כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הנכד שהחליף את הסבא: המקובל רבי יוסי כדורי

אחרי שהריץ את סבו בקופסת זכוכית כדי לקושש קולות במאבק עם ש"ס, הפך יוסי כדורי למחלק קמעות ומקובל בחסד

צילום: מתתיהו גולדברג
צילום: מתתיהו גולדברג


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרב יוסי כדורי
גיל: 57
תפקיד עבר: משב"ק זקן המקובלים הגר"י כדורי זצ"ל.
תפקיד כיום: מקובל וקורא קמעות.

"יוסי כדורי" עד לפני למעלה מעשור היה קצב בחנות בשוק הבוכרים וחבר ש"ס בהסתדרות. הוא היה זה ששידך את סבו זקן המקובלים, הצדיק רבי יצחק כדורי זצ"ל לתנועת ש"ס.

כך, זקן המקובלים חבר לנשיא מועצת חכמי התורה הגר"ע יוסף זצ"ל, ויחדיו הגיעו השניים לעצרות בכל רחבי הארץ, לפעמים במסוק ולפעמים בכלי רכב. זקן המקובלים היה מברך את הקהל ותנועת ש"ס גרפה מספר לא מבוטל של מנדטים בזכותו.

לאחר שלא מונה כשר למרות הבטחת אריה דרעי, לטענתם, נפתח מאבק ארוך ועיקש בין בני משפחת כדורי לתנועת ש"ס ומשפחת הרב עובדיה יוסף. משפחת כדורי פתחה את בית דין צדק 'נחלת יצחק', בראשות הרב יעקב יוסף, וכן מערכת כשרות שהתחרתה בכשרות בית יוסף של משפחת יוסף,

תגובת ש"ס לא איחרה מלהגיע: אנשי חצרו של כדורי פוטרו מעבודתם ורכב השרד שש"ס העמידה לרשות המקובל הוחרם. כך התנהלו החצרות תקופה ארוכה כשהן נאבקות זו בזו והקרע מסעיר את הרחוב החרדי.

בבחירות לכנסת בשנת 2002 הריץ יוסי כדורי את מפלגת 'אהבת ישראל' שהתחרתה בש"ס. במהלך הקמפיין הובל הסב הישיש בתוך תיבת זכוכית שהותקנה על גבי אוטובוס דו קומתי, ונכדו הואשם אז בביזוי הסבא. לאחר מכן התברר שכוחם בקלפי עמד על 5,468 קולות בלבד. ויוסי הנכד נאלץ לעמוד מול יו"ר ועדת הבחירות, ולהסביר את השימוש המאסיבי שעשו בקמיעות.

לאחר פטירת רבי יצחק זצ"ל, מונה הבן רבי דוד כדורי זצ"ל לממשיך דרך אביו בראשות הישיבה והוכתר למקובל תחת אביו. רבי דוד ערך סעודות הילולא, קיבל קהל והמשיך את הנהגת הישיבה - אם כי זו דעכה במקצת. לפני חודשיים וחצי נפטר אף הוא, ולאחר ימי השלושים חבש יוסי כובע גדול לראשו ומעיל והוכתר לממשיך שושלת כדורי. מהיום לא עוד יוסי אלא רבי יוסף שמו, ולחצר ברחוב דוד עולים רבים לקבלת קהל ואפילו קמעות יקבל כל החפץ בכך.

בראיון שהעניק עם הכתרתו לעיתונאי משה הלר בידיעות ירושלים נשאל רבי יוסף: "מתנגדיך טוענים שאין שום סיבה שאתה תהיה זה שתמשיך את דרכו?" והוא השיב: "לא באתי ממפעל רהיטים. אני חלק מהמערכת. כל תלמידי הישיבה תומכים בהכתרה. יש אנשים בחוץ שמכריזים על עצמם ממשיכים, הם קראו יום אחד? בעצם הפעולות של סבא ואבא, הוא ביקש שהבנים ימשיכו. הוא ציווה שכל המשפחה תבוא ללמוד כאן בישיבה ואנחנו צריכים לעשות את זה, שהדור הבא והבנים של אחותי ילמדו בישיבה. יש פה אחדות מוחלטת. להגדיל ישיבה זה לא מציאה, זה עבדות, עול, זה לא דבר שיש הנאה ממנו, רק סיפוק והנאה רוחנית".

באשר לפעילות פוליטית ציבורית, טען הרב יוסף כי זה לא חסר לו. "אני מתמקד יותר בדברים הרוחניים, זה סיפוק יותר גבוה. העיסוק בפוליטיקה זה חולין, זה לא נמצא ואני לא מרגיש חסר. אם אני אדע שזה מועיל להגדיל תורה בכל הארץ ובעולם, כמו שמפלגת ש"ס בראשות אריה דרעי עושה, אני לא אשלול את זה", אמר.
כדורי מקובל משבק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד