כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

רגע מרגש: ה'אני מאמין' האחרון של הרוג 'מדרגות המוות'

רגע מרגש נחשף • 'בחדרי חרדים' חושף הקלטה מרגעיו האחרונים של החתן יצחק סאמט ז"ל, שנפצע אנושות לפני שנה, בהלוויית הרב וואזנר זצ"ל: "כולם התייפחו ושרו למראשותיו את השיר שליווה את קדושי השואה - "אני מאמין" • להאזנה

רגע מרגש: ה'אני מאמין' האחרון של הרוג 'מדרגות המוות'

הרגעים האחרונים נחשפים: 'בחדרי חרדים' חושף הקלטה מהדקות האחרונות והמרגשות למראשות הרוג 'מדרגות המוות', החתן יצחק סאמט.

סאמט היה בין קורבנות הלווית הגר"ש וואזנר זצ"ל, לפי שנה. סאמט נפצע באורח אנוש במדרגות בית המדרש שם נערכו ההספדים לנפטר, יממה לאחר מכן - לפנות בוקר הוזעקו בני המשפחה להיות לצידו בשעותיו האחרונות.

הנוכחים שרו למראשותיו בדבקות את השיר 'אני מאמין' המצמרר אותו שרו לפי המיוחס יהודים בדרכם לטרבלינקה.

אחד הנוכחים שהיה במקום והקליט את המעמד סיפר ל'בחדרי חרדים' על אותם רגעים. "אלו היו שעות קשות", סיפר, "כולם התייפחו ושרו כל הזמן את ה'אני מאמין' הזה, שניחם את קדושי השואה".

הניגון מיוחס להרב עזריאל דוד פסטג, חסיד מודזיץ' וחזן ומלחין בולט בוורשה שלפני מלחמת העולם השנייה, שנרצח בשואה. כפי שסיפר החזן בן-ציון שנקר, חסיד מודזיץ', כאשר נשלחו פסטג ובני משפחתו בשנת תש"ב למחנה ההשמדה טרבלינקה, החל פסטג לשיר בשארית כוחותיו את "אני מאמין" בלחן הזה. בעוד יושבי הקרון מצטרפים אליו ומדקה לדקה התגברה השירה. אחד הנוכחים שרד את אותה נסיעה והוא הביא לעם היהודי את הלחן הזה. זה הלחן שליווה את יצחק סאמט ברגעיו האחרונים.




אברהם סאמט, אחיו של יצחק ז"ל, סיפר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי בני המשפחה לא הגישו תלונה על האירוע למשטרה. "אם יוחלט בסופו של דבר להאשים את משפחת הרב וואזנר במה שקרה", אמר, "לא נוכל למשוך ולבטל את התלונה. אך המשפחה אינה מעוניינת לגרום לנזק למשפחת וואזנר.

"המקום לתביעות מסוג זה - בבית הדין ולא בערכאות", אמר. "בכל מקרה, אחי ז"ל לא השאיר יתומים, כך שלא צריך לפרנס מישהו ולדאוג להמשך החיים, אין פה עניין ממוני", הוא מסכם בכאב.
אני מאמין יצחק סאמט שירה מדרגות המוות פטירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד