כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

לנקות ולנקות - כבר לא עבודת פרך

לנקות זה עבודה קשה, אבל לדעת איך לנקות זאת אומנות • אל תתפלאו אם עד היום עשיתם את זה לא נכון - מהמטבח לחדר הילדים, דרך האמבטיה והסלון, קיבצנו עבורכם את "המקצוענים" שיגלו לנו לקראת פסח את כל סודות והטיפים לניקיון פשוט • כנסו

לנקות ולנקות - כבר לא עבודת פרך


אחד החללים המאיימים ביותר שקשה לנקות ולהכשיר לקראת חג הפסח הוא המטבח, המרובה במכשירים שדורשים טיפול יסודי. "עם זאת מלאכת ניקיונות מוצרי החשמל במטבח לא חייבת להצטייר כמכה ה-11", מסביר איציק וכטלר מנהל שיווק TEKA ישראל וממשיך במתן טיפים לניקוי שיקלו עליכם:


התנור :
לכבוד החג, מגיע לתנור טיפול מיוחד. לאחר שעמל קשות לתבשילי החג, טפטפו מים בתחתית התנור ופזרו אבקת סודה לשתיה. הפעילו את התנור על חום גבוה, 250 מעלות במשך רבע שעה, כבו אותו ונתקו מהחשמל. המתינו עד שהחום בתנור ירד לדרגה בטוחה ונעימה למגע (אך עדיין חמימה), ונקו אותו עם סמרטוטו לח. מומלץ להתחיל מאזור גופי החימום (רק בזהירות) ולהתקדם מטה. לצורך הגברת היעילות, כדאי להשרות את חלקי התנור הפריקים (מסילות, תבניות, רשתות, זכוכיות) בחומר ניקוי במשך מספר דקות. ככלל, מומלץ לנקות את התנור לאחר כל שימוש (ובתנאי שהוא התקרר), כיוון שכך הלכלוך מוסר בקלות ונמנעת שריפה חוזרת אשר מקשיחה אותו ומקשה על הסרתו.

קיימים בשוק שני סוגים של תנורים, הישנים יותר בציפוי אמייל שחור והחדשים בציפוי של אמייל קריסטלי. את זה הניחן באמייל שחור, מומלץ לנקות כאשר הוא פושר. בכדי לנקות את הסוג השני, זה המצופה אמייל קריסטלי, מומלץ לחמם את התנור ל-250 מעלות, דבר המסיר את השומנים בקלות והופך גם את הכתמים הקשים ביותר לקלים להסרה באמצעות מטלית לחה.


הכיריים:
פני השטח- את פני השטח של הכיריים נקו באמצעות מים רותחים עם מלח לימון ביחס של שתי כפיות שטוחות לחצי ליטר מים וסבון כלים.
ניקוי המבערים- את החלק שנראה מסובך וקשה ביותר לניקוי מומלץ לנקות בשלבים על פי חלקים. את החלק התחתון הפנימי, נקו עם מבריק מתכות על מנת לשמור על הגוון והברק. את החלק השני טבעת הלהבות העשויה מנחושת, מומלץ לנקות במים חמים ובמסיר שומנים. החלק השלישי במבער הוא הכיפה העליונה, העשויה לרוב מאמייל או מברזל יצוק, אותה מומלץ לטבול במים חמים עם מסיר שומנים למספר דקות ואז לשטוף.
הסרת כתמים מכיריים נירוסטה- על מנת להיפטר מכתמים שהצטברו, מומלץ לפזר סודה לשתייה, להשהות זמן מה ולשטוף.
ניקוי הרשתות- הוציאו את הרשתות והניחו בכיור, שטפו במים חמים ורססו בחומר מסיר שומנים, כך יתרככו גם כל שאריות המזון שהתקשו ונדבקו ויוסרו.


המקרר:
נכון שהמקרר זוכה, מטעמי היגיינה, לניקוי סדיר במהלך השנה, אבל בניינו בדרך כלל זה לא יותר מניגוב אגבי. לקראת פסח כדאי להשקיע קצת יותר בעיקר באזורים שמצריכים גישה מיוחדת.
פנים המקרר- דפנות הפלסטיק- הרצפה- מומלץ לנקות במטלית לחה וסבון רגיל. על מנת להתמודד עם ריחות לא נעימים ולנטרל אותם, מומלץ להשתמש במעט סודה לשתייה או בתערובת שווה של חומץ ומים שלטווח ארוך בשימוש חוזר ימנעו היווצרות של עובש. שימו לב, הימנעו משימוש בחומרי ניקוי למיניהם שמכילים אלכוהול או משטיפה במים זורמים, שכן הפלסטיק עלול להינזק והמים עלולים לחדור למערכות החשמל ולגרום לנזק בלתי הפיך.

מדפים, מחיצות ומגירות- את אלו שניתנים לשליפה הוציאו בזהירות מהמקרר ושטפו בכיור או אפילו באמבט בנוחות עם סבון כלים פשוט ומים או בחומרי ניקוי ייעודים. חלקים מלוכלכים במיוחד, אפשרי לנקות באמצעות סבון כלים עם מעט אבקת סודה לשתייה או באקונומיקה מדוללת במים.

גוף המקרר (החלק החיצוני)- את חלקו החיצוני של המקרר מומלץ לנקות באמצעות חומר ניקוי עדין, איזשהו תרסיס ייעודי, סבון כלים פשוט או חומר לניקוי כללי מדולל בהמון מים. עדיף במטלית לחה, אבל במידה וישנם כתמים עקשניים, ניתן להשתמש בספוג לניקוי כלים ובתנאי שיהיה מסוג עדין שלא ישרוט את פני השטח.

פינות וחריצים- כדי לנקות אבק ופירורים שהצטברו בפינות הפנימיים ובחריצים שבקפלי גומיות האטימה בדלתות, השתמשו במברשת שיניים רכה טבולה בחומר מחטא עדין. לאחר מכן, נגבו היטב במטלית לחה.

המעבה ופתחי אוורור- אל תשכחו את המעבה ופתחי האוורור שמצויים בחלקו האחורי של המקרר או בתחתיתו. את רשת הצינורות חשוב לנקות בקביעות מפירורים ושאריות מזון שהצטברו באמצעות סמרטוט יבש או רטוב על פי מידת הלכלוך והצורך. את פתחי האוורור של המעבה מומלץ לנקות אחת לחודש באמצעות מברשת או שואב אבק. דרך אחרת היא באמצעות טכנאי מקררים שבדרך כלל מבצע את הניקוי בריסוס של גז דחוס.


מלאכת ניקיונות הפסח לא פוסחת על חדר האמבט והכלים הסניטריים. אריקה נוי מנהלת מותג היוקרה הצרפתי Jacob Delafon המתמחה בכלים סניטרים ברשת "חרש" מסבירה רגע לפני החג, כיצד לנקות, לדאוג לתפקודם התקני ומראם החדש עד לפסח הבא ובכלל:

"בשום אופן אין להשתמש בחומרי ניקוי חומציים ואגרסיביים – הוראה זו מתאימה לכלל הכלים הסניטריים בין אם הם עשויים חרס ומצופים בגלזורה ובין אם מדובר באמבטיות העשויות אקריל , פח או ברזל יציקה מצופה אמייל. חומרים חומציים ואגרסיביים גורמים במשך הזמן לבלאי בגלזורה/באמייל וגורמים לאיבוד הברק. לא ניתן לתקן כלי חרס , אשר איבד את הברק שלו".


אסלות:
את מושבי האסלות אשר עשויים לרוב מפלסטיק קשיח, מומלץ לנקות עם "רסס ונגב", חומר שאינו גורם לנזק ומשמיד חיידקים. לא מומלץ להשתמש באותו החומר שעמו מנקים את האסלה, כי לרוב אותו חומר הוא מרוכז ואינטנסיבי.

האמבטיה:
מומלץ לנקות עם חומרים קרמיים, המיועדים לניקוי אמבטיות שאינם מכילים חול וכך לא יגרמו נזקים כדוגמת שריטות על האמייל. לאמבטיות אקריליות קיימים בשוק חומרי ניקוי מיוחדים. כמו כן, יש לנקות עם מטלית רכה ולחה, כדוגמת מטלית אבק, וזאת על מנת שסיבי ספוגי ניקוי כמו סקוטשברייט, לא יגרמו לנזקים ושריטות.


טיפים כללים לחדר האמבט:
• אבנית אשר מצטברת על הכלים הסניטריים , ניתן להסיר באופן שוטף, עפ"י הוראות היצרן, באמצעות חומרים המיועדים ספציפית להסרת אבנית מכלים סניטריים. יש לשים לב כי לא מדובר באותם חומרי הסרת אבנית ממוצרים שונים כגון קומקומים הקיימים בשוק, אלא באלו שכאמור מיועדים אך ורק לכלים הסניטריים. אין גם לערבב ביניהם.

• לגומיות המורכבות בתוך המנגנונים של האסלות, ישנה נטייה במהלך השנים להתבלות, דבר הגורם ליצירת נזילה בתוך האסלה. במידה ואותה נזילה אינה מטופלת באופן מידי, נוצר "פס צהוב" שאחר כך יהיה קשה יותר להסירו ובנוסף, כרוך בהוצאות בלתי מבוטלות. לכן, יש לשים לב לנזילות בתוך האסלה ולא להזניחן.


ואם שכחתם לרגע מהספא או הכורסא בסלון, אז אנחנו כאן כדי להזכיר לכם שגם הן במהלך השנה צוברות אבק, פרורים ושלל כתמים. לכן חשוב להעניק להם ניקוי יסודי, במיוחד עם אתם מארחים משפחה וחברים. ברוך מזרחי, מבעלי המותג "עידן כורסאות" חולק אתנו טיפים יקירם מפז שיעזרו לנקות ולשמר את הכורסאות והספות שברשותכם:

כורסאות עור: במידה ומדובר בפריט חדש או ככזה השמור היטב השתמשו במגבונים לחים של תינוקות, אך תבדקו את התגובה של העור במקום צדדי ואם הצבע יורד סימן שגימור עור זה אינו מגיב אליהם היטב. הימנעו משימוש בחומרי ניקוי חזקים המכילים כימיקלים וחומצות שעלולים לגרום נזק בלתי הפיך. אבק ופרורים ניתן להסיר באמצעות שואב אבק, יחד עם זאת, יש להקפיד לעשות זאת בעדינות תוך שימוש במברשות רכות.

לעיתים כורסאות עור זקוקות לניקוי יסודי שיחזיר להן את המראה החדש, על אף שקיימים מוצרים שונים בשוק המיועדים לכך, ניתן לעשות זאת גם באופן טבעי. ערבבו היטב חומץ לבן מזוקק ושמן פשתן ביחס של 1 ל-2 בהתאמה ומרחו על גבי הספה בתנועות סיבוביות רחבות. המתינו כ-10 דק' ולאחר מכן נקו ביסודיות עם מטלית רכה. ייתכן שיהיה נחוץ לעשות זאת פעמיים


כורסאות בד:
במידה וגילינו כתם, חשוב יותר לדעת מה לא לעשות מאשר מה לעשות, על מנת לא לגרום נזק: חשוב לא להרטיב את כורסת הבד בשום פנים ואופן, רטיבות אשר לא תתייבש כראוי עשויה לגרום להתפתחות עובש שילוו בריח רע. מומלץ להימנע משימוש במברשות למיניהן. כיוון שהברשה לא נכונה עלולה לגרום לעיוות הסיבים של הספה ופגיעה במראה. כמו כן הימנעו משפשוף שעלול לגרום לחומר המכתים להיספג עמוק עוד יותר לתוך סיבי הכורסא ויקשה על פעולת הניקוי שלה. מבחינת חומרי ניקוי חשוב לנקוט משנה זהירות, לא כל חומר יתאים לכל כורסא וחשוב להתאים אותו לבד ממנו מיוצר ריפוד הכורסא ובוודאי שאין להשתמש באקונומיקה או במסיר שומנים. מזרחי ממליץ, שכבר במהלך הקנייה תעדיפו לקנות כורסא מבד אימפלה שידוע בעמידותו גם נגד הכתמים הקשים מכול.


גם אם בשאר חלקי הבית אנחנו מקפידים על ניקיון ועל תחזוקה הולמת, הרי שחדר ילדים הוא מעבר להישג ידנו. לקטנים וגם לגדולים ביותר מבין ילדינו יש נטייה לאמין שאם לא רואים את הלכלוך הוא כנראה לא קיים ולא פלא, אם כן, שמתחת למיטות הילדים והנוער שלהם אפשר למצוא לא פעם מצבורים של פרורים, אבק ועוד דברים לא נעימים במיוחד.

מילי עשור, מבעלי רשת "האוס אין" לריהוט ילדים ואמא בעצמה חולקת מספר טיפים לניקיון בריא, פשוט וכזה אשר ישלב גם את הצאצא עצמו. "בחדר ילדים מומלץ לא להשתמש בחומרים ניקוי כימים ואפילו לא במגבונים, מטלית לחה תספיק לניקוי רהיטים כגון מיטה, ארון ושידות עץ. באופן כללי מומלץ לאוורר את חדר הילדים לעיתים תכופות בין אם בחלון או בדלת פתוחה. את השטיחים מומלץ לשאוב לפחות פעם בשבוע כמו גן לכבס את הווילונות, כיוון שאלו פריטים בעלי נטייה לצבור אבק, אשר יכול להזיק לבריאות הילד.

אל לנו לשכוח את הצעצועים אשר גם הם צוברים אבק ולכלוך, את צעצועי הפרווה ניתן לכבס על פי הוראות היצרן, בעוד את צעצועי הפלסטיק אפשר לנקות עם מטלית טבולה במים וסבון.

ניתן ואף מומלץ לשלב את הילדים אשר נמצאים בחופשה, בתהליכי הניקוי ולטיל עליהם משימות כגון ניקוי הצעצועים. כך הילדים ילמדו שיעור באחריות ובמתן עזרה".


הערה: אין מן ההמלצות אסמכתא הלכתית
נקיון חג תנורי כיריים בישולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד