כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אופוזיציונר: כמה אמונה הייתה בנח • טור

120 שנה שרד נח ב'אופוזיציה', בדעת מיעוט שלא התקבלה אצל רוב האנשים, ובכל זאת צדק • טורו של ברוך מרזל

אופוזיציונר: כמה אמונה הייתה בנח • טור
פלאש 90


"נח איש צדיק תמים היה בדורותיו" אומרת לנו הפרשה בתחילתה, ונחלקו חז"ל במשמעות הנלמדת מהמילה "בדורותיו" – האם זה נאמר לשבחו של נח, שאפילו בדורותיו, כשהאנושות הגיעה לשפל המדרגה, היה נח איש צדיק תמים, או שמא זה נאמר לגנותו – שרק יחסית לדורותיו היה נח צדיק, אולם אילו חי בדורו של אברהם לא היה זוכה לתואר זה. רש"י מביא את שני הפירושים משם רבותינו, ואנחנו נשתדל להתחקות אחר מהלך חייו של נח על-מנת להיווכח מה היה טיבו של האיש. וכשמעמיקים באמת רואים, שגם אם לא זכה לאותה מידה של אברהם אבינו, אשר הלך והפיץ את דבר ה' בעולם, ואף אם אכן נדרוש אותו לגנאי, הרי שמנהיגינו כיום כה רחוקים מהאמת, עד שנח ראוי לשמש עבורם דמות מופת, שעליהם ללמוד ממעשיו.

נח, כפי שאמרנו, חי בדור שהשחית את דרכו על הארץ. רוב האנשים במצב כזה מרימים ידיים במוקדם או במאוחר. כמה שנים אפשר לשרוד במדבר האופוזיציוני, כמה שנים אפשר לומר את אותם דברים שאף אחד אינו מעוניין לשמוע, שעה שכולם נהנים ושמחים במצב הנוכחי? נח מזהיר מפני האסון המתקרב, והאנשים (ליצני הדור-התקשורת) לועגים לו ובזים לדבריו. נח בונה תיבה במשך 120 שנה יום יום, יוצא ונכנס, משקיע מיליונים במושגים של אז ועובד ובונה תיבת ענק, והופך ללעג וקלס לעיני כל. ה"מציאות" מראה כי אין מקום לאותו חשש, שהארץ פורחת, האנשים בונים ויוצרים, ונח נותר לו לבדו במלאכת התיבה .מאה ועשרים שנים עוברות מאז שנח נצטווה על התיבה, ונבואת הזעם שלו אינה מתגשמת. שערו בנפשכם, כיצד הוא היה נראה בעיני הציבור, איך היו נראות יום יום הכותרות המזלזלות בו? אולם בסופו של דבר, "נח צדק" וניצל, וכל השאר טעו וטבעו ולא נשאר מהם כלום.

חשוב מאד שנפנים את הלקח העולה מהפרשה. דעות ורעיונות אינם נמדדים לפי כמות האנשים שתומכים בהם. ויותר מכך – אף מה שנראה כ"מציאות" יכול להטעות אותנו. כל אותן שנים בהן "הוכח" שנח טעה, שהמבול לא מגיע – כל אותן שנים שמשו כ"ראיות" לצדקת מתנגדיו של נח. אולם לאמיתו של דבר, הייתה זו חמלתו של ה' על הבריות ורצונו לאפשר להם הזדמנות נוספת לשוב, והם בטיפשותם לא רק שלא ניצלו אותה, אלא עשו בה שימוש כנגד בורא עולם! דברים מעין אלו מביא ה"כלי יקר" ביחס לעם ישראל הממאן לשוב אל ה', וכ"ראיה" לצדקתם הם אומרים שהנה, אנחנו רואים שהאסונות שהבטיחה לנו התורה אינם באים עלינו! ואלו דבריו המאלפים בדברים פרק ד' פסוק כ"ה ("כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ"), שם מובאת אזהרה ותוכחה קשה לישראל, וכדאי שבעת גורלית זו יחרוט אותם כל אחד מאיתנו על לוח ליבו –

"שאין פתגם הרעה נעשה מהרה על כן מלא לב בני האדם לעשות רע (קהלת ח', י"א), ואינו מרגיש שהקב"ה מאריך אפו וגבי דיליה באחרית הימים, על כן אמר כי תוליד בנים וגו' והשחתם ועשיתם פסל וגו' רצה לומר בתוך זמן זה באותן הימים עצמם אשר תשחיתו תולידו בנים ובני בנים כמנהג העולם, ונושנתם בארץ, ועל ידי זה תטעו לומר לו חפץ ה' להמיתכם כולי האי לא שתיק והרי אנו מולידים כמנהג העולם ויושבים על הארץ ימים רבים ואם כן ודאי אין בנו אשמה. על זה אמר העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ כי אבד תאבדון מהר מעל הארץ, כי ממדת ה' יתברך שלא להביא צרות תכופות זו לזו כמו שלמדו במדרש (בראשית רבה ע"ה, י"ג) מן פסוק ורווח תשימו בין עדר לעדר (בראשית ל"ב, ט"ז). וזה דוקא בזמן שהוא נפרע תיכף בלא הרחבת זמן אבל אם הקדוש ברוך הוא מאריך אפו זמן רב אז באחרית הימים הוא מביא צרות צרורות זו לזו ותכופות וצרה אל אחותה נגשת, וכן היה בבית ראשון שהיו עובדים עבודה זרה זמן רב מימות ירבעם ואף על פי כן האריך להם אפו. ומה שנאמר (דברים י"א, י"ז) ואבדתם מהרה וגו' ושם פירש רש"י לא אתן לכם ארכה וכן כאן נאמר כי אבד תאבדון מהר, אלא ודאי שענין מהירות זה נאמר על הצרות שיהיו בסוף תכופות במהירות בזו אחר זו".

הבה נשוב אל ה' כיחידים וכציבור ונעשה את מה שהתורה מצווה עלינו , בטרם ח"ו היל"ת יבוא אסון.

ברוך מרזל.

עוצמה יהודית.
חברון.
מרזל נוח אמונה אופוזיציה תיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד