כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ברוח ההיסטוריה: טיול רכבי שטח בדרך בורמה

אין כמו יום ירושלים לצאת למסלול רכבי שטח בעקבות פורצי הדרך בעת המצור על ירושלים

צילום ארכיון: דורון הורביץ, פלאש 90
צילום ארכיון: דורון הורביץ, פלאש 90


חודש מארס של שנת 1948 היה חודש עקוב מדם. השיירות העולות לירושלים הנצורה ספגו אבדות כבדות מידי הכנופיות הערביות ששלטו על הדרך. מיטב לוחמי הפלמ"ח הצעירים, בני השבע עשרה, שמונה עשרה ותשע עשרה שילמו בחייהם בניסיון ההירואי לפרוץ את המצור. משטרת לטרון עברה מידי המנדט הבריטי לידי הלגיון הערבי ובכך נחסם לחלוטין שער הגיא או בשמו הערבי, באב אל וואד.

נוצר הכרח למצוא דרך חלופית הנסתרת מעיניהם של הפורעים.

דרך בורמה התגלתה כמו בכל סיפור טוב, במקרה. שלושה לוחמי פלמ"ח יצאו מהבירה הנצורה במטרה ללוות את אחד מהם בדרכו אל אביו החולה בתל אביב. השלושה יצאו מירושלים והגיעו בהליכה רגלית לקיבוץ חולדה, בנתיב שהסתבר כבטוח.

לאור הצלחתם הוחלט לשלוח לציר ג'יפ עם שני לוחמים נוספים על מנת לבדוק את עבירותו. עם הצלחת הסיור החלו שיירות שח משאיות ומשוריינים לנוע בדרך זו ולהעביר אספקה לירושלים העומדת בגבורה במצור.

זמן קצר לאחר תחילת התנועה בציר, העניק עיתונאי אמריקאי לדרך החדשה העולה אל העיר את השם "דרך בורמה", על שם הדרך הסודית המקשרת בין סין להודו. כך החלה אגדה.

אנחנו נתחיל את טיולנו בדרך בורמה במצפה הראל על כביש 44 בין צומת נחשון לצומת שמשון. הטיול מיועד לג'יפים ולרכבי שטח 4x4 בלבד!

נקודת הזינוק לטיול היא מצפה הראל שבו אנדרטה ואורחן בדואי משובב נפש. בשרידי הכפר בית סוסין שבהם נבחין בדרכנו, התרחשה פגישה בין שני ג'יפים של חטיבת פלמ"ח הראל שנשלחו לבדוק את השטח ונפגשו בכפר שנכבש יום קודם לכן.

נמשיך בנסיעה עד למצפה לטרון ונעצור להפוגה קלה של מנוחה, קפה ופיקניק בחניון תאנים. כאן, במקום זה ישנם הפרשי גובה משמעותיים בשביל והלוחמים נאלצו לעצור לפריקת המשאיות והעברת הציוד למשאיות הבאות מכיוון ירושלים.

אתגר העבירות הראשון – צומת הסרפנטינות

גשמי החורף העזים של אז (וגם של ימינו אלה), יצרו בקיעים ושברים עמוקים בקרקע המסלול. ב – 1948 התגברו על הבעיה הקשה הזו באמצעות לוחות ברזל שהונחו מעל הבקיעים ואפשרו את מעבר גלגלי המשאיות והמשוריינים.

אנחנו ניאלץ להסתפק במיומנות נהיגת השטח של בעלי הרכבים. את מה שלא עושה הקק"ל, עושים האתגר והאדרנלין.

נמשיך כאמור ישר עם הדרך המסומנת באדום והינה מקטע משביל ישראל הרשמי, נפנה מעט שמאלה ואז ימינה אל מעיין קטן בשם עין חילה המוצל בעצי איקליפטוס ולאחריו למעיין יפהפה וקסום בשם עין מסילה.

לאחר השתכשכות במימי המעיין ומנוחה קלה נסיים את הטיול בדרך בורמה בכביש 38 בסמוך לשער הגיא.

קישורים:
לכניסה לאתר טלחופש - לחץ כאן
ירושלים בורמה רכב שטח סיור טיולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד