כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

כל מה שרציתם לדעת על 'שפעת החזירים'

כיצד ניתן לזהות הידבקות בשפעת החזירים? עד כמה היא קטלנית? מהי מידת היעילות של התרופה? האם כדאי לבטל נסיעות לארה"ב? 'מעריב' מציג שאלות ותשובות

כל מה שרציתם לדעת על 'שפעת החזירים'


מהי שפעת החזירים?

מדובר בהתפרצות מחלה שמקורה המזוהה הוא נגיף שפעת אנושי ממשפחת A ומסוג ‭.H1N1‬ הוא מכיל מקטעים גנטיים שמקורם בנגיפי שפעת של חזירים ושל עופות באזור קליפורניה. קשה לדעת בדיוק איך החל התהליך שבסופו נוצר הנגיף, וקיים סיכוי כי חזירים נדבקו בנגיפים אנושיים ובנגיפי עופות. כך נוצר הנגיף החדש.

האם שפעת החזירים קטלנית?

במשרד הבריאות מדווחים כי שפעת החזירים מתפשטת במהירות רבה יחסית. כרגע המחלה מחוץ למקסיקו איננה מוגדרת כקשה, אולם בארגון הבריאות העולמי לא נקבע עדיין עד כמה היא קטלנית. ככל שהמחלה תדביק יותר אנשים, כך היא צפויה להיות קשה יותר. עיקר המאמצים כרגע ממוקדים בבלימת התפשטות המחלה.

איך אדע אם חליתי בשפעת החזירים?

הסימפטומים דומים לשפעת קלה. לפי הגדרות משרד הבריאות, חולה החשוד כי נדבק במחלה הוא מי ששהה במקסיקו במהלך שבעת הימים האחרונים ופיתח מחלה המתבטאת בסימני שפעת, לרבות חום בגובה 38 מעלות ומעלה, ואחד מתוך חמשת הסימנים הבאים: נזלת, כאבי גרון, שיעול, כאבי שרירים או קוצר נשימה. במקרה של חולה כרוני, כמו חולה לב או אסתמה, השפעת יכולה לגרום גם להחמרה בסימני המחלה.

אם שבתי ממקסיקו, תוך כמה זמן אדע שלא חליתי?

זמן הדגירה של המחלה הוא עד שבעה ימים. אם לא פרצה מחלת שפעת לאחר פרק זמן זה, האדם נחשב כאחד שלא חלה בשפעת החזירים. מי שמופיעים אצלו סימני שפעת במשך השבוע לאחר שעזב את מקסיקו נחשב כחשוד להידבקות במחלה, והוא מתבקש לפנות לטיפול רפואי ולדווח על כך.

אם אני חש בסימני שפעת ולא שהיתילאחרונה במקסיקו, מה עליי לעשות?

אם מתפתחת מחלת חום נדרש החולה לבצע את הפעולות הבאות: ליטול תרופות להורדת חום, לשתות הרבה מים, להישאר בבית למשך שבעה ימים מתחילת המחלה וכן לצמצם מגע עם אחרים. כמו כן, מומלץ להקפיד על היגיינה אישית למניעת העברת המחלה בבית. במקרה של צורך לפנות לטיפול רפואי מתבקשים חולים בעלי סימני שפעת שלא לנסוע למרפאה או לבית החולים באוטובוס או ברכבת.

אם חזרתי לאחרונה מחו"ל, איך אדע אם טסתי עם חולה החשוד בשפעת החזירים?

משרד הבריאות מפרסם אזהרות בנוגע לטיסות מסוימות שבהן אובחן חולה בשפעת החזירים, אולם רק לאחר שהוא מאומת ודאית כחולה. במקרה זה, מי שהיה על טיסה זו ופיתח תוך שבוע סימני שפעת וחום מעל 38 מעלות, נחשב לחשוד במחלה ומתבקש לפנות לטיפול רפואי ולדווח על כך כדי למנוע הידבקות נוספת במחלה.

מתוכנן לי טיול בארה"ב בקרוב. מה עליי לעשות?

נציבת הבריאות של האיחוד האירופי המליצה בימים האחרונים לדחות נסיעות לא דחופות למקסיקו ולארה"ב בעקבות התפשטות של שפעת החזירים. עם זאת, בישראל ממליצים כרגע לדחות נסיעות לא דחופות למקסיקו בלבד.

האם מי שחוסן כנגד שפעת מחוסן מפני שפעת החזירים?

לא ידוע עדיין. רשויות הבריאות בארצות הברית חוקרות כעת את הנושא.

האם קיים טיפול יעיל בשפעת החזירים?

לפי ארגון הבריאות העולמי, תרופת הטמיפלו (אוסלטמיביר) עשויה להיות יעילה נגד המחלה, אולם הנגיף החדש פיתח כנראה עמידות נגד שתי תרופות אחרות המיועדות לטיפול בשפעת - אמנטדין ורימנטדין. כרגע ניתנת הטמיפלו לטיפול בחולים ולאלו החשודים כחולים בשפעת החזירים המאושפזים בבידוד בבתי החולים בארץ.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד