כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חוק חדש: שכר שווה לגברים ולנשים

ביוזמת ח"כ חיים כ"ץ ודליה איציק: חוק חדש במאבק לשכר שווה לעובד ועובדת • עובדת תוכל לתבוע שכר שווה לעבודתה, עד שבע שנים מסיום העבודה

אילוסטרציה. צילום: ארכיון
אילוסטרציה. צילום: ארכיון



מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, של חברי הכנסת דליה איציק וחיים כץ.

לפי ההצעה, יוארך פרק הזמן שבו עובד, אשר בית הדין מצא כי הוא מופלה לרעה בשכרו לעומת עובדים מהמין השני במעמד זהה, יוכל לתבוע הפרשי שכר או גמול אחר מעבודה.

כיום, עובד איננו זכאי להפרשי שכר או גמול אחר לגבי תקופה העולה על שנתיים. הצעת החוק מבקשת להאריך תקופה זו לשלוש עד שבע שנים, בכפוף להסכמות שיושגו עם משרדי הממשלה לקראת הקריאה השנייה והשלישית להצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, נועד לקדם שוויון ולמנוע אפליה בין המינים בכל הנוגע לשכר או לכל גמול אחר. חקיקת חוק זה היוותה צעד נוסף במאבק לקידום השוויון בשוק התעסוקה בישראל בין גברים לנשים.

אולם, על אף שעבר עשור מאז נחקק החוק, עדיין קיימים פערי שכר משמעותיים בין נשים לגברים במקומות עבודתם, וזאת ללא כל שוני מהותי בתפקיד אותו הם מבצעים.


אחד הקשיים העומדים בפני נשים המבקשות לתקן את אפלייתן בתחום שכר העבודה הוא ההגבלה הקבועה בסעיף 8 לחוק, ולפיה עובד איננו זכאי להפרשי שכר או גמול אחר מכוח הוראות החוק לגבי תקופה העולה על עשרים וארבעה חודשים.

לפיכך, מוצע להאריך את התקופה שבה ניתן לזכות בהפרשי שכר או גמול אחר, לשבע שנים. פרק זמן של שבע שנים הוא לרוב פרק הזמן הנהוג בתביעות ממוניות.

המאבק לקידום השוויון בין המינים בשוק העבודה לא תם. על רשויות המדינה לעשות כל שניתן על מנת לקדם את השוויון, ובכלל זה להעניק לציבור העובדים כלים משפטיים הוגנים למימוש זכויותיהם.

16 ח"כים תמכו בהצעה שעברה ללא מתנגדים.

ההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית



דליה איציק חיים כץ שכר כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד