כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

השסני"ק הכי לא ש"סניק • אריאל אטיאס: פרופיל

פרופיל על האיש הכי חזק בתנועה • מימי בד"צ בית יוסף, דרך האתגרים בתקשורת ובשיכון ועד ימי וועדת שקד העליזים • מיוחד

אריאל אטיאס, פלאש90
אריאל אטיאס, פלאש90

אם מאן דהו היה מתבקש לסכם את פרישתו של ח"כ אריאל אטיאס מהכנסת הוא היה יכול להשתמש באמירה שנשמעה דקות לאחר הודעת הפרישה הדרמטית, מכיוונה של אחת ממגישות החדשות הבכירות בתקשורת הישראלית: "האמת - נתגעגע לאריאל אטיאס, תמיד היה עם מי לדבר". בשתי מילים - זה האיש.

במשפט אחד ניתן להוסיף כי אילו המו"לים של כלי התקשורת החרדים היו מתגמלים את אטיאס בחמישים אחוז מהכנסותיהם בעקבות החשיפות והתדרוכים מאחוריהם הוא עמד - יתכן וההחלטה על פרישה מעולם העשייה הציבורית לטובת תחום מניב יותר - הייתה למיותרת.

באותה מידה שזו הצלחתו הגדולה של האיש, זו גם החידה והוויכוח הגדול סביב השר שהצליח להפוך לכוכב ונסיך תקשורתי בתקשורת הישראלית בכלל והחרדית בפרט.

בהגיע עת הפרישה זה הזמן לסיכום ולמבט קצר לאחור על מנת לבחון ולברר את השאלה: האם התדמית של שר מוצלח וביצועיסט ממעלה ראשונה שדבקה באיש שהצליח בגיל כה צעיר להפוך לאחד מבכירי הסיעה אכן מסתירה מאחוריה תותח בעל כישורים יוצאי דופן?

קודם שנבחן את פרקי עשייתו המרשימים של האיש, חשוב לומר כי האיש שהגיע בלי כל הכשרה תקשורתית מוקדמת ידע לדבר בשפה ישירה וכנה, בעוד מבט עיניו הצלול ממוקד ישירות בבן שיחו באופן שהצליח לרכוש את ליבם של בכירי התקשורת הישראלית עוינת החרדים.

כבר בעת הקדנציה כראשונה שלו הפך אטיאס לאורח מבוקש באולפנים ובפאנלים למיניהם. השעות בהם בילו בכירי הכתבים הפרלמנטריים בחברת השר הבכיר סביב שולחן אחד במזנון הכנסת נזקפו לא פעם לטובת היהדות החרדית שבמקרים רבים זכתה לרווח נקי כאשר מי שייצג אותה היה דווקא אטיאס שהצליח למתג את עצמו כפניה היפות של החברה החרדית שיודעת לדבר ב"ישראלית מצויה".

היה מי שציין שלא לחינם זכה אטיאס להיות בכיר הסיעה הראשון שפורש לביתו נקי וזך כשלג, כיון שאלו היו גם הפנים אותם ניסה ובהצלחה לשדר לציבור בכל מהלך כהונתו. וכשם שקיבל שכר על העשייה - כך זכה לקבל שכר על הפרישה.

הבין שהכס נתפס
שאלה נוספת בה עסקו רבים הייתה שאלת המניע האמיתי והנסתר לפרישה. דווקא על רקע מאבקי הכוחות הפנימיים בש"ס היו רבים שתמהו על עיתוי הפרישה. מה ראה לנכון אטיאס להודיע בשלב זה על פרישה מהחיים הפוליטיים?

ההסבר הרשמי שניתן על מיצוי ותחושת יובש לאחר פטירת מרן והגלות באופוזיציה ספקו את מי שראה את השתלשלות הדברים מבחוץ. אך מי שעקב אחריהם מקרוב במשך השנים האחרונות ידע שהדברים לא נגמרים בתחושת העייפות מהאופוזיציה. אטיאס מעולם לא היה שפוטו של אחד משני הצדדים הניצים בש"ס, והוא גם לא הרגיש מחויב לאף אחד מהם.

את דרכו פילס בכוחות עצמו ובזכות יכולותיו הפוליטיות האישיות שגרמו לו להיות מקושר למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בעצמו. על הדרך נותרו לא אחד ולא שניים מצפים כי השר הבכיר יזכור להם חסד נעורים, אך כמי שהלך תמיד לבד המשיך אטיאס ללכת לבד עד לסוף הדרך כאשר החליט שהוא אינו מחויב לאף אחד.

גרסה קיצונית יותר של הדברים טוענת כי משהובהר מצב העניינים, כך שכס יו"ר התנועה יישאר תפוס במשך השנים הקרובות, החליט האיש שתמיד הלך לבד, שמיותר עבורו להמשיך ללכת יחד. מספר שתיים או קדקוד אחד מתוך שלושה מעולם לא היוו יעד עבור האיש המוכשר והשאפתן. הוא החליט לפרוש ולהישאר לבד - כמו שתמיד חלם.

גולן טלקום, מהפכה. צילום: קובי הר צביצילום: גולן טלקום, מהפכה. צילום: קובי הר צבי
גולן טלקום, מהפכה. צילום: קובי הר צבי

הסיבוב הראשון - הכנסת ה-17
בשנת 2007 נבחר אטיאס לראשונה לכנסת ישראל כשהוא מדורג במקום החמישי ברשימת ש"ס לכנסת.
מעטים הם האנשים שכבר בקדנציה הראשונה שלהם ידעו לבחור ולקבל את התפקיד הנכון שיוכל להזניק אותם קדימה בשדה העשייה הפוליטית.

אטיאס, שהותיר מאחוריו קריירה מרשימה בניהול הכשרות של בד"ץ בית יוסף הצליח להתברג נכון ולקבל לידיו את תפקיד שר התקשורת שבימיו הראשונים היה נראה כתפקיד מיניסטריאלי אפרורי, ועיסוק אינסופי בבחישה בפנסיות המנופחות של בכירי הערוץ הראשון ומנגנון השידור הציבורי.

אטיאס לא בזבז זמן והחליט דווקא להתמקד במה שהיו מי שראו זאת כצעדים הראשונים במהפכה התקשורתית הגדולה שהובילה את ישראל לעידן הטכנולוגי החדש. אטיאס הפחית עלויות רבות לצרכן הסלולרי והפך את השוק לתחרותי יותר. הוא שהוציא לפועל את מהפכת ניידות המספרים ובכך אפשר לצרכנים להענות להצעה המשתלמת ביותר מבלי שיזדקקו להחליף את מספר הטלפון שברשותם ולעבור לחברות מתחרות.

אטיאס ביצע גם לא מעט הטבות קטנות כמו חיוב החברות הסלולריות על הודעה קודם העברת השיחה לתא הקולי, הקמת מאגר מודיעין גדול לכל החברות הסלולריות, וביטול האפשרות להתנות הנחה על מוצר סלולרי בתמורה להתחייבות ארוכה לחברת הסלולר המוכרת. הטבות אלו ועוד הצטרפו לכדי הקלה משמעותית בכיסו של הצרכן הישראלי.

היו שציינו את העובדה שאטיאס ידע לתת אמון בדרגים המקצועיים של המשרד ובכך הצליח ליצור את הבסיס למהפכה הגדולה שהתרחשה במחירי הסלולר. לצד זאת, נשמעה ביקורת על כך שאטיאס ואנשי משרדו היו עסוקים בתיקונים צרכניים גרידא שמצטיירים טוב בתקשורת, אך שכחו לעסוק בעבודה הגדולה והאמיתית של פתיחת השוק ופיתוח התדרים למפעילים נוספים שהיוו את הבסיס חלק השני של מהפכת המחירים הגדולה.

וכך, השר כחלון רשם לזכותו את ההישג הגדול של ההורדה הגדולה יותר של מחירי הסלולר, כאשר הבין שמה שנדרש הוא לפתוח את השוק לתחרות.

לצד עשייתו של אטיאס בשוק התקשורת הכללית בלטה גם עשייתו בשדה ערוצי הקודש והקמת הרדיו הספרדי התורני - קול ברמה. אטיאס, בניגוד לכל הסיכויים ובניגוד לעמדת אנשי משרדו, הצליח תוך זמן קצר להרים את הפרוייקט שכה רבים נחלו בו כישלון לפניו.

לצד זאת באותה תקופה הגיע לאחר שנים הסוף של עידן ערוצי הקודש הפיראטיים. אנשי ערוצי הקודש לשעבר טענו שהמניעים האמיתיים לסגירה המוחלטת של הערוצים ששרדו קדנציות קשות של ממשלות שינוי למיניהם היתה דווקא העובדה שברובם הם היו מאמיניו השרופים של דרעי ואף ניהלו עבורו בחדווה דקדושה את קמפיין שאגת אריה.

למרבה הפרדוקס, דווקא הם, נאמניו הוותיקים של דרעי, התקשו בשנה האחרונה מאז חזרתו של היו"ר החדש ישן להחליט על יחסם לאריאל אטיאס. האם עליהם להמשיך את מאבקם נגד אטיאס משנת 2007 על רקע סגירת ערוצי הקודש בידי משטרת ישראל, או לשכוח את משקעי העבר על רקע המהפך שהוביל אטיאס עם מינויו של דרעי ליו"ר התנועה.

הסיבוב הבא היה במשרד השיכון - משרד נפיץ בעת נפיצה לא פחות. מחד, הצליח גם כאן אטיאס להפוך משרד אפרורי ובירוקרטי לאחד המשרדים הנוצצים ביותר מבין משרדי הממשלה, גם מבחינה ביצועית וגם מבחינת ההתעניינות התקשורתית. אטיאס הצליח להגדיל את שיווקי הקרקעות לבנייה במאות אחוזים ולהביא למספר התחלות בנייה שמזכיר את ימי העלייה הרוסית. עם זאת, במבחן התוצאה המחירים סרבו להיכנע. יש שיגידו כי לא נעשה די, ואחרים יטענו כי היו אלה בנק ישראל ומשרד האוצר ששמחו לתקוע לאטיאס מקלות בגלגלים.

פעילותו של אטיאס, לטוב ולרע, הצליחה להפוך את משרד השיכון ואת מנהל מקרקעי ישראל, שאטיאס שימש כיו"ר שלו מתוקף תפקידו, לתפקידים הנחשקים ביותר בבחירות 2013, כשכל המפלגות עסוקות בהצהרות לגביהן.

המחאה החברתית, פלאש90צילום: המחאה החברתית, פלאש90
המחאה החברתית, פלאש90

התחנה השלישית - הכנסת ה-19
אם בשני הסיבובים הקודמים הצליח אטיאס לקבל לידיו תפקיד בעל גוון מקצועי-כללי ששידר מסר נקי הרי שבכנסת הנוכחית הוטל אטיאס עמוק אל תוך בוץ השנאה האנטי-חרדית בשממה האופוזיציונית.

דווקא ממקום זה קיבל לידיו אטיאס את התפקיד הקשה מכל - מילוי המשבצת של הסיעה הספרדית תורנית בוועדה לשוויון בנטל.

בחדר הוועדה, שבמשך חודשי עבודתה סיפקה כותרות מלאות צבע לעיתונות הכללית והחרדית - שרצו מידי דיון נציגים מכלי התקשורת הכללית שתודרכו ישירות מפיהם של שלח ובר לב שלא בחלו באפשרויות בכדי להכפיש את עמדת היהדות החרדית.

מבלי להמעיט בערכם של חברים אחרים בוועדה, ניתן לומר כי למול המסרים האנטי חרדים ניצל אטיאס את יכולותיו התקשורתיות ושפתו הכנה והצליח במקרים רבים להעמיד דברים על דיוקם ולהכות את שונאי החרדים בשיניהם.

יכולת זו באה לידי ביטוי גם מול חברי הוועדה האחרים והיו"ר שקד שניסו להציג מצג של חתירה לפתרון אמיתי בר מימוש.

אטיאס ניצל את הפרצה והצליח לא אחת להביך את חברי הוועדה כאשר הציב מראה מול פניהם, והוכיח כי דרכם לא תוביל לעליה באחוזי הגיוס. מטרתם היא אחת - להגיע לידי פיצוץ בין החברה החרדית והצבא.

לצד ההצגה התקשורתית המהוקצעת, כדרכו מזה שנים, בשקט ובהתמדה, הצליח אטיאס להפוך את התכנית הגרנדיוזית לגיוס חרדים על פיה. בידי אטיאס, ההר הפך לעכבר. היו שטענו כי נושא הסנקציות הפליליות הומצא לקראת סוף הדיונים בכדי שאטיאס וחבריו בוועדה יוכלו לטעון לחוסר שביעות רצון, אחרי הכל.

לכשיוסר החיסיון מעל תעלולי הנציגים החרדים בוועדת שקד - הנתונים יגרמו ללא ספק לראשי הישיבות להסיר את ההמבורג הרבני בפניו ובפניו חבריו הממולחים לא פחות - פרוש וגפני.

מי זה אטיאס האמיתי? פלאש90צילום: מי זה אטיאס האמיתי? פלאש90
מי זה אטיאס האמיתי? פלאש90

אדוני שר החוץ, הבית בוער
לצד העשייה בוועדת שקד, התאפיינה הקדנציה הנוכחית בבעיות קשות בתוך הבית פנימה. על רקע זה, לצד ההדלפות הברורות על הפרישה הוחלט ככל הנראה בסביבתו של אטיאס על העברת מסר ברור של מניעים אישיים ולא חלילה סיעתיים פנימיים בכדי שלא לפגוע בסיעה המפולגת ממילא ומייחלת להנהגה חזקה.

היה בכך מין מחווה של פיצוי קטנה לדרעי שהצליח למנוע בכל זאת מינוף הפרישה ע"י מתנגדיו לביקורת קשה כנגדו. בכך בעצם הצליח אטיאס למנוע משני הצדדים לזקוף לזכותו ולחובת הצד שכנגד את הפרישה.

כמו בכל מהלך עבודתו, בתשע השנים האחרונות, כך גם בפרישה: אטיאס היה ונותר שונה. מאז הקמתה מעולם לא ידעה ש"ס פרישה מרצון על רקע השאיפה להתקדם באפיקים אחרים. חברי הכנסת של ש"ס יצאו בדרך כלל מהכנסת כשידיהם אזוקות או כשמרן מחק אותם מרשימתו לכנסת.

לצד רשימת הישגיו של אטיאס, הישג זה יירשם גם הוא לזכותו: הוא נכנס נקי, שיחק נקי, ויצא נקי.
דרעי ישי שס פרופיל אטיאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד