כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

שופט לתלמיד ישיבה: "צא לעבוד ושלם את חובותיך"

השופט קבע כי מי ש'תורתו אומנותו' ונקלע לחובות, חייב לצאת לעבוד בכדי לפרוע חובותיו • ואיך קשורה הפסיקה לנידון ההלכתי של 'שעבוד הגוף' ו'שעבוד נכסים'?

צילום: אלי סגל
צילום: אלי סגל

יש לך חובות? צא לעבוד, בפסיקה.

תלמיד ישיבה בן 20 שהסתבך בחובות, ואף נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, חויב על ידי בית משפט השלום בתל אביב לשלם את חובותיו לבנק הבינלאומי. זאת למרות שהבחור טען כי הוא עושה את המקסימום שיכול להשתכר, ואיננו יכול לצאת לעבוד בשביל לפרוע את חובותיו.

השופט עודד מאור קבע, כי ניתן לחייב אדם הלומד תורה לצאת ולעבוד בכדי לשלם את חובותיו לזולת. על אף שבמקרה האמור עלה בדיון כי אכן ההוצאה לפועל בדקה שהבחור ממצה את יכולתו המקסימאלית לשלם את חובותיו, ככל שהוא במסגרת של "תורתו אומנותו".

השופט ציטט בפסיקתו את דברי הגמרא "פריעת בעל חוב מצווה. ומי שאינו פורע את חובותיו נקרא רשע".

לדבריו: "ההלכה היהודית קובעת, שהחובה המוטלת על החייב לפרוע את חובותיו, אינה בגדר 'שעבוד נכסים' – חיוב המוטל על נכסי החייב בלבד, אלא היא גם בגדר 'שעבוד הגוף', חיוב שמכוחו ניתן לדרוש מן החייב לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי שיוכל לפרוע את חובותיו. לכן בית הדין מוסמך גם לרדת לנכסיו כדי לפרוע את חובותיו", דברי השופט.

"המסקנה היא: שגם על פי עמדת המשפט העברי, לימוד תורה אינו יכול לשמש עילה לאי פירעון החובות. ומוטלת על החייב האחריות לצאת ולעבוד על מנת שיפרע את חובותיו, גם על חשבון הזמן שהוא מקדיש ללימוד התורה".
שופט בית המשפט חובות תורה לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד