כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

קלקלה ברכבת הקלה

15 חכי"ם הוזמנו לסיור בתוואי הרכבת הקלה בירושלים, רק אחד בא. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, זבולון אורלב, סיפק את החומר ושאל שאלות קשות על הפרויקט הגרנדיוזי שמנוהל בחלמאות

מקרטע. הרכבת הקלה. הדמיית מחשב: עיריית ירושלים
מקרטע. הרכבת הקלה. הדמיית מחשב: עיריית ירושלים

הרכבת הקלה בירושלים עדיין לא מוכנה, אבל הביקורת (המוצדקת) עולה על גדותיה. אוטובוס שארגנה הוועדה לביקורת המדינה סייר היום לאורך קטעים מתוואי הרכבת, יושביו בחנו את השטח, פשפשו בתכניות ובמסמכים, ומצאו רק סחבת, טעויות והפסדים כספיים נכבדים.

למותר כמעט לציין, כי מבין 14 חברי הכנסת החברים בוועדה, הגיע רק אדם אחד לסיור – יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל). כל יתר נוסעי האוטובוס באו מבין הגופים המעורבים בפרוייקט, כגון עיריית ירושלים, משרדי ממשלה שונים ונציגי הזכיין, חברת 'סיטי-פס'.

מי הוזמן לסיור החשוב ולא היה? הנה רשימת החכי"ם: יצחק וקנין (ש"ס), יעקב ליצמן (יהדות התורה), שלי יחימוביץ ויורם מרציאנו (עבודה), עמירה דותן, מיכאל נודלמן ועתניאל שנלר (קדימה), לימור לבנת ומיכאל איתן (ליכוד), דוד רותם (איחוד לאומי), אבשלום וילן (מרצ), אלחנן גלזר (צדק לזקן), חנא סוויד (חד"ש) וטלב אל-סנאע (רע"מ).

במהלך הסיור, אורלב היה הראשון (וכמעט היחיד) שהבחין בכשלים. "למה לא רואים פועלים וציוד מכני לאורך התוואי? מדוע העבודה בפועל מתנהלת בעצלתיים?" , שאל. נציג סיטי-פס, שהזדהה כאלכס, הודה בתגובה: "ההרגשה שאנחנו עובדים לאט בשנה האחרונה היא נכונה, אבל אנחנו מגייסים כוח אדם ובקרוב יתחילו לעבוד במשמרות, כדי לעמוד בלוח הזמנים החדש".

הכל מתנהל בעצלתיים. עבודות התשתית לקראת הרכבתצילום: הכל מתנהל בעצלתיים. עבודות התשתית לקראת הרכבת
הכל מתנהל בעצלתיים. עבודות התשתית לקראת הרכבת

אורלב שאל מה מחיר הפסדי הסחבת שמבקר המדינה העריך במאות מיליונים. ונענה כי מדובר בלא פחות מ- 750 מיליון שקל לפיגור של שנה וחצי. ומי אשם בהפסדים? זאת כבר שאלה סבוכה. בפרויקט הרכבת מעורבים כמה גורמים, כשכל אחד מטיל את האשמה על משנהו. העירייה מאשימה את הממשלה, הממשלה את הזכיין, והזכיין את העירייה, וחוזר חלילה.

שאלה חשובה נוספת שעלתה בסיור: לאוטובוסים דהיום יש רק דלת אחת, ונהג שמשגיח על המתרחש באוטובוס, מעבר לאבטחת התחבורה מהבחינה הביטחונית. מי ישגיח על 6 הדלתות הקיימות בכל רכבת. "יש כאן בעיה סבוכה", הודה נציג משטרת ירושלים, סנ"צ מיכאל פוסטלניק שהתלווה לסיור. נדב מרוז מעיריית ירושלים, טען שישנה איזו שהיא 'ועדה משותפת לביטחון' שמקבלת את דרישות המשטרה, אך פעילותה אינה לפרסום.

כך או כך, מבלי שניתן מענה מספק למרבית השאלות, ולאחר אין ספור כשלים שכללו אפילו פירוק פסים שהונחו בשל טעות בחישובים, הפרויקט ממשיך לנוע. רק הבוקר הובאו לירושלים כמה קרונות נוספים של הרכבת הקלה, הם מאוחסנים במחסן מרכזי בגבעה הצרפתית, עד למילוי תפקידם, שיחל על פי התוכנית בשנה הבאה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד