כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הקץ לביורוקרטיה: המדינה תשלם לעסקים בזמן

חוק חדש ביוזמתם של ח"כי כולנו פולקמן וכהן, יחייב את המדינה לשלם בזמן לעסקים על שירותים שקיבלה מהם

פולקמן. צילום: פלאש90
פולקמן. צילום: פלאש90


ועדת השרים אישרה הבוקר (א) הצעת חוק נוספת שמטיבה עם העסקים הקטנים והבינוניים, ביוזמץם של חברי הכנסת רועי פולקמן ואלי כהן מסיעת כולנו.

כהן ופולקמן הגישו שתי הצעות חוק שמטיבות עם ציבור העצמאיים בישראל ימים ספורים לאחר השבעתם בכנסת בנושא עסקים קטנים. בשבוע שעבר עבר החוק הראשון בנושא דמי אבטלה לעצמאיים. והיום אישרה ועדת השרים את החוק השני - שיפור מוסר התשלומים (שוטף פלוס 30).

הצעת החוק מבקשת לשים על השולחן את מוסר התשלומים לספקים ולנותני שירותים ישראליים. כיום, 67% מהעסקים הקטנים שמספקים שירותים למדינה מקבלים את התמורה על כך באיחור שמגיע לעיתים עד חודשיים. המצב החמור ביותר נמצא בענפי התיירות, ייצוא וסיטונאות ועומד על כ-100 ימי אשראי. עלות לקיחת האשראי של עסק קטן יכול להיות עד פי שתיים מהעלות שיש לגוף ציבורי ולמדינה ולכן הנטל של סחיבת חובות גבוה במיוחד לעסק קטן ובינוני. התועלת למדינה מדחיית התשלומים נמוכה משמעותית מהנזק הנגרם לגופים עסקיים בכלל ולפרטיים בפרט.

הצעת החוק נועדה לעגן את זכותם של העסקים לקבל תמורה על עבודתם בזמן. הצעת החוק מפרטת אילו גופים מחויבים במוסר התשלומים מול העצמאיים וביניהם: משרדי הממשלה, מערכת הביטחון, חברות ממשלתיות, חברות בת ממשלתיות, תאגידים מקומיים, מועצות דתיות, בנק ישראל ועוד.

את נושא העצמאיים והעסקים הקטנים מובילים אלי כהן ורועי פולקמן בסיעת כולנו והממשיכים לפעול בשיתוף פעולה עם משרד הכלכלה והעומד בראשה השר אריה דרעי.

ח"כ פולקמן מיוזמי החוק אמר: "בעיות אלו פוגעות במיוחד בעסקים קטנים ובינוניים שנאלצים לממן את הפיגור בתשלומים בגיוס הלוואות יקרות, דבר אשר פוגע באיתותם ואף עלול לגרום לקריסתם, לפגיעה בצמיחה ולעליה באבטלה.

"בעוד שניתן להבין, גם אם לא להצדיק, מקרים בהם מוסדות פרטיים נקלעים לקשיי נזילות ולכן אינם עומדים במוסר התשלומים המקובל, הרי שאין להשלים עם מקרים כאלה כאשר הגורם המעכב הוא המדינה. כמו בכל נושא אחר, על הממשלה להוות דוגמה בעמידתה בתנאים הכלכליים אשר מצופה מאזרחיה לעמוד בהם. על כן נועדה הצעת החוק לעגן את זכותם של עסקים לקבל תמורה על עבודתם בזמן בהתקשרויותיהם עם המדינה וגופים ציבוריים".

ח"כ כהן מיוזמי החוק אמר : "למרות היות העסקים הקטנים והבינוניים מנוע צמיחה משמעותי ביותר במשק הישראלי - אין הלימה בין תרומתם לתמיכה והסיוע שהם מקבלים מהממשלה כאשר גלום בהם פוטנציאל כלכלי גבוה הן לצמיחה והן לייצור מקומות תעסוקה".

סיעת כולנו מתכוונת לפעול באופן רחב בנושא האשראי, הן באמצעות רפורמה במערכת הבנקאית, הן באמצעות טיפול בנושא אשראי החוץ בנקאי והן באמצעות החוקים דמי אבטלה לעצמאיים וחוק מוסר התשלומים שעברו בועדת שרים.
כלכלה פולקמן אלי כהן חוק אשראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד