כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חצי מיליון מוגבלים ללא תעסוקה: "תעודת עניות"

נתונים מזעזעים בועדת הכלכלה: כ-500 אלף בעלי מוגבלויות בישראל ללא תעסוקה • "חייבים להוריד חסמים"

צילם ארכיון: שטורעם
צילם ארכיון: שטורעם

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, דנה היום (ג) בהעסקת בעלי מוגבלויות במפעלי תעשייה, מפעלים מוגנים ובעסקים קטנים.

הדיון התקיים במסגרת ציון היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, ובמהלכו נחשף בפני הוועדה מידע לפיו כ-500 אלף בעלי מוגבלויות כלל לא מועסקים. היו"ר ברוורמן וח"כ ישראל חסון הגיבו בתדהמה, ח"כ חסון אמר כי הדבר נשמע לו "מטורף" והיו"ר ברוורמן הוסיף כי מדובר בתעודת עניות למדינת ישראל. ח"כ ברוורמן הבהיר כי הוועדה תחל לפעול בנחישות כדי שהמצב הנוכחי לא יימשך.

נציגת משרד הבריאות, רונית דודאי, ציינה כי שלושה משרדי ממשלה עוסקים בתעסוקת נכים, וישראל היא כמעט בתחתית הרשימה מבחינת שיעור המועסקים ביחד לעולם המערבי. לדבריה, כ-13 אלף נכים מועסקים מתוכם כ-4,000 בשוק הפרטי והיתר בשירותים מוגנים. לדבריה, החסמים נובעים מהיעדר מדיניות כוללת של הממשלה. "אין החלטה שבעלי המוגבלויות חייבים לעבוד וחייבים להוריד בפניהם חסמים", אמרה. היא הוסיפה כי צריך לתמרץ מעסיקים כך שההעסקה תהייה כדאית מבחינתם, וצריך גם לדאוג להכשרה מתאימה כך שבעלי המוגבלויות לא יהיו לעולם חוטבי עצים ושואבי מים. לכך התייחס גם אביב מלכה שמועסק במפעל מוגן, והוא סיפר לוועדה כי הוא בעל כישורי מחשב מתקדמים ובכל זאת לא נותנים לו לצאת ממסגרת ההעסקה המוגנת, שם שכרו עומד על 7 שקלים לשעה בלבד.

מנהלת השירות לשיקום מקצועי תעסוקתי במשרד הרווחה, שלי נורדהיים, אמרה כי המשרד לא סבור שיש לבטל את ההעסקה המוגנת, מאחר שיש אנשים שהעסקה אחרת אינה מתאימה להם. היא הוסיפה כי לפי נתוני הביטוח הלאומי ולפי נתונים של דיווח עצמי קיימים בישראל כ-800 אלף בעלי מוגבלויות, כאשר המשרד נותן מענה בתעסוקה לכ-13 אלף וחלקם עובדים באופן עצמאי. ח"כ חסון אמר כי אחוז זעום של בעלי המוגבלויות מקבלים מענה בתעסוקה ואמר כי בהערכה גסה עולה כי כ-500 אלף בעלי מוגבלויות לא זוכים למענה בתעסוקה. היו"ר ברוורמן אמר כי מדובר בתפקוד קלוקל של ממשלות ישראל, שנובע מהיעדר מדיניות כוללת. ראש המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה במשרד הכלכלה, דפנה מאור, ציינה כי במשרד רואים חשיבות מאוד גדולה בקידום מדיניות כוללת עליה דיבר היו"ר.

במהלך הדיון עלתה גם סוגיית חברת כל יכול. בעל החברה, גיל וינש, טען כי במשך 6 שנים השקיע מכיסו להתאים את החברה להעסקת כ-200 בעלי מוגבלויות, כ-2.5 מיליון שקל בשנה, וקיבל בחזרה מהמדינה רק 20% מההשקעה. נציגת משרד הכלכלה מאור אמרה כי המשרד בוחן כל דרך לאשר סיוע נוסף של חצי מיליון שקל למפעל על ב-2013. היו"ר ברוורמן סיכם ואמר כי הוא דורש דיווח מפורט בעניין כבר בתחילת השבוע הבא.
וועדת הכלכלה נכה תעסוקה מוגבלות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד