כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הקסם של הגליל • צפת: אתרי תיירות, צימרים וגבינות

צפת הקסומה אינה רק עיר פסטורלית המארחת אמנים לרוב, אלא פינה היסטורית שזכתה לגדל גדולי עולם • אתר 'קופונופש' מגיש בפרויקט מיוחד: רשימת המקומות שאסור להחמיץ בעיר הקודש הגלילית • וגם: היכן ניתן להשיג צימר איכותי בעיר? • ומה מיוחד כל כך בגבינה הצפתית? • אינפורמטיבי

הקסם של הגליל • צפת: אתרי תיירות, צימרים וגבינות



במבואותיו המזרחים של הגליל, צופה בשלווה פסטוראלית אל ימת הכנרת והרי מירון העיר צפת. צפת היא אחד האתרים המרגשים ביותר בישראל. העיר העתיקה משופעת בסמטאות כחלחלות, בתי כנסת עתיקים, גלריות, חצרות חבויות, רחובות אבן מפותלים ואין ספור סיפורים ואגדות. אך מעל הכל, צפת העתיקה תהיה לנצח עירם של רבי יוסף קארו, האר"י הקדוש, בניהו בן יהוידע, הושע בן בארי, רבי שלמה אלקבץ, רבי נחום איש גמזו, חנה ושבעת בניה ועוד.

השם "צפת" מוזכר במקרא רק פעם אחת, בתיאור כיבוש עיר בשם זה על ידי יהודה ושמעון (וַיֵּלֶךְ יְהוּדָה, אֶת-שִׁמְעוֹן אָחִיו, וַיַּכּוּ, אֶת-הַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב צְפַת; וַיַּחֲרִימוּ אוֹתָהּ, וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הָעִיר חָרְמָה", שופטים א', י"ז). עם זאת, ניתוח פרשני של הפסוק מעיד על כך שמדובר דווקא על עיר בדרום הארץ (ולא צפת הגלילית). למעשה, תיאורה הראשון של העיר, אשר נחשבת לבירת הגליל העליון, נמצא בכתביו של יוסף בן מתתיהו.

כיום, צפת היא לא רק בירת הגליל העליון, אלא אחת מבירות התיירות החשובות ביותר בצפון. הביקור בעיר צפת טומן בחובו הזדמנות מרגשת לצאת למסע קסום שמחבר עבורכם היסטוריה יהודית עשירה עם נופים גליליים עוצרי נשימה. יופייה המיוחד של העיר, אשר מהלך קסם על המבקרים בה, נטמע עמוק בזיכרון.



צפת העתיקה - מורה נבוכים:

בית הכנסת האר"י: בית הכנסת העתיק קרוי על שמו של רבי יצחק אשכנזי לוריא, האר"י הקדוש. תוכלו להגיע אליו מההסתעפות של סמטאות מגיני צפת ובר יוחאי מרחוב ירושלים. סמטאות אלה מוליכות ישירות אל כיכר המגינים שמימין לה יורדות מדרגות אל בית הכנסת האר"י. בית כנסת זה נהרס ברעידת האדמה העזה שפקדה את צפת בשנת 1837 ובשנת 1985 שוקם ושוחזר.

מקווה האר"י: שוכן במורד בית העלמין העתיק של צפת. מימיו של המקווה נחשבים לקרים במיוחד והאמיצים שיטבלו במימיו, מובטחות להם סגולות וישועות.

בית הכנסת אבוהב: בית כנסת מיוחד במינו שבו שמור ספר תורה עתיק שכתב רבי יצחק אבוהב. בית הכנסת מעוצב בצורת כיפה וקירותיו הפנימיים כחולים.

בית העלמין העתיק של צפת: בית עלמין זה הוא הוא סיפורה של צפת. ברחביו טמונים גדולי הדור שפיארו את צפת. האר"י, רבי יוסף קארו, רבי משה קורדוברו, רבי יוסף בירב, עולי הגרדום אשר נתלו ע"י הבריטים בכלא עכו בשנת 1947 ועוד.

בית הכנסת על שם האר"י הקדוש: עפ"י המסורת נגלה לרב בחדר קטן מתחת לבית הכנסת מלאך אלוהים בדמות "המגיד". חזיון זה הועלה ע"י רבי יוסף קארו על הכתב, בספרו "מגיד מישרים".

מרכז הסת"ם: מרכז אינטראקטיבי מרתק ומשוכלל המספק הצצה אל עולם הסת"ם. מפגש עם סופר סת"ם, תצוגת ספרי תורה ומזוזות ואולם משחקים אינטראקטיביים.

המוזיאון לאומנות הדפוס: מוזיאון הדפוס שוכן בחלקו העליון של רחוב המדרגות בצפת וקיימות בו תצוגות של מכונות דפוס, אוסף ספרים וכתבים עתיקים ועוד. המוזיאון מביא את סיפורו המרתק של בית הדפוס הראשון במזרח התיכון כולו. בית הדפוס של אברהם ואליעזר אשכנזי, אשר נוסד בשנת 1576 .

גבעת המצודה: המצודה הצלבנית המרשימה ממוקמת בראש גבעה נישאה וההשערה אומרת שהיא הוקמה לראשונה בידי יוסף בן מתיתיהו, כחלק מביצורי המרד הגדול ברומאים. במרכזה של המצודה מגדלי שמירה ממלוכיים ובחפירות שנערכו בה לאורך השנים התגלו שרידי חומות בצורות, בורות מים, פגזי תותחים מברזל, כלי חרסינה ועוד. בגן הזיכרון הסמוך למצודה ישנה אנדרטא ללוחמים שנפלו בקרבות צפת במלחמת השחרור. שעות הפעילות: א-ה 14:00-09:00 ו': 13:00-09:00.

מוזיאון התנ"ך: נמצא בראש גבעת המצודה ובסמוך למצודה עצמה. המוזיאון נוסד בשנת 1984 בידי אמן בשם פיליפ רטנר ומציג אוסף פרטי של תמונות, סיפורים וממצאים מתקופת התנ"ך. שעות פתיחה: א-ה 14:00-09:00, שישי 09:00 - 13:00. טלפון 046999972. כתובת אתר האינטרנט של המוזיאון: http://www.israelbiblemuseum.com/

מוזיאון בית המאירי: מוזיאון תולדות היישוב היהודי כולל אוספים מרגשים של ספרים, תמונות, כלי עבודה ומלאכת יד, כתבי יד וסיפורים מההיסטוריה של צפת. שעות הפעילות של המוזיאון: א, ב, ג, ד, ה 14:00-09:00 שישי 13:00-09:00.

מוזיאון הבובות: הוקם בשנת 1994 על ידי האמנית מילה רוזנפלד לזכר בתה אלה שנרצחה בפיגוע. הכניסה בתשלום. א,ב,ד,ה 18:00-10:00 יום ו' 10:00-17:00 הכניסה בתשלום. 04-6972041.

פנינה תיירותית נוספת בצפת היא רובע האמנים. ניתן לבקר בסדנאות היצירה של האמנים, להתרשם מהיצירות ולרכוש אותן. במקום מתקיימות גם סדנאות לילדים, לנשים ולמשפחות.

פסטיבל הכליזמרים: מדי קיץ מתאספים בצפת מוסיקאים מובילים במסגרת פסטיבל הכליזמרים. מופעים במגוון רחב של סגנונות מתקיימים לאורך הפסטיבל. הרכבים מעניינים, מוסיקה יהודית, מופעי מחול, מופעי רחוב ומופעים בתשלום.



צימרים יוקרתיים בצפת העתיקה

עד לאחרונה, מקומות הלינה בעיר צפת העתיקה היו מבוססים בעיקר על חדרי אירוח פשוטים ביותר. בימינו, בעקבות התנופה התיירותית המרשימה, יותר ויותר צימרים בצפת מגישים לכם נופש גלילי יוקרתי. תוכלו אפילו ליהנות ממגוון צימרים יוקרתיים בצפת העתיקה אשר מתאימים למשפחות וקבוצות גדולות. מחפשים המלצה? ובכן, הנה היא לפניכם.

אחוזת קארו היא מתחם של צימרים יוקרתיים בצפת העתיקה אשר מתפרש על פני שלושה מוקדים שונים. המתחם התיירותי הוקם על ידי שני יזמים ילידי צפת, ליאור דוד ואלכס יאיר באראט. אהבתם הגדולה לצפת העתיקה הולידה בקרבם את הרצון להפוך את הביקור בעיר לחוויה תיירותית מלאה. שיתוף הפעולה בין שני החברים הוליד את הקמתם של צימרים בצפת למשפחות, קבוצות וזוגות. "אני החולם, ואלכס הוא מגשים החלומות", צוחק ליאור במהלך השיחה עמו, "עכשיו, בזכות אחוזת קארו, אנחנו ממשיכים את דרכו של אברהם אבינו וממלאים אחר מצוות הכנסת אורחים".

אחוזת קארו הוקמה בשנת 2011 והיא קרויה כמובן על שמו של מחבר השולחן ערוך. "הקמנו את האחוזה מתוך מטרה לתת מענה לנופש ברמה של חמישה כוכבים בצפת", נזכר ליאור, "כיום, ברוך השם, האחוזה מונה 13 יחידות אירוח ברמה הגבוהה ביותר. בקרוב, אנחנו הולכים להרחיב ולבנות עוד מספר יחידות נוספות".

כל החדרים באחוזה מאובזרים ומרוהטים עד לפרטים הקטנים ביותר. החל ממיטות עם מזרנים איכותיים, דרך מטבחים מאובזרים, וכלה בחדרי רחצה יוקרתיים. כמו כן, האחוזה פותחת את שעריה לקבוצות בשלל הרכבים ומכל קצוות האוכלוסייה. בנוסף, היא פועלת גם כאתר תיירותי מוביל בצפון. אורחי האחוזה יכולים לצאת לסיורים מודרכים בכל האתרים הקדושים בעיר ובאזור. מדובר בחבילה תיירותית אשר כוללת סיורים בבתי כנסת בצפת, עלייה לקברי צדיקים (כולל ביקור אצל רבי שמעון), מסע קולינארי אל תעשיית הגבינות הקדומה של צפת, ביקור במפעל נרות עתיק, טיולים רגליים באזור הגליל ומגוון אטרקציות לכל הגילאים.

"אחוזת קארו מארחת גם קבוצות אשר מארגנות בצפת העתיקה שבתות חתן ואירועים משפחתיים", אומר ליאור, "לא מדובר באירוח בלבד. לאורך כל האירוע, אנחנו מוסיפים ומתבלים את המועד המיוחד עם קייטרינג בדרגות כשרות שונות, עלייה למקומות הקודשים, תפילות בבתי הכנסת העתיקים של העיר ועוד.

כמו כן, ניתן אפילו לצאת למסע לכבוד החתן בסמטאות צפת הכולל תהלוכה עם שופרות, מתופפים ורקדנים". מעבר לכך, אחוזת קארו מארגנת גם שיעורים, סדנאות עם הרצאות מרתקות, שבתות מחזקות לקבוצות, אירועים לבתי ספר וחיילים ועוד. "החזון שלנו הוא להיות שם עבור כל מי שרוצה להגיע לצפת, אבל באמת להגיע", מסביר ליאור, "החוויה שאנחנו מציעים היא חוויה רוחנית שמתמזגת עם נופש גלילי יוקרתי".



צפת – להתרגש כל פעם מחדש

נופש בצפת העתיקה הוא דרך נפלאה לקחת את עצמכם למסע רוחני ומרגש. הנופים הקסומים אשר מקיפים את צפת מכל עבר, וסמטאותיה הציוריות של העיר הגלילית, יהוו עבורכם תפאורה מושלמת. כמו כן, צפת היא לא רק אחת מארבעת הערים הקדושות. בשנים האחרונות, העיר עברה מתיחת פנים משמעותית, בעיקר בנושאים תיירותיים.

מומלץ כמובן לבקר באתרים הקדושים של העיר כגון בית העלמין על מורד ההר ובו קברו של האר"י הקדוש. זהו אחד מבתי העלמין היהודיים העתיקים ביותר בארץ ישראל. לפני כ-10 שנים, בית העלמין בצפת שופץ בעלות של כ-30 מיליון שקלים. מדי שנה, מאות אלפי מבקרים מגיעים למקום. בתחילת הירידה לבית העלמין תוכלו לבקר במקווה האר"י (הכניסה לגברים בלבד). המקווה בנוי על שפת מעיין והמסורת מספרת כי האר"י היה נוהג לטבול בו. אם תצאו מעט מצפת, תוכלו לצאת לטיולים רגליים מרגשים בארץ ישראל הישנה והטובה. למשל, נחל עמוד, הר מירון, ראש פינה, עמק החולה ועוד.

ובכן, כל שנותר לכם כעת הוא לבחור צימרים בצפת העתיקה ולצאת לדרך. למעשה, בין כל הצימרים השונים בעיר, יחידות האירוח ברובע העתיק הן בהחלט החוויה הצפתית המושלמת. צימרים בצפת העתיקה משלבים עבורכם את כל מה שצריך עבור חופשה בצפון. כאשר תשהו ביחידות האירוח תיהנו מאבזור מלא וממרפסות אשר צופות לנופים מרגשים. במהלך היום, תוכלו לצאת לטיולים בצפת ובאזור. למשל, להצטרף לאחד מבין עשרות הסיורים שמארגנת אחוזת קארו מדי חודש.

"הסיורים שלנו מתכתבים גם עם התקופה הרלבנטית במהלך השנה. בחגים ובמועדים אנחנו יוצאים ביחד לסיורים רוחניים בצפת אשר מחברים את האורחים שלנו עם הדרך שבה העיר מקבלת כל מועד ומועד", אומר ליאור, "תיקון ליל שבועות אצל רבי שמעון או ביעור חמץ ביחד עם תושבי העיר הם רק חלק מהאפשרויות שאנחנו מציעים". כמו כן, כאשר תגיעו לצפת, אל תשכחו לקחת אתכם הביתה גבינה צפתית אמיתית. תתפלאו לגלות כיצד הגבינה הצפתית המקורית שונה בטעמה ובמרקמה מהגבינה המוכרת לכם במכולת השכונתית. למעשה, מלאכת חביצתה של הגבינה הצפתית היא מסורת בת מאות שנים הנמשכת עד לימינו אנו.

ליצירת קשר:
משה נחמן, 04-6829151, 052-7149134, 054-25513227
צפון צפת אר''י צימרים סמטאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד