כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

סערה זוטא: מה דעת הגר"מ מאזוז בהקלות בגיורים?

האם דעת הגר"מ מאזוז היא בעד הקלות לגרים? • דובר הרב מבהיר: "דעתו שאין מגיירים אלא בקבלת עול מצוות שלמה ואמיתית"

הגר"מ מאזוז. צלם:פלאש90
הגר"מ מאזוז. צלם:פלאש90

סערה זוטא במגזר החרד"לי על רקע פרסום חוזר, מלפני מספר שנים של דברי הגר"מ מאזוז בסוגיית הגיור

גורם הקשור כפי הנראה ל'בית היהודי' פרסם מחדש כי בהסכמה לספרו של ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם 'זרע ישראל', קובע פטרונה הרוחני של מפלגת 'יחד', הרב מאיר מאזוז, כי קבלת תורה ומצוות אינה תנאי הכרחי לגיורים וכי ניתן לגייר מועמדים בלי שהם קיבלו עליהם תורה ומצוות באופן מלא, זאת בניגוד לדעת הרבנות הראשית לישראל.

הרב שלמה אבינר, מראשי רבני הציונות הדתית, הבהיר בתגובה כי אין להקל בהלכת קבלת עול המצוות על ידי הגר.

בדברים אותם כתב הרב מזוז, והתואמים גם את דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הוא מציג עמדה המאפשרת גיורים בצורה רחבה יותר, ואשר מקלה בסוגיית קבלת עול המצוות על ידי הגר.

בין השאר הוא כותב: "ולא היה בדבר הזה מעולם, שלא שמענו שהגר יכול למחות ויהיה דינו כגוי למפרע, רק בקטן שגיירו אביו או שגיירו בית דין", ואף מצטט דברים שנכתבו בשו"ת איש מצליח כי "אם יעמוד יהודי למחצה באביו, דהיינו שמאמין באל אחד ואוחז בקצת מצוות, אף שאינו שומר כל המצוות אין זו מחאה".

בהמשך ממשיך הרב מזוז וכותב כי "בזמננו. בעוה"ר שרוב העם מסורתיים למחצה ולשליש ולרביע, מאורך הגלות והצרות אשר עברו על ראשנו, ומ"מ כיון שמל וטבל וקיבל עליו הגר עול מצוות באופן כללי דיו בכך", הוא פוסק. "רק אם אמר 'אני מקבל כל התורה חוץ מדקדוק אחד' אין מקבלין אותו, אבל אם לא אמר כן ונראה שהוא אוהב ומתאמץ להתגייר, דברים שבלב אינם דברים ומקבלין אותו".

דובר ראש הישיבה הגר"מ מאזוז, ששון טרבלסי, ציין ל'בחדרי חרדים': "דעת מרן ראש הישיבה היא כדעת כל גדולי ישראל, שאין מקבלין גרים אלא בקבלת עול מצוות מלאה ואמיתית.

"גם בדברים שהובאו באתר, הודגש שאפילו אם ביקש הגר לבטל תקנה אחת, אין מקבלין אותו.
באשר לדברים, מדובר בתשובה הלכתית של מרן ראש הישיבה לשאלה האם ניתן לבטל גרות למפרע, לגר שכעת אינו שומר תורה ומצוות. על זאת השיב מרן ראש הישיבה, כי לא מצינו ביטול גרות למפרע אלא בקטן שהגדיל וגר זה שאינו שומר תורה ומצוות אינו שונה מעמדו משאר ישראל שאינם מקפידים על שמירת תורה ומצוות. לפיכך אין לבטל את מעמדו למפרע.

"אולם ברור הוא, שדעת מרן הגר"מ מאזוז היא שאין מגיירים אלא בקבלת עול מצוות שלמה ואמיתית. כדעתם של כל גדולי ישראל".
גיור מאזוז קולא אמסלם רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד