כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הסוהרים אמרו: "נשבור אתכם עד שתפסיקו להביא לרב אוכל"

נחמן שטרית, גבאו של הרב אליעזר ברלנד, נעצר לחקירה בשערי בית הכלא בדרום אפריקה, בעת שהגיע להביא לרב אוכל ותרופות

בכלא. צילום: נחמן שטרית
בכלא. צילום: נחמן שטרית

 

גבאו של הרב ברלנד, שוב נעצר היום (א), על ידי סוהרי הכלא, בו שוהה הרב בדרום אפריקה.

נחמן שטרית, גבאו האישי של הגאון רבי אליעזר ברלנד, נעצר לחקירה בשערי בית הכלא בדרום אפריקה, בעת שהגיע להביא לרב אוכל ותרופות. לאחר מספר שעות של תחקור, הוא שוחרר.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מספר שטרית על האירוע: "הגעתי בשעה 10 בבוקר לשערי הכלא כדי להביא לרב אוכל ותרופות שהוא חייב לקחת. ללא זה, מצבו הרפואי של הרב יכול להיות לא טוב.

"הצגתי בפני הסוהרים תעודת זהות ואישור מבית המשפט המקומי שמאשר לי להכניס אוכל ותרופות לרב. לפתע ללא כל סיבה, התנפלו עלי באלימות כאילו אני גנב. הם טענו שהאישור אינו תקף למרות שהוא אכן תקף במלוא המובן, ועליו חתומים גורמים הבכירים.

"הסוהרים המשיכו בשלהם תפסו אותי. הכניסו אותו לחדר חקירות והחלו לחקור אותי בשאלות מוזרות ופשוט שיגעו אותי. הטיחו בי 'שאני לא אמור להגיע ולתת לרב אוכל, אין הבדל בין אדם זקן בגיל 80 לצעיר, כולם יאכלו אותו אוכל, תיזהר שנראה אותך כאן שוב', אמרו.

"אני אמרתי להם: 'לפחות תנו לרב את התרופות שהוא חייב בשביל החיים שלו, והם סרבו ואישרו רק לתת לרב מינון שיספיק לו עד יום חמישי. הם הוסיפו שאם יהיה ביום חמישי דיון בבית המשפט בעניינו של הרב, ישקלו מה הלאה. וכל זה למרות האישור זה פשוט הזוי ומטורף.

 

בכלא. צילום: נחמן שטריתצילום: בכלא. צילום: נחמן שטרית

בכלא. צילום: נחמן שטרית


נהיה גרוע יותר
"גם האוכל שכן מצליחים להכניס לרב", מוסיף הגבאי, "השחורים חוטפים את האוכל מהיד ומביאים לו אוכל של הכלא. הרב אומר להם שזה לא כשר, כולו מוקף באנשים מסוכנים. השחורים והסוהרים מהתלים בי קבוע ומשקרים אותי שהרב מקבל את כל החבילה של האוכל והתרופות שאני שולח לו.

"בסוף שוחררתי לאחר שעות של עינויים וחקירות והרב קיבל רק את התרופות, אני חושש לשלומו. אני לא יודע מה יאכל".

לצידו של שטרית שוהה גם נתן בנסזון מעוזרי הרב, שנשאר ברכב. "הוא סיפר לי", אומר שטרית, "שהם באו לחפש עוד אנשים ברכב, אבל למזלו הוא הצליח להימלט, וכך ניצל מהסוהרים".

"הסוהר אמר לי בחקירה 'אנחנו נשבור אתכם עד שתתייאשו ולא תגיעו לתת לרב אוכל', הוסיף.
"גם אם הרב עשה פשע זה קשור לארץ ישראל, אבל לא לדרום אפריקה זו התעללות על כלום".

על מצבו המשפטי של הרב הוא אומר: "מאז שהרב יצחק דוד גרוסמן הלך מכאן - הכל חזר להיות גרוע בהתנהלות כאן. הרב נפגש עם אב בית הדין הגדול וחשבנו שזה יעזור אבל מאז שחזר לארץ הכל נהיה גרוע. הרב ברלנד לא מעניין אף גורם בקהילה היהודית. יש פה עסקנים ונבחרי ציבור אטומי לב. החלפנו עשרות עורכי דין, אך כבר כמה אפשר להחליף?"

דרום אפריקה משטרה הרב אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד