כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

להחזיר עטרה ליושנה: 70 שנה לטבח יהדות הונגריה

דם על הדנובה: סיפורה העצוב של יהדות הונגריה • הקהילה שהגיעה עם הלגיונות הרומאים, שגשגה תחת האימפריה העותומאנית - ועלתה בלהבות אושוויץ • האנטישמיות מרימה ראש בהונגריה, אך הקהילות היהודיות מתחילות ללבלב מחדש • בתי כנסת שוקקים חיים, רבנים מנחים את בני קהילתם ויש אפילו מסעדה כשרה, בנוסח הונגרי, אלא מה

להחזיר עטרה ליושנה: 70 שנה לטבח יהדות הונגריה



הדנובה זורמת לה בלב בודפסט בנחת, מחלקת את העיר לחלקיה, כאן פסט ומעבר לנהר בודה. ספינה שטה בנהר, חולפת על פני בניין הפרלמנט הארוך והעטור בצריחים, ברווזים מנקרים לחם על הגדה, ושחפים צורחים ממעל. כאן על הגדה זוגות נעליים מברזל חלוד, תקועות עמוק במרצפות, אי אפשר ללכת בהם - הם נועדו להזכיר שמכאן, בדיוק לפני שבעים שנה, הוטלו שארית יהודי בודפסט אל הנהר. כאן, בנקודה הזו, הפך הדנובה אדום מדם הנספים.

הסיפור של יהדות 'ארץ הגר' הוא אחד הנוראים ביותר, אם לא הנורא ביותר מכל יהדות מזרח אירופה.

זו יהדות עתיקה, מהחשובות שבאירופה, ששיגשגה גם בעצם ימי מלחמת העולם השניה, אלא שברגע האחרון ממש, על סף השחרור, עלה עליה הכורת באושוויץ והם הובלו כצאן תמים לטבח נורא.

עד היום מהווה הסיפור הזה של יהודי אירופה ששולחו לטבח בקצב של עשרים אלף יהודים ליום ללא שנעשה כמעט דבר לעצור זאת, פצע מדמם בסיפור הכולל של השואה.

היהודים הראשונים הגיעו להונגריה בעקבות הלגיונות הרומאיים. מאותה התקופה, בעיר דונאווורוש נמצאה מצבה עליה נרשם כי הוקמה בידי "קואיסמוס, מפקד תחנת המכס, וגבאי בית הכנסת". למעשה רק אחרי היהודים הגיעו שבטי המאדירים, שכבשו והקימו את 'מאדיאר'. במאה העשירית היהודים המשיכו לזרום למדינה מבוהמיה ואזור הכוזרים, עד שהמלך אנדרה השני העניק בשנת 1222 צו המכונה "בולת הזהב" המסדיר את מעמדם של היהודים.

היהודים היו נתונים לפרעות וגזירות, וקהילה גדולה הוקמה בעיר 'בודה' בה מצוי עד היום ארמון המלך המפואר, כאן שירתו יהודים רבים כאנשי האוצר וכיועצי המלך והחלה להתפתח שכונה יהודית משגשגת.



בליץ להשמדת יהדות משגשגת

מצבם של היהודים השתפר לאחר שהעותומאנים כבשו את המדינה. לאחר מאה וחמישים שנה כבש בית הבסבורג את הונגריה ונוסדה האימפריה האוסטרו-הונגרית. אלו היו שנות פריחה ליהדות. בשנת 1867 ניתנו ליהודים זכויות שוות, ובשנת 1895 הוכרה הדת היהודית כאחת מהדתות במדינה, וזכתה למעמד שווה לדתות האחרות.

מי שהנהיג את יהדות הונגריה היה מרן החת"ם סופר זי"ע, שאורו זרח מפרשבורג ומשם הייתה מצודתו פרושה על הונגריה. גם החסידות החלה להצמיח שורש בהונגריה וראשיתה בכ"ק האדמו"ר רבי יצחק אייזיק מקאליב זי"ע. וזמן מה אחר כך על ידי כ"ק ה"ישמח משה" זי"ע, רבה של אויהל.

תקופה זו התאפיינה בפריחה רבה של הקהילה היהודית בהונגריה בכלל ובבודפסט בפרט. בית הבסבורג הכיר בחשיבותם של היהודים, והעניק לשלוש מאות וחמישים משפחות יהודיות תואר אצילות וכבוד. בד בבד, פשטה גם הרפורמה בהונגריה, וגרמה לקרע בין החרדים לרפורמים מתונים שכונו 'ניאולוגים'. באותם ימים נבנה במרכז בודפסט בית תפילה העומד עד היום ברחוב דוהאני והחולש על שער הכניסה לרובע היהודי ונחשב לאחד הגדולים בעולם.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה, היה מצבם של יהודי הונגריה טוב יחסית - מאה עשרים וחמש בתי כנסת קישטו את רובעי העיר, ועוד מוסדות יהודיים רבים היו בה. היהודים נשלחו למחנות עבודה אך לא הושמדו. הם ישבו שאננים בארצם ללא שניסו להימלט. למרות שפליטים רבים הגיע מפולין עם בשורות איוב - היהודים ההונגרים חשבו שעליהם לא יעלה הכורת.

אך עם התקדמות הצבא האדום במלחמתו כנגד הנאצים, החליטו ההונגרים לפרוש מהברית עם גרמניה, האחרונה כבשה את הונגריה במרץ 1944, והחלה במסע השמדה מהיר. תוך שבועות ספורים נפתח שילוחם של יהודי הונגריה לאושוויץ וגורשו כחצי מיליון יהודים, כל יהדות הונגריה שמחוץ לבודפסט. וכך, מי שבעיקר סבל והושמד בשואה היו היהודים החרדים בהונגריה, בעוד יהודי בודפאסט המתבוללים ניצלו ברובם.

הרב מצגר חונך את בית חב"ד קרן אור בדברצןצילום: הרב מצגר חונך את בית חב"ד קרן אור בדברצן
הרב מצגר חונך את בית חב"ד קרן אור בדברצן


שלושת הזרמים הקהילתיים

"עד היום מהווה תקופת השואה בהונגריה פצע פתוח בהיסטוריה של העם היהודי בכלל ויהדות הונגריה בפרט", אומר החוקר יוסף קראוס. חילופי האשמות קשים מתנהלים בין ההיסטוריונים, כאשר מצד אחד יש המאשימים את יהדות העולם או את בעלות הברית שלא עשו די להציל את יהודי הונגריה, מאידך מאשימים היסטוריונים אחרים את מנהיגי יהדות הונגריה החרדים, שלחמו כל ימיהם נגד העלייה לארץ ישראל ודרשו מחסידיהם שלא להימלט, ובסופו של דבר נטשו את תלמידיהם וברחו. עד היום מתנהל על הרקע הזה עימות קשה וחריף.

היום יש בהונגריה קהילה יהודית פעילה, ויחסית גדולה. כעשרים ושש בתי כנסת עודם פעילים, וחנויות כשרות רבות, בתי ספר ומוסדות קהילה שונים משרתים את עשרות אלפי היהודים שחיים כאן.

עוד מימי החת"ם סופר קיימות קהילות נפרדות בהונגריה, אף שהזרם השלישי - הסטטוס קוו - נעלם. עד היום נותר השם מאותם ימי מאבק מרים: "איחוד הקהילות האורטודוקסיות האוטונומיות" בראשות מר יעקב הרצוג. עם זאת, ה'איחוד' הוא חבר משותף בארגון הגג של יהדות הונגריה 'ברית הקהילות של הונגריה'. והידוע בהונגריה בראשי התיבות שלו 'מאזשיז', שריד מימי הקומוניזם שחייב את האיחוד הזה.

לאיחוד הקהילות האורטודוקסיות מספר קהילות ברחבי הונגריה כולל הערים מישקולץ, דברצן, ולאחרונה גם בטוקאי.

בבודפסט קיימות גם מספר קהילות אורטודוקסיות, כאשר מרכזה של הקהילה החרדית המרכזית מצוי בבית הכנסת 'קוזינצי' בלב הרובע היהודי בראשות רבה של היהדות החרדית בהונגריה – קהילת היראים בודפסט הגאון רבי משה טוביה וייסברגר, מזה מספר שנים שהיא מוכרת כקהילה בפני עצמה. "לפני השואה", אומר הגרמ"ט, "היו קהילות נפרדות שלא היה שייכות זה לזה. אך לאחר השואה ראשי הקהילה בבודפסט לא הסכימו לחזור לחלוקה והכל היה תחת קהילה אחת. על פי הוראת הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע הותירו את המצב על כנו בתנאי שמיד וכאשר תהיה אפשרות לחלק ולהפריד בין הקהילות יעשו כן. ב"ה ולפני כשנה הדבר התאפשר ועל פי הוראת גדולי ישראל שליט"א אנו פועלים מאז כקהילה נפרדת מוכרת ורשמית אצל השלטונות".



"הפעילות המרכזית בבודפשט - תנועת הקירוב"

בית הכנסת קוזניצ'י נבנה בשנת 1913, לפי דוגמת בית הכנסת הגדול בפרנקפורט דמיין. פארו והדרו של בית הכנסת ניכרים בו עד היום, אמנם מבחוץ קשה לראות את הפאר של בית הכנסת אך מבנים הוא מהודר ומופלא. במשך השנים התפללו בו חזנים ידועים ובעלי שם, סגנון התפילה פה הוא אשכנזי, ארוך וכבד בסגנון של פעם, וגם היום מתארחים בו מידי פעם חזנים מפורסמים.

בחצרו של בית הכנסת עומדת חופה ישנה, ששימשה לחתונות רבות של הקהילה מימים ימימה, ובמקום גם ישיבה חסידית. לא הרחק מצויה מסעדה כשרה בסגנון של פעם, מסעדת 'חנה', עם אוכל הונגרי אמיתי, צמוד אליה יש עוד שתי מסעדות כשרות ופיצה. האזור כולו, לב האזור החרדי של בודפסט, זרוע חנויות בשר טרי, נקניק ומוצרים כשרים ויינות.

לקהילה בית ספר על דרך התורה והמסורה, ובתוכו יש מסגרת מיוחדת לילדים חרדים עם מלמדים שבאים מארץ ישראל. "ברוך השם", אומר אחד מראשי הקהילה, "והמסגרת החינוכית שלנו כבר הצמיחה פירות מתוקים. כאשר ילדים משלנו המשיכו וממשיכים ללמוד בישיבות קדושות. תקוותינו איתנה לעתיד כי בעזרת ה' מסגרת זו תמשיך ותתפתח".

הקהילה עושה רבות להפיץ תורה ולקרב. "הונגריה הייתה מעצמה של תורה בגדולי התורה והרבנים שפיתחו בהונגריה חיים תורניים, חיים של תמימות, חיים של יראת ה' ויראת חטא. לדאבוננו הרב בסיומה של השואה האיומה נכנס לכאן האשמדאי הנאצי וכילה את כרם הונגריה ורבבות עלו באש הכבשן באושביץ. אולם הקב"ה הבטחנו כי לא ידח ממני נידח וכי יש תקוה. אמנם, כשהייתה העלייה הגדולה עזבו כל היהודים החרדים את המדינה, כך שכיום היהודים החרדים של הונגריה הם ברובם בעלי תשובה ומובן שתנועת הקירוב היא הפעילות המרכזית בבודפשט".

"בשנים האחרונות", מוסיף אחד מחברי הקהילה, "אנו עדים להחזרת העטרה ליושנה, יש כאן התעוררות מופלאה של הדור הצעיר שמבקש לחזור לשורשיו היהודיים והתופעה המבורכת הזאת רק הולכת וגוברת מיום ליום. יש כאן בעלי תשובה רבים שמבקשים להתקרב מהם סטודנטים רבים, ותפקידינו להושיט להם יד ולקרבם.

"חלק בלתי נפרד מהפעילות הינם שיעורי התורה המתקיימים במקומות השונים ברחבי העיר. "עשרות רבות מבני הקהילה משתתפים מידי ערב לאחר תפלת מעריב בשיעור דף היומי, חוק ולא יעבור. כל מי שיודע איך בודפשט הייתה נראית לא לפני שנים רבות, מבין ויודע שזה קידוש ה' עצום כאשר מידי יום ביומו יושבים עשרות יהודים בהונגריה ולומדים דף היומי, מדובר בסגירת מעגל לעבר המפואר שהיה כאן. ואנו עושים את מירב המאמצים שעוד יהודים יתקרבו ויבואו וירגישו מנועם צוף התוה"ק. לזאת ערכנו בחודש אלול מעמד סיום הש"ס רבתי שהביא תנופה לשיעורי דף היומי ולקביעת שיעורי תורה בכלל".



שובה של האנטישמיות

נוסף לקהילה המפוארת, פועלת קהילת חב"ד - קרן אור, בראשות הרב ברוך אוברלנד רבה של הקהילה בהונגריה. לקהילה מספר מרכזים: אחד גדול בלב בודפסט, בית חב"ד עם בית כנסת מפואר מאיר פנים ומפיץ סביבו יהדות ותורה, כך גם פועל בית חב"ד בדברצן ולאחרונה גם בסגד. וקיים שיתוף פעולה הדוק בין הקהילות. כן קיים בית הכנסת 'פעשטי-שול' ברובע 13 בבודפשט, אשר בראשותו מכהן הרב דוב לוי.

אך הבעיה החמורה היא שובה של האנטישמיות וקיומם הרשמי של תנועות נאציות בעלי מצע פשיסטי ברור. כוחה של המפלגה הלאומנית הקיצונית "יוביק", התחזק, וגיבור נאצי כמו אלברט וואס שהורשע ברצח יהודים - זוכה להערצה. קיימים אף מיליציות ימניות מאורגנות הרואות עצמן ממשיכותיהן של תנועות אנטישמיות כגון "צלב החץ", שרצחה רבבות בהונגריה.

אך למרות זאת, כאשר אני מהלך ברחובות בודפסט אין אני חש באנטישמיות כלפי הפרט היהודי היחיד, והתקריות נגד יהודים הינם מועטות. ימי הגדולה והזוהר של הונגריה רחוקים מאוד, אך כל יום ויהדות הונגריה הולכת ומתחזקת ביהדותה. "השאיפה של הקהילה", אומר חבר הקהילה, "היא להחזיר ולו במקצת את עטרת תפארת הונגריה ליושנה".
שואה אנטישמיות הונגריה בודפסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד