כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מבחן האדם בעת צרה • טור

סגן ראש העיר אלעד צוריאל קריספל בטור אקטואלי על פרשת השבוע - כנסו ותהנו

מבחן האדם בעת צרה • טור


"וישא יעקב עיניו וירא והנה עשו בא ועמו ארבע מאות איש ויחץ את הילדים על לאה ועל רחל ועל שתי השפחות" (לג, א)

על פסוק זה מצאנו במדרש משל נפלא היכול ללמד אותנו לקח רב לתקופתנו היום, וז"ל המדרש (תרגום):

"אמר ר' לוי, הארי כעס על הבהמה ועל החיה, אמרו, מי ילך ויפייס אותו? אמר להם השועל, בואו אלי, כי אני יודע שלש מאות משלים ואני אפייס אותו, אמרו לו לך, הלך ועמד לו, אמרו לו מה זאת? אמר להם שכחתי מאה, אמרו לו גם במאתיים יש ברכה, הלך מעט ועמד לו, אמרו לו מה זאת? אמר להם שכחתי עוד מאה, אמרו לו אפילו במאה יש ברכה, כיון שהגיע לשם (לפני הארי) אמר, שכחתי את כולן, אלא כל אחד ואחד יפייס על נפשו, כך יעקב אבינו, בתחילה אמר יש בי כח לערוך תפילה, יש בי כח לערוך מלחמה, וכיון שהגיע, "ויחץ את הילדים" – אמר, כל איש ואיש בפני עצמו זכויותיו יעמדו לו".

דהיינו, כי מתחילה חגר יעקב אבינו מתניו לדורון, תפילה ומלחמה נגד עשו, ומדד בעצמו שהוא יכול להציל את כולם, אמנם, כאשר קרב אל פני המלחמה, רפו ידיו מפחד דין שמים הנורא, וראה שאלמלי הקב"ה עוזרו אינו יכול לו, או אז קבע ש"אח לא פדה יפדה איש" (תהלים מט, ח), "אם אין אני לי מי לי", כל אחד ואחד צריך לעמוד על נפשו ולבוא עם זכויותיו, והלוואי ויעמדו לו.

ומתאימים הדברים מאוד לתקופתנו, כאשר המצב בארץ ובעולם מדאיג מפני הסכנה מבית ומחוץ, והציבור עומד ומשתומם "מאין יבוא עזרי", עומד ומתכונן מי בתפילות ואמירת תהילים, ואף מצטייד באמצעי הגנה שונים, אך דומה שפתרון באופק אין, הטרור שוטף את העולם ומאיים להשמיד כל מה שנקרה בדרכו, אבל עלינו לדעת, שאם ח"ו יחמיר המצב, ונהיה נתונים במצב חירום אמיתי ונעמוד מול הסכנה פנים אל פנים, החשבון יהיה עם כל אחד לעצמו כפי זכויותיו ומעשיו, תורתו ותפילתו, וקרבתו להקב"ה, ולכן, מלבד כל ההשתדלויות הכלליות, שבוודאי צריך לעשות, לאמיתם של דברים ההבנה הנכונה והנמרצת ביותר היא, לדעת היכן אנו עומדים כל אחד במצבו הרוחני, שברגע הגורלי – זה מה שבעיקר קובע.

והנה לעיל (לב, כד) כתיב, "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו", ופירשו חז"ל שהיה זה השטן, שרו של עשו, וכאן היה המאבק הגורלי שיקבע לעתיד מי יהיה המנצח באמת, יעקב או השטן, ובמלחמה נוראה זו הדגישה לנו התורה שהיה יעקב לבד, בשעה זו בוחנים את עצם האדם מה הוא והיכן הוא עומד, והמבחן לכך הוא בזמן שבו האדם עומד לבדו נגד היצר הרע, כגון בשעת תפילה שאין מי שיודע עד כמה הוא מכווין את ליבו, וכן בערב כששב לביתו – האם מקדיש הוא כל זמן פנוי לתורה, וכן בשמירת העיניים והמחשבות מדברים רעים, ועוד מצבים רבים כאלו שהם בבחינת "ויותר יעקב לבדו", נאבק עם היצר הרע.

ואכן על זמנים אלו צריך לשים את עיקר המערכה, ובהם בעיקר לנצח את הרע, ובזכות זה יהיה הקב"ה עמנו לעזרה ולמחסה ביום צרה.
קריספל אלעד פיגוע טרור דאע''ש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד