כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הגראי"ל שטיינמן: "אני לא יכול לומר ללכת לארחות תורה - אני נוגע בדבר"

מתייעצים רבים מציפים את ביתו של הגראי"ל שטיינמן בימים אלו של רישום לישיבות גדולות ומבקשים הכוונה וסיוע בבחירת מקום לימוד תורתם • 'בחדרי חרדים' מגיש את השו"ת המלא

רבני ישיבת עוצם אצל הגראי"ל שטיינמן השבוע. צילום: שוקי לרר
רבני ישיבת עוצם אצל הגראי"ל שטיינמן השבוע. צילום: שוקי לרר


עונת הרישום לישיבות הגדולות בשיאה, ומעונו של הגראי"ל שטיינמן עמוס במתייעצים, כל אחד וספיקותיו הוא.

תלמידו והחברותא, הגאון רבי משה יהודה שניידר, מעיד על כך שהרב שטיינמן אינו אוהב להעדיף ישיבה על חברתה, ואף כשבאים לשאול אם ללכת לישיבתו - 'ארחות תורה' או לישיבה אחרת, אינו משיב, באמרו שאינו יכול לומר לבחור ללכת לארחות תורה, כי הוא נוגע בדבר... "בכל זאת ניתן לראות", כותב הרב שניידר, "שראשית חכמה יראת ה', וישיבה שאפשר לקבל בה יותר יראת שמים, קודמת להכל".

ופעם בא תלמיד חכם מופלג, לשאול את הגראי"ל האם מסכים הרב שיפתח ישיבה, ואמר לו שהסכים שיפתח ישיבה, כי חושב שראוי לכך, רק ביקש ממנו דבר אחד: "שיראה שתהיה פרומע ישיבה..." כמו כן מזהיר הגראי"ל מאד מפני ישיבות מסוימות שהיצר הרע הוא השולט שם.

גם ראשי ורבני ישיבת "נר זרח" במושב עוצם, השייכת לרשת ארחות תורה, העלו בפני ראש הישיבה כמה שאלות בנוגע להנהגת הישיבה. 'בחדרי חרדים' מגיש את השו"ת המלא.

• בנוגע להספק הלימוד, אמר הגראי"ל שמתחילה צריך לראות להספיק יותר גמרא רש"י תוס', ואח"כ כשמתבגרים יותר יכולים להתחיל לעשות קצת "קוועצ'ין" - להתעכב יותר.

• היות ומייסד הישיבה היה הגאון רבי יששכר מאיר זצ"ל, עם יד ימינו הרה"ג ר' אלי' ברוורמן, מרבני הישיבה מה ראוי לעשות לעילוי נשמתו, בפרט שלא השאיר שארית בארץ. אמר הגראי"ל, "אז מעלרנט תורה, איז דא בעסער ווי דאס? אם לומדים תורה, האם יש דבר יותר טוב מזה?

• בתוך הדברים עלה נידון ענין אמירת קדיש, ואמר הגראי"ל שהעולם טועים וחושבים שקדיש אומרים על המת, אך זו טעות, אלא קדיש זה מה שאומרים "יתגדל ויתקדש שמי' רבא", רק שהזכות הגדולה הזאת מועילה למת. ואם זה מועיל למת, ודאי לחי זה מועיל בכפליים...

• כשנשאל איזו עצה יש לישיבה כדי שתצליח? השיב "לערנען, לערנען, לערנען..." ללמוד ללמוד וללמוד.. אין סגולות לזה!

• הגראי"ל הביא מהקדמונים שאמרו שנגזר על כל אחד ואחד היכן יגדל, וממילא יש כאלה שדווקא במקום זה עושים שטייגען, ואם ילכו למקום אחר לא יעלו.

• חובת על כל יחיד לדאוג להצלחת חברו, ולפעמים צריך להמשיך עם חברותא כדי להצילו שלא יפול, שהרי זה דומה לטובע בנהר, שלא שייך לומר על זה חייך קודמין, וכמובן כל אחד היא שאלה לעצמה.

בחורי ארחות תורה עם הגראי"ל במוצאי חג השבועות. צילום: שוקי לרר
רישום ישיבות הרב שטיינמן ארחות תורה עוצם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד