כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

נפתח מחדש: נגיד חסידי שבנו מעגן לא ייכלא

בג"צ הורה לבית הדין הרבני לבחון בשנית את עניינו של אבי סרבן הגט החסידי שנשלח למאסר בטענה כי הוא עומד מאחורי עיגונה של כלתו • לדברי בג"ץ, יש לבחון האם נכון לעת הזאת, האב גורם לעיגון והאם יש ביכולתו להביא להתרת כלתו

בית המשפט העליון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
בית המשפט העליון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בית משפט העליון הורה לבית הדין הרבני האזורי לבחון בשנית את עניינו של אבי סרבן הגט החסידי שנשלח למאסר בטענה כי הוא עומד מאחורי עיגונה של כלתו. לדברי בג"צ, יש לבחון עדויות וראיות חדשות שנוספו ולקבוע האם נכון לעת הזאת - גורם האב לעיגונה של כלתו והאם יש ביכולתו להביא להתרתה.

בהחלטה שניתנה היום (ב') קובעים שופטי בג"ץ, הנשיאה נאור והשופטים מלצר ורובינשטיין, כי אבי סרבן הגט המעוכב בישראל למעלה משנה בגין סירוב בנו לתת גט – לא ייכלא. בג"ץ הורה לבית הדין הרבני לבחון את התיק מחדש ולדון בראיות שנוספו כעדות הרב יצחק דוד גרוסמן התומכת באב כמו גם ביקורו של בא כח האב עו"ד אליעד שרגא בארה"ב אצל הסרבן בנסיון לשכנעו לתת גט.

כזכור לפני שנה החליט ביה"ד הרבני להטיל על האב עונש מאסר בטענה כי הוא עומד מאחורי עיגון בנו ולהחזיקו ככקלף מיקוח במטרה להפעיל לחץ על הבן הסרבן. האב טען כי אין לו כל השפעה על בנו ואף הוכיח כי ניסה בדרכים שונות לשדלו לתת גט ולפתוח בחיים חדשים. הבן סירב משום שלטענתו ילדיו נחטפו מארה"ב לפני עשור על ידי האם שניתקה אותם ממנו עד עצם היום. האב הציע להפקיד את הגט בבי"ד בארה"ב שם חיו בני הזוג מאז נישאו.

הרב יצחק גרוסמן שפגש את הבן הסרבן התרשם כי האב אינו עומד מאחורי העיגון ולדברי הבן גם אם ייכלא אביו לשנים רבות - לא יתן גט שכן ילדיו חשובים לו שבעתיים. גם עורך דינו של האב, שנשלח על ידי שופטי בג"ץ לארה"ב לפגוש בסרבן שב בידיים ריקות. היום כאמור הורה בג"ץ לביה"ד להתייחס לעדויות הללו ולהאזין להם בלב פתוח ובנפש חפצה. בכך נדחית לעת הזאת דרישת ביה"ד להושיב את האב החולה במאסר.

מדובר בבני זוג חרדים שנישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדים. לפני כעשור הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה ובגינו היא נשארה נכה ומוגבלת עד היום. הבעל שב לארה"ב ומאז הוא מעגן את אשתו ומסרב לתת לה גט, חרף פסק דינו של בית הדין הרבני בתל אביב.

מחקירה של אגף העגונות בבתי הדין הרבניים עלה כי אב הבעל המעגן, איש עסקים עשיר הידוע כתורם גדול מהמגזר החרדי והחסידי, יחד עם אשתו עומדים מאחורי העיגון. כאשר הגיעו הוריו לישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות ואף הוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ עד למיצוי העדות. זו כשלעצמה הייתה החלטה תקדימית, שכן לראשונה בתולדות בתי הדין הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הורי הבעל המעגן – ולא כנגדו.

לאחר סדרה ארוכה של דיונים פרסם בית הדין פסק דין ארוך ומנומק לפיו נקבע כי אביו של הבעל "הוא העומד באופן מרכזי ואקטיבי מאחורי עיגון כלתו על ידי סרבנות בנו. ברצותו יאריך את עיגונה ואם ירצה יקצרה – ועל כן יש להטיל עליו סנקציה ראויה והולמת". וכך הושת עליו מאסר למשך 30 יום. האב ערער לבית הדין הרבני הגדול אך הערר נדחה.

לדברי האב, אין לו השפעה על בנו ולכן אי אפשר להענישו או להחזיקו כבן ערובה לגט של בנו. האב גייס את הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה הראשי של מגדל העמק וחבר מועצת הרבנות הראשית, ושלח אותו לבנו בארה"ב על מנת לשכנעו להעניק גט לאשתו. הרב גרוסמן פנה במכתב לשופטי בג"צ לקראת הדיון היום, שם כתב כי הבן הכחיש כל קשר למשפחתו, סירב לתת את הגט ואמר כי מבחינתו שאביו "יישאר בארץ 150 שנה".

לפני למעלה מחצי שנה הבהיר היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט את עמדתו העקרונית, ולפיה קיים אינטרס ציבורי משמעותי במתן כלים להתמודדות עם מצוקתן הגדולה של עגונות, ועם הפגיעה הקשה בחירותן ובכבודן. עמדתו, היא כי בנסיבות המתאימות, יש מקום לבחון גם הפעלת כלים פליליים לשם כך. העקבות כך נפתח חקירה פלילית במשטרה.

כאמור, בעקבות פנייתו של הרב גרוסמן לפיו אין לאב כל השפעה על בנו המעגן, השופטים הורו לבית הדין לפתוח מחדש את התיק ולדון בה.
סרבן גט האב המעגן הרב גרוסמן הנגיד החסידי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד