כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חרדים מצייצים: 10 הדפים שאסור לפספס בפייסבוק

הם כבר שם: רובם צעירים, שנונים, משעשעים וגורפי 'לייקים' • בואו להכיר את עשרת הדפים של חרדים שכדאי לעקוב אחריהם בפייסבוק • חסידות וירטואלית, מהפכת הקוטג' ומוהל הסלבס • כמה לייקים הם גורפים ואיזה ציון הם מקבלים ב'סולם צוקרברג'

חרדים מצייצים: 10 הדפים שאסור לפספס בפייסבוק
קובי הר צבי



עולם הפייסבוק רותח כבר שנים, אך הציבור החרדי עדיין עושה בו את צעדיו הראשונים. מרבית החרדים המחזיקים חשבון פייסבוק עושים זאת מטעמי עבודה וכדומה, ועדיין, יש ביניהם כאלה שמוצאים את הזמן לפרסם סטטוסים חמודים, משעשעים או פופולאריים מסיבות אחרות.

בציבור הכללי מכירים את דף הפייסבוק 'סטטוסים מצייצים', שזכה ליותר מ-350 אלף סימני 'אהבתי' [לקמן: לייקים], המרכז את הסטטוסים המצליחים ביותר. בציבור הדתי מוכר דף הפייסבוק 'דוסים מצייצים', ואפילו לציבור החרדי ישנו דף בשם 'ישיבישערים מצייצים', עם יותר מ-3,700 לייקים.

במקביל, התפתחה תופעה בה סלבריטאים או אנשים יצרו באזז ברשת בשל יכולת התבטאות שנונה, מקוריות וסיבות נוספות.

כאן תמצאו את עשרת בעלי חשבונות הפייסבוק החרדים המרתקים ביותר, מנקודת מבטי. מלבד פרופיל מקוצר ודוגמאות לסטטוסים, הענקתי להם גם ציון, המתבסס על רמת סינון איכות הפרסומים שלהם, יכולת כתיבה, חשיבות הנושאים הנידונים - והרייטינג שהם זוכים לו. יודגש, כי אין בכתבה משום הבעת דעה לגבי עצם השימוש בפייסבוק.

איציק אלרוב. צילום: יעקב כהןצילום: איציק אלרוב. צילום: יעקב כהן
איציק אלרוב. צילום: יעקב כהן


איציק אלרוב

פרופיל: האיש שהצית לפני כשלוש שנים את מחאת הקוטג', שהתעצמה במהירות והתגלגלה עד לרבבות שיצאו לרחובות, כולל הקמת ועדת טרכטנברג – גילה את כוחו של הפייסבוק כבר אז. אלרוב, צעיר מבני-ברק, חזן חובב לעת מצוא, פתח את דף החרמת הקוטג' שצבר רבבות מצטרפים, ונושא יוקר המחיה עדיין בוער בדמו.

ציר הזמן: כצפוי, מרבה אלרוב לעסוק בנושאי יוקר המחיה ומחאה חברתית, והפיד שלו עמוס במתקפות על האוצר, לדוגמה: "ללפיד > יש < את הפריבילגיה להחליט שאין כסף למימון חופשת לידה לגברים. לכם > אין < את הפריבילגיה להחליט שאין לכם כסף כדי לממן את ייקור הארנונה ב-3.5%. עכשיו לכו לעבוד! אופס, פוטרתם? לא נורא, הוא אמר שעוד שנה וחצי יהיה פה גן עדן".

לייק: כמאה לייקים ויותר לכל סטטוס, הציבור הישראלי עדיין זועם על המצב בארץ, והוא מביע את דעתו בתגובות נזעמות ובתמיכה בכאב. אלרוב גם זוכה לשיתופים רבים והוא עדיין הישראלי היחיד, ככל הנראה, שהצליח להרתיע ענקית כמו 'תנובה' באמצעות דף פייסבוק.

סולם צוקרברג: 10

מוטה פראנקצילום: מוטה פראנק
מוטה פראנק


מוטה פראנק

פרופיל: הרב מוטה פראנק, שזכה כבר לכינוי 'רב הפייסבוק', עוסק בהפצת תורת רבי נחמן מברסלב באמצעות דף הפייסבוק שלו. פראנק מספק בדף הפייסבוק כלים ליצירת קשר ולהתייעצות, והוא מקפיד לזכות את ידידיו בקליפים משיעורי תורה ופעילות.

ציר הזמן: בעיקר דיווח - מוקדם או מאוחר - על פעילויות חסידיות, לדוגמה: "לכבוד ראש חודש כסליו הערב - שיעור וקומזיץ בקרונהייטס... ומחר בבוקר שחרית כותיקין + שיעור וארוחת בוקר בבורו פארק אתה מוזמן!" אך גם תזכורות לתאריכים בעלי משמעות יהודית וכדומה.

לייק: יותר מחמשת אלפים חברים וכאלפיים עוקבים אחר פעילותו של פראנק, שמקבל מהם גם פידבקים שוטפים על הסטטוסים והתמונות שהוא מעלה.

סולם צוקרברג: 7

צילום: קובי הר צביצילום: צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


שמוליק אברהם

פרופיל: צעיר חרדי, בוגר המרכז הישראלי להכשרה פוליטית, שפוסט שעסק בו כמודל לדמותו של הצעיר החרדי החדש מאת פרופ' עוז אלמוג - פורסם ב'סטטוסים מצייצים' וזכה לרייטינג גבוה.

ציר הזמן: חובב דיונים פוליטיים ותקשורתיים מעמיקים, אך גם סטטוסים קצרים וקולעים, דוגמת: "מוצאי יום ראשון שמח גם לכם", או שילוב של השניים: "עכשיו בכנסת דיון בניהולה של מירי רגב שהתחיל בפשע המאורגן וממשיך בפשע המאורגן באמת בין מירי רגב לשמעון גפסו נגד היועצת המשפטית של העיריה שהעיזה לצאת נגד גפסו. כפיים!!!"

לייק: עשרות לייקים לסטטוסים השונים, בעיקר כאשר מדובר בסטטוסים ארוכים ובהתדיינות פוליטית, מרבה גם להעלות תמונות שזוכות לרייטינג נאה.

סולם צוקרברג: 6

דוד רוזנטלצילום: דוד רוזנטל
דוד רוזנטל


דוד רוזנטל

פרופיל: רוזנטל מוכר לרבים כיועצו החרדי של המועמד לראשות העיר בית שמש אלי כהן, חלק זוכרים אותו כאחד הפיינליסטים של תכנית הרדיו 'הדובר', אך ידידיו בפייסבוק מכירים בעיקר איש בעל השקפת עולם כלכלית מוצקה, תיעוב עז לקומוניזם וגישה קפיטליסטית אדוקה.

ציר הזמן: רוזנטל מרבה לעסוק בכלכלה, וגם כאשר הוא חורג מכך – הוא מתמקד בסוגיות אקטואליות. כך, לדוגמא, הסטטוס הבא: "אחד מגדולי המתנגדים להפרדת הדת מהמדינה היה דוד בן גוריון. 'אני רוצה את הדת תחת השליטה שלנו', הוא אמר. הוא הצליח".

לייק: רוזנטל זוכה לכמה עשרות לייקים לרוב לכל סטטוס, אך גם לשיתופים ולדיונים פורים ומעמיקים בנושאים שהוא מעלה לסדר היום.

סולם צוקרברג: 7.5

יחיאל רדוצקיצילום: יחיאל רדוצקי
יחיאל רדוצקי


יחיאל רדוצקי

פרופיל: רדוצקי, צעיר חרדי תושב ירושלים, הוא דמות מוכרת במיוחד בפייסבוק, והסטטוסים שהוא מפרסם על בסיס קבוע זוכים לפרסום רב. בין השאר גם בדף הסטטוסים הפופולארי בישראל – סטטוסים מצייצים.

ציר הזמן: בגדול, מרבית הסטטוסים של יחיאל קלילים ושנונים, בסגנון של "נראה לי שהייתה היום תקלה בוואטצאפ, פשוט קיבלתי כמה הודעות אס.אמ.אס", או: "זוכרים שאיחלתם לי שכל מה שאני רוצה יתגשם? עכשיו תממנו".

לייק: סטטוס ממוצע שלו צובר מאות לייקים, גם כאשר מדובר רק ב"בוקר טוב" וכדומה. עם זאת, הוא נמנע לרוב מעיסוק בסוגיות רגישות או נושאים מורכבים.

סולם צוקרברג: 9

אביגדור רבינוביץצילום: אביגדור רבינוביץ
אביגדור רבינוביץ


אביגדור רבינוביץ

פרופיל: בחור צעיר ויוזמתי, מייסד דף הפייסבוק המשגשג 'עבודות לחרדים'. זוכה להערכה רבה בקרב ידידיו בפייסבוק - בעיקר בשל פעילותו זו. אם כי יש עדיין מה לשפר באיכות הכתיבה.

ציר הזמן: כצפוי, מרבית הסטטוסים עוסקים בנושא ה'חם' מבחינתו – תעסוקת חרדים. לדוגמה: "אני: שלום הגעתם לעבודות לחרדים. היא: אני מחפשת עבודה. אני: יש משרות בדף של עבודות לחרדים היא: אבל אני לא חרדית".

לייק: כמות נאה של עשרות לייקים לפחות לכל סטטוס, מרביתם בשל הערכה למפעל, חלקם אולי גם בשל כך שנעזרו בעצמם ומצאו עבודה באמצעותו.

סולם צוקרברג: 5

משה שב

פרופיל: בפייסבוק משה לא מגלה יותר מדי פרטים על עצמו. אך הסטטוסים מדברים בעד עצמם. שנון, קצר וקולע. הוא זוכה לעתים לרייטינג גבוה, ולא נמנע מ'לעקוץ' לפי הצורך והעניין.

ציר הזמן: קליל, מבריק ומשעשע. דוגמאות: "פתאום שמתי לב, בין חמות לתמות מבדיל רק צ'ופצ'יק קטן", "כל בוקר אני קם בחיוך אבל הבוקר יום ראשון" ו"קפה בחמש שקלים וסרט בעשרה. האמת הגיוני. יש אנשים שיושבים איתם פעם אחת על קפה והם נכנסים לסרט".

לייק: בממוצע, צובר סטטוס של שב כמאה לייקים, הוא זוכה גם לשיתופים רבים ולפרגון על הרמה. שב נמנע מסטטוסים סתמיים, וציר הזמן שלו מהווה מעין דף הומור שנון.

סולם צוקרברג: 8

אבי זרקי. צילום: יח"צצילום: אבי זרקי. צילום: יח"צ
אבי זרקי. צילום: יח"צ


אבי זרקי

פרופיל: זרקי, מוהל הסלבס המפורסם, מחזיק דף המשמש גם כפרסומת, אך הוא טורח להביע את הגיגיו תמידין כסדרן, ולעורר עליו את חמת הציבור החרדי – העוקב באדיקות אחר הדברים, שאינם עולים בקנה אחד עם המיינסטרים החרדי, בלשון המעטה.

ציר הזמן: סטטוסים מעורבים בפרסום אישי ובזלזול בציבור החרדי, דוגמת: "אני אלוף בייצור באז. למה? "באז" ראשי תיבות - ברית אצל זרקי",

לייק: כמו כל תופעת רשת, צובר זרקי רייטינג רב, עם יותר מ-8500 סימוני לייק לדף. חלק מהגיגיו מסוקרים גם בתקשורת החרדית העטה עליהם כמוצאת שלל רב.

סולם צוקרברג: 3

מנחם נאמן

פרופיל: מנחם הוא אברך צעיר, תושב ירושלים, העוסק רבות בפילוסופיה ומוסר 'שיעורים' מעורבים בהשקפה יהודית ובדעות פילוסופיות שונות. לפני זמן לא רב אף הוציא ספר פרי עטו שזכה לסיקור מכובד. גם בדף הפייסבוק הוא מרבה לעסוק בנושאים פילוסופיים ומורכבים.

ציר הזמן: לצטט סטטוס של מנחם דורש כתבה בפני עצמו, בחלק מהסטטוסים מדובר בסיכום של הרצאות פילוסופיות שהוא מעביר, ובחלק אחר הוא פותח דיונים עצמאיים ומציין נקודות מורכבות בתחומים שונים.

לייק: האיכות גוברת על הכמות. כמעט ואין סטטוס שאינו זוכה לדיון מעמיק ולניתוח מפולפל מצד מעריציו, שומעי לקחו וידידיו. גן עדן לחובבי הגות.

סולם צוקרברג: 7

לוגו החסידותצילום: לוגו החסידות
לוגו החסידות


חסידות באלאנגא

פרופיל: כמה צפוי, החסידות הווירטואלית הראשונה המונה למעלה מ-500 חסידים, בלי עין הרע. מה שהחל כשעשוע של כמה צעירים חרדים, התפתח לדף קהילתי משגשג העוסק בעוקצנות בנושאים אקטואליים, בעיקר בחסידויות, מנקודת מבט צעירה ושובבה.

ציר הזמן: סטטוסים רוויי הומור עצמי מושחז, המציגים בעיקר 'הוראות' של האדמו"ר, דוגמת: "בהוראת אד"ש מהיום יענוד כל חסיד מדבקה על חליפתו עליה רשום: 'איך אני מתנהג? חייג - באלאנגא - 1800'. המוקד לענייני סויה ולחיצות ידיים יחל לפעול מהיום אחה"צ. להשתמע", או: "בעקבות פניות עיתונאים, דוברות החסידות מבקשת להכחיש כי היא התנתה את תמיכתה במועמד ניר ברקת בתפקיד כלשהו ובמיוחד בתיקי החינוך, התרבות התורנית וראשות וועדת התמיכות. זה פשיטא מאליו!"

לייק: עשרות 'דיונים' משועשעים מתפתחים סביב הוראותיו של הרבי, הזוכות ללייקים ולשיתופים. גם גולשים רציניים מתקשים להסתיר חיוך וירטואלי.

סולם צוקרברג: 5
פייסבוק דירוג סטטוסים זרקי רדוצקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד