינורית צפויה באחוז הבוחרים] 123.5 אלף קול.

את זה ניתן לומר בוודאות כבר עכשיו: להוציא ש"ס ויהדות התורה, אין לאף גורם חרדי סיכוי להשיג את מספר הקולות המדובר, ואפילו לא להתקרב לזה. כל ריצה כזו עשויה רק לסחוב מעט קולות מהמפלגות החרדיות, להזיק ואולי לגרוע מנדט או שניים, שעוד עשויים להתגלות כגורליים.

בדגל מעריכים: הפלג לא יוכלו לקבל יותר מ-5 אלף קול
עם זאת, כאשר מדובר באנשי הפלג הליטאי הקיצוני, נציגיהם מבינים היטב כי הם חסרי סיכוי בריצה עצמאית, ויש מהם שאף מצהירים בפומבי שאם תהיה כזו - מטרתה אך ורק להזיק, ולפחות יש להם דרישה 'שיתחשבו בנו'.

ושוב, ניצמד למספרים: עד כה נבחנו אנשי הפלג המדובר בשלושת הערים החרדיות הגדולות - ירושלים, בני ברק ומודיעין עילית, בהן השיגו בסך הכל כ-15 אלף קול.

לא לחינם נמנעו הללו מריצה בערים אחרות, למעט קהילות קטנות של כמאה-מאתיים נפש באלעד, חדרה או אשדוד. אין באף עיר חרדית ריכוז של ממש המזוהה עמם. לכל היותר מדובר על עוד כאלף קולות ברחבי הארץ [ואפילו פחות מכך לטענת גורמים ב'דגל התורה', לדבריהם מרבית המזוהים עם הפלג המתגוררים מחוץ למשולש החרדי המדובר, העבירו את כתובתם לאחת הערים הללו כדי להצביע].

מתוך 16 אלף הקולות הללו, יש לצמק מצביעי מחאה. אינו דומה תושב בני ברק שאינו מרוצה מקנס שספג מהעירייה, וביודעו שההגמוניה החרדית בעיר מובטחת - הצביע הצבעת מחאה, לתושב בני ברק שבנו נאלץ לחשוש מגיוס, עלות שכר הלימוד של ילדיו האמירה ועל כל זה - הוא נחשף בשנתיים האחרונות לאינספור מעשי 'טרור' של אותה קבוצה, ולהתבטאויות חריפות שוב ושוב של גדולי ישראל נגדה.

בנוסף, על פי ההערכה, נתח מסוים מהקולות לא הגיע מהמגזר הליטאי, אלא ממגזרים אחרים שנהנו מההתערבות במחלוקת הליטאית [באוזני כותב השורות הצהיר חסיד חב"ד כי הוא ומשפחתו הצביעו 'עץ' בירושלים, כדי להבעיר במעט את המדורה הליטאית].

בכל מקרה מדובר על פלח אוכלוסיה המונה בין רבע מנדט לחצי מנדט לכל היותר. ובוודאי שאינו יכול לדרוש מנדט משל עצמו. מה גם, שבאותו הפלג נהוג 'לנכס' אליהם את הגרי"ש אלישיב זצ"ל, מי שבחר את ח"כ משה גפני וח"כ אורי מקלב. ואם כן, הרי שהם מקבלים ייצוג הולם די והותר.

בשורה התחתונה, ומכיוון שחשבון בסיסי [בלי ליבה] יודעים גם מרבית מצביעי הפלג בבחירות המוניציפאליות, ומאחר שסביר להניח שרובם בסך הכל אנשים בוגרים, שקולים ואחראים, לא מסתבר שהם ישרפו את קולם בזמן כה קריטי, ולפיכך הצפי בחוגי 'דגל התורה' כי גם אם ירוצו אנשי הפלג בנפרד - הם לא יקבלו יותר מ-4-5 אלף קול.

הימור מוקדם: 8 ג, 11-12 לש"ס
ומכאן לתחזית.

אמנם מוקדם מעט להמר, ובחודשים הארוכים שנותרו עד למועד הבחירות הכל יכול לקרות. עם זאת, ככל שמדובר במפלגות החרדיות - הצפי די יציב, ורק דרמה של ממש עשויה להשפיע על מספר המנדטים.

אז הנה ההימור שלי, בערבון מוגבל, ולאחר רכישת זיכיון לזלילת כובעים בסניף 'פרסטר' הקרוב: יהדות התורה תקבל 8 מנדטים, ש"ס תקבל 11-12.

ככל שמדובר בראשונה, יהיה זה הישג מרשים שמצביע על יציבות מתמשכת, גידול טבעי ונאמנות לגדולי ישראל. ככל שמדובר בשניה, אם אכן, יהיה מדובר בהישג עצום, שיגיע למרות פטירתו של מרן, הסכסוכים הבלתי פוסקים וחוסר היכולת להצביע על הישגים של ממש בקדנציה האחרונה.

נ.ב. ייאמר לזכותו של דרעי, שהוא הספיק לרשום היום הישג נוסף ואולי אחרון קודם הבחירות, בהעברת חוק אבחון פסיכו לילדים נזקקים. חוק המאפשר מימון אבחונים פסיכו דידקטיים לילדים ממשפחות נזקקות, כדי שילדיהם יזכו גם הם להזדמנות שווה להצלחה במערכת החינוך.
הפלג שס חרדים בחירות ריצה עצמאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד