כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מענה למנהרות? סטודנטים פיתחו כלי טיס זעיר

עבור הקסאמים פותחה כיפת ברזל, אך עבור איום המנהרות לא היה מענה טכנולוגי • פיתוח חדש יכול לסייע בגילוי והרס המנהרות

מענה למנהרות? סטודנטים פיתחו כלי טיס זעיר


האתגר הביטחוני של המנהרות ברצועת עזה, הסב לצה"ל אבדות במבצע צוק איתן, ובהיעדר פתרון טכנולוגי החיילים בשטח אלתרו שיטות לגלות את הנעשה מתחת לקרקע. לא עוד, בדיוק לבעיה זו פרויקט טכנולוגי של סטודנטים ב"מרכז האקדמי לב" בא לתת מענה, שיכול לחסוך חיי אדם. מדובר בקוואדקופטר- כלי טייס זעיר בעל 4 פרופלורים המוטס באמצעות שלט, שמאפשר להכניסו למנהרה, לסרוק אותה ולזהות גורמים מסוכנים.

הכלי דומה בחזותו לדגמים שנמכרים בשוק החופשי, שסרטונים שלהם הפכו לפופולאריים ביוטיוב. החידוש בו הוא באמצעי הניהוג, וגם ביכולות הזיהוי של בעיות וסכנות. הפרויקט בהנחייתו של ד"ר שמעון מזרחי, והוא ממומן על ידי קרן המחקר של המכון. העלות שלו היא כ-17 אלף שקלים, והוא נמצא כעת בשלבי פיתוח מתקדמים.

"האתגר הטכנולוגי הוא מורכב, בגלל שאין קליטה טובה של גלי רדיו ממנהרות שתחת האדמה, וגם זה לא פשוט לנווט את כלי הטיס", מסבירים דן בן שמחון ויוסי יצחק, סטודנטים המשתתפים בפרויקט. "כדי לנווט היום קוואדקופטר ממוצע צריך להיות מקצוען, אשר יודע להתמודד ולמנוע נפילות מיותרות. זו מיומנות שאי אפשר להקנות במהירות לכל חייל בשטח, ולכן הפתרון שהוספנו הוא תוכנה שמנטרת את הטיסה, ותבצע באופן אוטומטי את חישובי שיווי המשקל, הגובה וכל השאר. הרעיון הוא "אידיוט פרוף", כל אדם ממוצע יוכל להטיס את הכלי גם במקומות מורכבים, המפעיל צריך רק לתת הוראות פשוטות וכך לשלוט בפשטות בכלי".

מבין סוגי הקוואדקופטרים הקיימים עד היום, אף אחד מהם לא מתמקד בזיהוי הסכנות שיש מסביבו, ושילוב של החיישנים והמצלמה יחדיו לצורך הגנה על צוותים וחיילים לפני כניסתם לאזורי סיכון. בפיתוח הקוואדקופטר הקיים הכל נעשה בצורה מתוחכמת, וניתן להשיג מידע ולסרוק שטח במקומות שמסוכן או בלתי אפשרי להיכנס אליהם.

הפרויקט התחיל מפניה של פיקוד העורף למרכז האקדמי לב, בבקשה לפתח כלי שיכול לסרוק מקומות שאינם נגישים לבני אדם. לקוואדקופטר ישנם הרבה שימושים אפשריים נוספים, למשל כניסה לבורות ביוב בהם מצטברים רעלים וגזים מסוכנים וכניסה למבנים שעברו רעידת אדמה, ובדיקת השטח לפני כניסת הצוות ע"י החיישנים והמצלמה המותקנים על המכשיר.

"אנו זוכים לשיתוף פעולה עם מחלקת הפיתוח בצה"ל ועם התעשיות הביטחוניות, וגם מבין הסטודנטים עצמם כ-15% הם עתודאים שישרתו במערכת הביטחון", מסביר פרופ' חיים סוקניק, נשיא המרכז האקדמי לב. "היתרון של צה"ל - ובתחומים רבים גם של מדינת ישראל כולה -הינו הפיתוח הטכנולוגי שמאפשר לחסוך משאבים ולחסוך חיי אדם. היתרון הטכנולוגי בא לידי ביטוי בפרויקטים גדולים דוגמת כיפת ברזל, אך גם בפרויקטים קטנים וזולים יחסית שיכולים להביא לתועלת עצומה ולחיסכון בחיי אדם. אנחנו שמחים לקחת חלק בהכשרת הדור הבא של המהנדסים, וכך גם לקחת חלק בעקיפין בהגנה על המדינה".
אורן אורן הנודניק כלי טיס מכון לב לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד