כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הגר"מ מאזוז: "אם יהיה יקר נתיר 'היתר מכירה' לכתחילה"

ראש ישיבת כסא רחמים מזהיר שאם בגלל השמיטה יאמירו מחירי הירקות, הוא יורה לאכול 'היתר מכירה' לכתחילה: "היו גדולי הדור שהתירו"

הגאון הרב מאיר מאזוז. צילום: שוקי לרר
הגאון הרב מאיר מאזוז. צילום: שוקי לרר צילום: שוקי לרר

במהלך שיעורו השבועי של הגאון רבי מאיר מאזוז המועבר בשידור באתר 'בחדרי חרדים', התייחס הרב לסוגית 'היתר המכירה' בשנת השמיטה, ואמר "היתר מכירה אנחנו מחמירים בזה, אבל מי שאין לו יכולת, יש רבנים גדולים בדור הקודם שהתירו - רבי יצחק אלחנן, ה'ישא ברכה', הרב קוק, הרב קוטלר, הרב פיינשטיין, ועוד".



הרב מאזוז סיפר "בזמנו כתבתי מאמר 'אשוו זבניכו' אלו שעושים את השמיטה, אוצר בית הדין, אותם ירקות שנמכרו שנה שעברה מגיע השמיטה מתייקרים פי ארבע, למה?! יותר מהשנה השישית. למה בשמיטה צריך לשמוט את האוזנים של בני אדם? התורה אמרה ואכלו אביוני עמך, והם עושים ואכלו את אביוני עמך.

"הבאתי מקורות במקרה כזה צריך לומר לכולם לקנות היתר מכירה לכתחילה! עד שיורידו את המחירים, כמו כל שנה. יש פוסקים שסוברים שבזמן הזה אין שמיטה בכלל, וצריך להתחשב בציבור, גדולי ישראל בכל הדורות ידעו להתחשב באלו שקשה להם, הלל הזקן, רבן גמליאל. עשו תקנות בשביל להתחשב בציבור.

"כתב לי מישהו, בגלל היוקר יאכלו טרף? אמרתי לו אם אתה מתחיל לומר יאכלו טרף, אתה חייב להתייחס לגוף הדברים, אבל אם אתה מחליט, "אוכלים טרף" אין לי מה לדבר איתך! אם אתה עושה את כל גדולי הדור הקודם בטלנים, הרב עובדיה הדאיה, הרב עובדיה יוסף, רבו של אבא ועוד עשרות גאונים כולם אכלו טרף? אז אין לי עסק איתך.

"אנחנו מחמירים לעצמנו לאכול של שמיטה לקיים את מצוות השמיטה, אבל אי אפשר להתעלם מאותם אלו שאין להם כסף, צריך לחשוב על אלו שאין להם, אם יעשו מחירים סבירים, אין הכי נמי, אומרים אותה חנות שמיטה שמוכרת בנתיבות בשקל כאן בבני ברק מוכרת בארבע שקל, כל שנה עושים קרן לחקלאים שיהיה להם מה לאכול, תחשבו גם על האברכים שאינם יכולים לקנות במחירים היקרים האלו. הם חיים בדוחק אין להם מה לאכול".
הרב מאזוז היתר מכירה שמיטה אוצר בית דין שיעור השבועי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד