כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הטייסים הפרטיים בארץ: "פעילותנו בשדה התעופה דב בת"א נפגעה"

הטייסים הלינו על רמתם המקצועית הירודה, כטענתם, של פקחי חיל האוויר שמאיישים את המגדל בשדה התעופה דב בת"א - המחריפה את בעיית התנועה האווירית של הצבא מול התעופה האזרחית.

  • ב' סיון התשע"ב
שדה דב. צילום: ויקיפדיה
שדה דב. צילום: ויקיפדיה

טייסי עמותת התעופה הכללית - המונים כ-1,800 בעלי רשיונות פרטיים, מסחריים
ומדריכי טיסה - התלוננו על פגיעה בפעילותם בשדה התעופה דב בת"א, עקב הגבלת מספר תנועות המטוסים המותרת ל-14 טיסות בלבד לשעה, ע"י חיל האוויר בשיתוף רשות התעופה האזרחית (רת"א); כמו כן, הם יוצאים נגד דרישה חדשה המשותפת לשני הגופים, כי רק טייסים אשר יעמדו במבחן מיומנות נפרד, יורשו לפעול בשדה התעופה דב בת"א.

במכתב למנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) יעקב גנות, הלינו עוד נציגי הטייסים על
רמתם המקצועית הירודה, כטענתם, של פקחי חיל האוויר אשר מאיישים את המגדל בשדה התעופה דב בת"א, המחריפה את בעיית התנועה האווירית של הצבא מול התעופה האזרחית. בעקבותם התלונה התקיימה בסוף השבוע שעבר ישיבה משותפת לכל הגורמים צבאיים אזרחיים בנושא זה אצל מפקד חיל האוויר של שדה התעופה דב בת"א.

"חיל האוויר מאייש את מגדל הפיקוח בשדה דב בפקחים, שהם חיילים בשרות חובה, נעדרי ניסיון בניהול תעבורה אווירית בכלל ותעבורה אזרחית בפרט. עם תום שרות החובה הצבאי שלהם, הם משתחררים, ופקחים חדשים נעדרי ניסיון באים למלא את מקומם. לפקחים במגדל שדה דב אין רישיון של מפקח על תנועה אווירית, כנדרש עפ"י תקנות הטייס אלא 'הרשאה' לעסוק בפיקוח אווירי, שניתנה להם ע"י רשות התעופה האזרחית (רת"א). פקחי שדה דב טוענים, שהם אינם מסוגלים לעמוד בעומס התעבורה האווירית, הנדרש עפ"י צרכי חיל האוויר, חברות התעופה והתעופה הכללית גם יחד", פתחה פניית נציגי הטייסים למנכ"ל רש"ת.

לפיכך, החליט חיל האוויר בשיתוף רת"א, "להטיל מגבלות חמורות על התעופה בשדה דב, שבאות לידי ביטוי בצמצום קיצוני של פעילות התעופה הכללית בשדה בשני תחומים".

הראשונה במגבלות שיוטלו היא בחינה מיוחדת חדשה אשר תוכיח את מיומנות פעילותם בשדה התעופה דב בלבד והטלת "מכסה" של 14 תנועות הכוללות המראות ונחיתות בשדה בכל שעה עגולה. "מכסה זו היא עבור טיסות צבאיות, טיסות קו של ארקיע וישראייר ומה שנותר - עבור טיסות של התעופה הכללית", המשיכו וכתבו נציגי הטייסים למנכ"ל רש"ת.

לשם השוואה, הם מציגים, כי שדה התעופה בהרצליה, המרוחק פחות מ-10 ק"מ משדה דב ומפוקח ע"י פקחים אזרחים מיומנים, מטפל בכ-120 תנועות בשעה כדבר שבשגרה.

"רשות שדות התעופה אחראית על מתן שירותי פיקוח תעופה בשדה דב, לפי צו של שר התחבורה שניתן לה על פי חוק. הצו בתוקף עד שנת 2016 אך מעולם לא הוצא לפועל ע"י רש"ת. למרות חובתה, הותירה רש"ת את שירותי הפיקוח בשדה דב בידי חיל האוויר, העושה בשדה כבשלו, מגביל את התעופה הכללית כיד הדימיון הטובה עליו ומצר את צעדיה, תוך פגיעה קשה בפרנסתם של המתקיימים ממנה ובחופש התנועה של המשתמשים בה", נכתב עוד בפנייה למנכ"ל רש"ת. לסיום, מביעים נציגי הטייסים "דאגה עמוקה מבטיחות התעופה במרחב האווירי של שדה דב, שממנו ממריאים, אליו מגיעים לנחיתה ודרך המרחב האווירי שלו עוברים עשרות מטוסים עמוסי נוסעים ביממה, המנותבים ע"י פקחים נעדרי ניסיון ונעדרי רישוי לפי החוק ומחאה חריפה נגד ההגבלות, שהושתו על התעופה הכללית בשדה דב והתנגדות נחרצת ובלתי מתפשרת להן".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "רשות התעופה האזרחית מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר, בכל הנוגע לשמירה על בטיחות הטיסה בשדה דב. שדה התעופה דב הוא שדה מורכב, בו נוחתים סוגים שונים של מטוסים אזרחיים וצבאים במשך כל שעות היממה. ריבוי סוגי המטוסים והפעלתם בשדה, מחייבת את הטייסים למיומנות רבה בנוהלי השדה, במטרה לשמור על בטיחות הטיסה. המבחן העיוני נועד לבחון את בקיאותם של הטייסים בנהלי השדה".

מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר בתגובה: "המכתב המדובר התקבל ברשות שדות התעופה (רש"ת). שדה התעופה דב הוז בת"א הינו שדה תעופה צבאי, המשמש גם לטיסות אזרחיות ומסחריות ולכן ההחלטות המבצעיות מתקבלות ע"י חיל האוויר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "רשות שדות התעופה בתיאום עם חיל האוויר החליטו לשנות את אופן ניהול העומס במרחב האווירי של שדה דב, בשל העומס הקיים במרחב האווירי של השדה, הגבלות הנובעות מהקרבה לנתב"ג וכן אירוע בטיחות שהתרחש אשתקד. השינוי נעשה על מנת להעלות את רמת הבטיחות וליצור איזון בין כמות הטיסות לאורך היום. בנוגע לטענה כי טייסים פרטיים מחויבים בתנאי סף לשם ביצוע אימונים, הדבר נובע מכך שאין פיקוח על רמת הכשירות שלהם ומשך הכשרתם קצר יותר".

קצין בכיר מח"א אמר כי "תהליך ההכשרה של פקחי חיל האוויר אינו שונה ברמתו מההכשרה שעוברים פקחים אזרחיים ומיומנות הפקחים בשדה דב היא מהגבוהות שיש. ההבדל בתנועת המטוסים בין שדה התעופה האזרחי הרצליה ובין שדה דב, נובע מכך ששדה התעופה הרצליה אינו מטפל בטיסות מסחריות, היכולות לכלול גם 100 נוסעים ולא מושפע מהגבלות נתב"ג".
מטוס שדה דב טייסים תלונות הגבלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד