כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"800 אלף הצהירו ה' הוא האלוקים" • וידאו

"ראש הממשלה צריך להיות מודאג שקרוב ל-800 אלף איש נתנו אמירה ברורה שחוקי התורה מעל חוקי המדינה" • יוסי דייטש, חבר מועצת עיריית ירושלים והרמטכ"ל של עצרת המחאה ההמונית, בראיון וידאו בלעדי ל'בחדרי חרדים' • מסביר: "לא הייתה תקופה ששנאו אותנו כל כך" • מצהיר: "אף אחד לא יכול לומר 'אני עשיתי את העצרת'" • ומסכם: "צריך אחדות"

יוסי דייטש. צילום: קובי הר צבי
יוסי דייטש. צילום: קובי הר צבי



עצרת המיליון. צילום: אלי סגלצילום: עצרת המיליון. צילום: אלי סגל
עצרת המיליון. צילום: אלי סגל


לא זוכר תקופה ששנאו אותנו כל כך

"אני רוצה להאמין שגם ראש הממשלה במעמקי לבו, מבין שארץ ישראל לא יכולה להיות בלי תורת ישראל. ארץ ישראל לא הולכת לבד, לשמור ולבא ולטעון על זכותנו על ארץ ישראל, כפי שראש הממשלה מנסה כעת לעשות בוושינגטון, אם אין את תורת ישראל זה לא יכול ללכת יחד. כיון שמי ששומר על ארץ ישראל זו תורת ישראל. אלו האנשים שממיתים את עצמם באוהלה של תורה.

"חשוב להדגיש, שאדם שהחליט שהוא מסיים את חוק לימודיו - כולנו מודים שהוא חייב ללכת לצבא. גם הרבנים מודים בכך, כמו כל אזרח רגיל במדינת ישראל. אבל לבוא ולומר שאם לא נעמוד במכסות שהם קובעים לנו אז כל בחור ישיבה מגיל 18 יוכנס לכלא, על כך אנחנו עונים באמירה ברורה שאף אחד לא יכול לכפות עלינו כזה דבר. אנחנו נישאר בישיבות שלנו, ונראה האם הם יכולים להחיל את החוקים שלו על 800 אלף איש שאומרים להם - לא!"

• מעבר למסר שהעצרת הזו העבירה לפוליטיקאים ולראש הממשלה, אתה חושב שהיה לה גם מסר לקהל הישראלי, האם תהיה לה השפעה על דעת הקהל ברחוב?

"אני חושב שכל מי שלב יהודי פועם בקרבו, וראה כיצד קהל של 800 אלף איש הגיע לאזור, ומדובר על אזור ענק, תא שטח גדול - רבוע נכבד של קילומטרים שעליהם התפרסה העצרת, וכל הקהל הזה הגיע בסדר מופתי, עם ספרי תהילים בידיהם, מלווים בילדיהם הקטנים, נשים צדקניות שטרחו לצאת ולהגיע לעצרת, וכל הדבר הזה קורה באפס תקלות. וחשוב לציין שאף אחד מאתנו לא יכול לזקוף את העובדה שהעצרת התנהלה באפס תקלות לזכותו כיון שלא ניתן היה לצפות את זה מראש. מהשמים לוו אותנו בחלק הזה וניתן היה לחוש סייעתא דשמיא בכל צעד ושעל.

"קח לדוגמה את העובדה שכבר בעשר וחצי בלילה ירושלים הייתה נקיה מפקקים, כל הכבישים היו פתוחים, כל האנשים שהגיעו לעצרת הספיקו כבר להגיע לבתיהם. ולא מדובר על כמה מאות אוטובוסים, מדובר על כמעט 3000 אוטובוסים שהביאו את האנשים לירושלים. אלו מספרים מדהימים. לחשוב על הכמות הזו של האנשים שהגיעה לאזור אחד והתפזרה ממנו בסדר שכזה, רק עם סייעתא דשמיא כזה דבר יכול היה להתרחש".

"יום למחרת העצרת התקשר אלי מנכ"ל העירייה וסיפר לי שהם עשו בקרת נזקים ברחובות שבהם התרכזה העצרת, התוצאה היתה שלא נגרם נזק אחד לכל המרחב הציבורי שבו שהו אתמול כמות גדולה כזו של אנשים! זה מדהים, אין לכך אח ורע בשום אירוע או מצב אחר.

"לכן אני חושב, שאם נדע כיצד להשתמש במראות האלו, ולא נחזור שוב לימים של המחלוקות הפנימיות בינינו, אלא נתרכז בלהראות את היופי שלנו כשאנחנו מאוחדים, וזה הרי מה שעם ישראל רוצה לראות, כיון שכל הזמן מנסים השונאים שלנו והתקשורת שמסקרת את היהדות החרדית לספר ולהציג אותנו כחבורה מפולגת ומסוכסכת שלא מסוגלת לשבת יחד סביב שולחן אחד ולקבל החלטות. עצם הדבר שישבו סביב שולחן כל מועצות גדולי התורה ודברו זו כבר היתה הפתעה ובפרט עבור הציבור החרדי, וגם כלפי חוץ זו היתה הפתעה בלתי צפויה. תוסיף לזה את העצרת הזו, את כמות האנשים שהיתה כולה כאיש אחד בלב אחד, כולנו שמחנו אחד עם השני. אם נדע כיצד להציג את העצרת הזו בפני הציבור הכללי - אני בטוח שתהיה לזה השפעה חזקה מאוד.

"צריך גם לזכור באיזו תקופה אנחנו נמצאים. ההסתה שמתחוללת כיום כנגד הציבור החרדי זו הסתה שאין לה אח ורע, אני לא זוכר תקופה כזו ששנאו אותנו עד כדי כך. משמיצים אותנו ומדברים עלינו כל דבר ואין פוצה פה ומצפצף. יש כנגדנו מערכת משומנת של הסתה. אילו ההסתה הזו היתה מתנהלת כנגד ציבור אחר במדינת ישראל הרי היו נעות אמות הסיפים, אבל כנגד הציבור החרדי הכל מותר. אלופים בצבא יכולים לומר שהם שונאים את החרדים, לקלל אותנו, ואין פוצה פה ומצפצף. אני לא זוכר תקופה כזו של שפל ביחס לציבור החרדי. ואני בטוח שאם נשדר את המסר הזה של האחדות בתוך הציבור החרדי זה יחלחל החוצה גם מול הציבור הכללי ונוכל לעמוד מול גל ההסתה הזה".

• ואתה חושב ש'עשינו את זה', המסר הזה עבר לציבור הכללי?

"בוודאי שכן. אבל כפי שאמרתי, צריך לזכור מול איזו שנאה אנחנו מתמודדים. היה לנו צוות מצויין של דוברים, בני רבינוביץ, שניאור רוזן, יעקב איזק ויעקב בצלאל שעשו את העבודה בצורה הטובה ביותר. אבל צריך לזכור מי נמצא מולנו. שונאים אותנו פה".

יוסי דייטשצילום: יוסי דייטש
יוסי דייטש


אף אחד לא יכול לומר 'אני עשיתי את העצרת'

• הייתה איזשהיא טענה בתקשורת הכללית על בחירת המיקום של העצרת. הטענות היו כי מיקום אחר היה מפחית את שיבוש סדרי החיים בעיר. מה אתה אומר על הטענות הללו?

"אזרחי מדינת ישראל רגילים לצאת ולהפגין על כל נושא. יום אחד מסיבה כזו, ולמחרת מסיבה אחרת. ומעולם לא נשמעו טענות נגדם על כך שהם חוסמים את העיר. ביום שיש האחרון נחסמה תל אביב משעות הבוקר עד שעות אחה"צ המאוחרות בשביל 40,000 רצים. בעוד כשלושה שבועות הולכים לסגור את כל ירושלים בשביל מרתון, מוסדות רבים לא יקיימו לימודים בכלל בעקבות המרתון, שוק מחנה יהודה יהיה סגור למרות שמדובר ביום שישי. ומשום מה לא שמענו שום עיתונאי שקם ושואל מדוע להפריע לשיגרת החיים של חלק גדול מתושבי העיר. אף אחד לא דורש להזיז את המרתון לדרום העיר בכדי להקל על התושבים. רק על העצרת הזו פתאום קמים העיתונאים ושואלים שאלות כאלו".

• נעבור לחלק הטכני. הרמתם אירוע בפרק זמן קצר שקשה היה להאמין שאכן תצליחו להכין אותו. היה רגע שחשבת כבר שזה לא יצליח?

"ביום שלישי בערב, כשהוחלט על קיום העצרת ביום ראשון הקרוב לאחר שכך הוחלט על ידי גדולי התורה, ישבנו בלשכתו של ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט וסגניו מנחם שפירא ואבי רובינשטיין, הגיע גם ח"כ מאיר פרוש ופעילים נוספים של יהדות התורה, רוב הנוכחים בחדר הביעו ספק האם זה אפשרי בכלל מבחינה לוגיסטית לארגן כזה אירוע. האתגר הקשה היה להביא את כל הציבור הענק הזה מרחבי הארץ לירושלים ולהוציא אותו בשלום. זה לא להוציא כרוז ברחבי ירושלים והציבור כבר יגיע מאליו, זה להביא את הציבור הענק הזה מכל רחבי הארץ. ומדובר על יום ראשון, יום שעמוס בחברות התחבורה גם בלאו הכי. ההצלחה הזו לא הייתה תלויה רק בנו".

• ובסופו של דבר, כשכל המערכת תפקדה והארגון עבר ללא דופי, כיצד בעצם זה קרה?

"הכל היה בסייעתא דשמיא. אין אחד שיכול לבא ולומר 'אני עשיתי את העצרת הזו'. רק בסייעתא דשמיא היה לנו צוות גדול שעבד ביחד, כפי שאמרתי, הצוות בראשותו של ר"ע ב"ב חנוך זייברט וסגנו מנחם שפירא, מנהל סיעת שס חיים ביטון, כולנו חברנו יחד, זו היתה עבודה משולבת של מיטב הכוחות של הציבור החרדי לאחר שגדולי התורה הטילו על הח"כים ועלינו את המשימה הזו, כל החברים יחד נשאו בעול המשימה הזו. וזה גם מה שהשפיע על כלל הציבור שראו את זה והצטרפו לעצרת כאיש אחד בלב אחד.

"אבל ברור שמבלי שהיה לנו סייעתא דשמיא לא היינו מצליחים לארגן כזו עצרת. ההצלחה של ארגון העצרת הזו היא הצלחה מעל לדרך הטבע. וכאן באמת המקום להודות לכל הגורמים שהיו שותפים להצלחה הזו. ובראשם משטרת ירושלים. כל הפיקוד הבכיר של המחוז בראשות מפקד המחוז, שפתחו בפנינו את כל המחסומים והסירו מלפנינו את כל החסמים הביוקרטיים שהיו קיימים, הם עשו הכל למען הצלחת האירוע. הם נתנו בנו אמון ואנחנו והציבור החזרנו להם באותו מטבע של אמון. חשוב גם להזכיר את כל ארגוני ההצלה, מד"א, אחוד הצלה וזק"א ושאר הארגונים שהששתתפו. מד"א נתנה פריסה אדירה של אמבולנסים, אחוד הצלה כסה את האירוע עם מתנדבים, יהודה משי זהב שהשתתף בכל החלק הלוגיסטי של האירוע כבר מהשלבים הראשוניים של הארגון. אני מקווה שאכן לא שכחתי מישהו מבין הארגונים שהיו שותפים.

"העצרת הזו היתה מורכבת ממאות מתנדבים שפעלו למען מטרה אחת, הייתה התגייסות המונית, כולם התנדבו למען מטרה אחת, בכדי להראות את הפנים היפות של הציבור החרדי. אני שמח וגאה בכך שהיינו שותפים לעצרת הזו שהציבור החרדי הראה כיצד נראית עצרת של אחדות אמיתית, איך נראה קידוש ה' אמיתי".

• היות תלונות רבות שנשמעו גם קודם העצרת על חברות מסוימות ובכללן אגד. אפילו על משרד התחבורה היו תלונות. מה יש לך לומר על כך?

"חבל להיכנס לתלונות הללו. בסופו של דבר העצרת הזו הצליחה וזה מה שחשוב. בשורה התחתונה כל החברות ומשרד התחבורה התגייסו למען הצלחת העצרת, וכאן צריך גם לומר את התודה לאנשים שעסקו בכך והיו אחראים על נושא התחבורה, איציק ברנר, משה יעקובסון, יחיאל חרז, ברנר הוביל את הנושא ושלמה רוזנשטיין סייע אף הוא. אם נתחיל להודות לכולם תהיה תכלה היריעה. איש איש בשמו הטוב יבורך. היתה כאן תזמורת מופלאה שכולם עשו יחד וכל עם ישראל ראה את התוצאה".
דייטש עצרת עירייה וידאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד