כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הפילוג ב'עדה' לשיא: הוקם בית דין מאולתר

בעוד הראב"ד נמנע מלהגיע לדיוני הבד"ץ, ומשבית את פעילותו בימי שלישי וחמישי, גורמים ב'עדה' הקימו בית דין מאולתר שקיבל עדויות בפרשת גולובנציץ • מחלוקת חריפה בין העדים לבין מקורבי הגר"מ שטרנבוך על גודל הקברים • מדוע הותקף אחד מחברי וועדת ההיגוי? • ואיזו התבטאות חמורה אמר הגר"ש וואזנר על הרב שמידל?

הפגנת 'העדה'
הפגנת 'העדה'



לאחר שבד"ץ 'העדה החרדית' הושבת ביום חמישי שעבר בגין היעדרותו של הראב"ד, הגר"מ שטרנבוך, זאת כמחאה על עצרות המחאה שהתקיימו בירושלים ובבית שמש נגד החפירות במתחם גולובנציץ, ככל הנראה, גם היום (ג) לא יתקיימו דיונים.

על פי המשמרות הנהוגות בבד"ץ, הרי שהראב"ד נהג להגיע בימים שלישי וחמישי, כדי לעמוד בראש ההרכב שמנה גם את הדיינים הגר"נ פרנקל והגרי"מ יורוביץ. הראב"ד נהג גם להגיע לסירוגין בימי ראשון, ועמד בראש ההרכב שמנה את הדיינים הגר"י פישר והגרח"א פריינד. בימי ראשון שבהם הראב"ד לא נוכח, עומד בראש ההרכב הגרא"י אולמן.

השבוע, היה תורו של הרב אולמן ביום ראשון, ולפיכך התקיימו בו דיונים. אך היום ככל הנראה שוב לא יתקיימו דיונים בגין ההרכב הזהה ליום חמישי, והיעדרותו של הראב"ד.

בגין הטלטלה הפוקדת את בית הדין, נמנעת מזכירות הבד"ץ מלפתוח תיקים חדשים או לקבוע דיונים חדשים, וממשיכה בינתיים להפעיל את הבד"ץ רק למושבים שנקבעו כבר מראש.

הויכוח על גודל הקברים

בצל המשברים והסערות, הושיבו בארגון אתרא קדישא בית דין מאולתר, שיגבה עדות מכמה אברכים שלטענתם היו בשטח החפירות, בכדי שיביאו את גרסתם לנעשה בשטח. בית הדין מנה את הרבנים הגר"א אטיק, הגר"מ הלר והגרמ"ז זורגר.

בתום גביית העדות, כתבו הרבנים מכתב ובו תיארו מה שמעו ומהי מסקנותיהם. הרבנים פותחים את מכתבם בהתרסה נגד החופרים, כשהם טוענים שכל הגרסה אודות מציאת מת מושכב כשראשו בין ברכיו, הוא פרי המצאה. "והוסיפו בכחש שכמעט ואין עצמות בנמצא, והמעט שנמצאו עושין פינוי כדין. ובסיפורים אלו, מנסים המה לחפות על מעשי השוד וההרס הנורא אשר לא נשמע כמוהו בישראל", הם כותבים.

בהמשך הם מציינים, כי העדים שהופיעו מולם, הם אובייקטיביים, יראי ה' ונאמנים, ואין להם נגיעה או טובת הנאה משום צד, ואז הם מתארים בפרוטרוט את טיב העדות. על פי העולה מהדברים, העדים נכנסו לזירה של 'גבעת ירושלים' בערב שבת פרשת תרומה ובדקו כחמישים מערות. לדבריהם, כל המערות שנבדקו, גדולים יותר מאורך אדם ברווח, כאשר בחלק מהם, הם אף נכנסו עם כלי מדידה ומצאו כי רובם הוא בגודל של 1.8 מטר עד 2.5 מטרים.

עוד הוסיפו העדים וטענו, כי נתקלו בעצמות שמפוזרות במערות, גדולות וקטנות. בהמשך תיארו העדים ממצאים נוספים התומכים בגרסתם, ולדבריהם, הם עלו עם התמונות וההוכחות למעונו של הגר"מ שטרנבוך כדי לדון עמו בדבר. "ואחר שראה ושמע, אמר להם מפורשות, כי אין לו ידיעה ומבינות בנושא זה, וכי הוא סומך בזה על עדותו ומומחיות של 'קרן' (הרב זלמן קורן) שהוא אמר שזה נקרא ראשו בין ברכיו".

בשולי המכתב, הם מצטטים תשובות מהפוסקים, שמדבריהם משמע כי אסור לחפור קברים, והם קוראים לכל הרוכשים להמנע מלהמשיך בעבודות. אל דבריהם הצטרף הרב דוד שמידל, יו"ר אתרא קדישא, שתמך כמובן באמור והוסיף את הערותיו בעניין.

אלא שלדברי מקורבי הגר"מ שטרנבוך, מה שנכתב במכתב בית הדין המאולתר, לא מתחיל לשקף את המציאות. לטענתם, וכפי שנכתב בתשובה שהגר"מ שטרנבוך כתב בעצמו, רוב רובן של המערות אינן עולות על 1.2 על 1.3 מטרים בכל הזירה, מה שמוכיח לכאורה, כי לא ניתן לקבור בו מת יהודי, מושכב כדרכו. "לומר שהמערות הן בנות 2.5 מטר, זה פשוט לעג וקלס, אין דבר כזה". המקורבים מוסיפים, כי הם טרחו ובדקו את מראי המקומות שצוינו על ידי הרבנים, אך לא מצאו אותם.

הגרצילום: הגר
הגר


הגר"ש וואזנר: "אני מכיר את הרב שמידל כבר 50 שנה"

בתוך כך, עם פרסום גביית העדות, פנה אחד מחברי וועדת ההיגוי של וועדת הרוכשים החדשה (רוכשי גבעת ירושלים) לרב הלר, אחד החותמים על המכתב, וביקש ממנו לסור באופן אישי למתחם ולבדוק מה קורה בו. "אני מבקש מהרב, לא לסמוך על עדויות אחרות, ולהגיע בעצמו כדי להיווכח עם מי הצדק". הרב הלר לא השיב להצעה. יש לציין, כי הרב הלר מתגורר בבית שמש ולפיכך הובאה ההצעה דווקא לפתחו.

אלא שזמן קצר לאחר מכן, כבר זכה אותו חבר וועדת היגוי להפגנה מצד קומץ סיקריקים. הללו באו אל ביתו והלמו על דלת ביתו בחוזקה. "רוצח, חופר קברים", זעקו לנוכח האישה והילדים המבועתים, שניצבו מפוחדים מאחורי דלת הבית. לאחר מכן, ירדו הללו אל הרחוב והמשיכו בקריאות הגנאי נגד האיש שבסך הכל הציע הצעה הוגנת לחבר 'בית הדין'.

בתוך כך, נודע ל'בחדרי חרדים', כי משלחת מטעם אתרא קדישא וחצר סאטמר בראשות האדמו"ר מהרי"י, הגיעה למעונו של הגר"ש וואזנר לפני עצרות המחאה שהתקיימו בירושלים ובבית שמש, וביקשה ממנו לחתום על הקריאה להשתתף בעצרת נגד החפירות. אולם הגר"ש הבהיר כי הוא מנוע מלהתערב בעניין, כי אינו מכיר את הנעשה בבית שמש ולפיכך אינו מביע את דעתו.

בצאת המשלחת, כך מספר אהרל'ה יקטר, מפיו של אחד מגבאי הגר"ש, התבטא הגר"ש בפני אחד מתלמידיו המקורבים והגדולים: "הגאב"ד מכיר את הרב דוד שמידל רק כעשור שנים. אבל אני מכיר אותו כבר חמישים שנה", סתם ולא פירש.






שמידל אתרא קדישא בד''צ ראב''ד חפירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד