כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

תרגיל הנשימה שילמד אותנו פשוט לחיות

קבלו תרגיל נשימה פשוט, שיעזור לכם ללמוד להתרכז בהווה ולהתנתק מדמיונות ומחשבות על העבר והעתיד

תרגיל הנשימה שילמד אותנו פשוט לחיות

בכתבה 'לחיות את ההווה' שפורסמה באתר לפני כמה שבועות, הסברתי עד כמה אנחנו בעצם חיים את העבר ואת העתיד, ובעיקר חיים את מה שקיים לנו בדמיון. הסברתי עד כמה חשוב לנו כאנשים להתחיל להרגיש את הרגע הקיים וליהנות ממנו, במקום לחכות לעתיד לבוא או להתרפק –להתחרט על העבר.

רוב הפחדים שלנו נובעים מהעובדה שאנחנו מפחדים ממה שעדיין אין לנו ולא מהמצב הנוכחי הקיים. בגלל שאנחנו לא נטועים במציאות העכשווית, במציאות של ההווה והקיים. תמיד אנחנו נמצאים במחשבות.

המוח שלנו בנוי כך שחלק אחד הוא זיכרון וחלק אחד הוא דמיון. כשבעצם גם הזיכרונות שלנו בנויים מדמיון. הם הרי קרו בעבר ואנו בוחרים לשמר אותם בזיכרון –במחשבה.

בעצם אם היינו חיים את ההווה, החיים שלנו היו הרבה יותר רגועים, היו לנו פחות לחצים. הרי רוב הלחצים שלנו הם כלל לא ראליים והם בנויים בעיקר על מגדלים של תיאוריות שאנו בונים לעצמנו במחשבה.

כתבה זו מוקדשת לתרגיל פשוט שלא דורש הרבה מאמץ או אמצעים מיוחדים ונקרא התבוננות בנשימה. למרות שמדובר לכאורה בתרגיל ממש פשוט, התרגיל משמעותי מאוד לאדם שרוצה לחיות את ההווה וללמוד ליהנות ממנו.

מטרת התרגיל היא להביא את הגוף לרגיעה ע"י ריכוז התרכזות במחשבה אחת שהיא בעצם המחשבה על פעולה אחת פשוטה ויומיומית - הנשימה.

הוראות לביצוע התרגיל:
שבו בחדר שקט על קצה הכיסא, הרגליים נחות במלואן על הרצפה. שימו ידיים על הברכיים היו זקופים עם הגב ועמוד השדרה עצמו את העיניים והחלו לנשום נשימות רגילות דרך האף והוציאו את האוויר דרך האף. התבוננו בתחושה באזור הנחיריים, באוויר שיוצא איך הוא נכנס ואיך הוא יוצא. אל תחשבו שום מחשבה לא על העבר ולא על העתיד ולא על ההווה רק על התחושה באזור הנחיריים. אם מגיעה לכם מחשבה שמסיטה אתכם מהתבוננות בנשימה חזרו בסבלנות ובשלווה להרגשה של הנשימה באזור הנחיריים.

רעיון התרגיל אינו לשלוט בנשימה אלא להישאר ולהרגיש אותה איך שהיא נשימה קצרה, ארוכה או עדינה, איך שתהיה. ולכן אין צורך לנסות לשנות את הנשימה. אין צורך להתייחס למחשבות כגון: 'וואו, אני נושם מהר מידי כדאי שאני אירגע', אלא קבלו את הנשימה שלכם כמו שהיא. בקצב שלה, בדרך שלה, פשוט התמקדו בתחושה של האוויר שיוצא מהנחיריים ובתחושה של האוויר שנכנס דרך הנחיריים.

ברוב המקרים ההתחלה של התרגול קשה. אם אתם מתקשים להרגיש את האוויר שנכנס ויוצא דרך הנחיריים עשו בהתחלה שאיפות ונשיפות חזקות שתרגישו.

התחילו ב-5 דקות בתרגול ועלו בהדרגה עד ל-20 דקות ביום.

התרגיל מלמד את הגוף ואת המח שלנו להתחיל לחיות את ההווה. להרגיש ולחיות את הרגע.. לא לברוח למחשבות על דברים אחרים לא על העבר ולא על העתיד. בעצם כשאנחנו מלמדים את עצמנו להתייחס לנשימה בלבד וכאשר צצות לנו מחשבות אחרות אנחנו בסבלנות ובשלווה מחזירים את המודעות לנשימה - אנחנו לומדים לא להתייחס לתפזורת של מחשבות יחד אלא להתמקד במחשבה אחת בודדת, אנחנו מלמדים את עצמנו לחיות בהווה. לחיות את הרגע ולהתמקד אך ורק בו.

כשאנחנו מתחילים את התרגול אנו רואים כמה זה קשה כאשר אנחנו מנסים להתרכז בנשימה עולים לנו מחשבות, פחדים, זיכרונות וכו'.

בעצם מה שקורה לנו בחיי היום יום שלנו, כל הזמן אנו שקועים בעבר ובעתיד ולא בהווה, בתרגיל אנו מלמדים את התודעה שלנו להיות מרוכזים בהווה.

כך התנהלנו כל חיינו, להיות מרוכזים בעבר ובעתיד ובפחדים. פה אנחנו מלמדים את התודעה שלנו להישאר במציאות והמוח נהיה שקט ורגוע ובמציאות ולא בורח לשום מקום.

דבר נוסף תרגיל הנשימה מעורר - גלי אלפא, גלים שפושטים במח במצב שלפני הירדמות. גלים אלו מרגיעים את הפעילות המוחית וע"י כך מרגיעים את שאר האיברים בגוף.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך
נשימה חיים מרדכי רוט קצה הכיסא זיכרון ודמיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד