כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

היועמ"ש הורה על פתיחת חקירה פלילית נגד "סרבן הגט החרדי"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע כי במקרים מסויימים סרבנות למתן גט, עשויה להיכנס לתחומי ההגדרה של עבירה פלילית, זאת בעקבות המקרה של "סרבן הגט החרדי"

מנדלבליט. צילום: עמית שבי, פלאש 90
מנדלבליט. צילום: עמית שבי, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע כי במקרים מסויימים סרבנות למתן גט, עשויה להיכנס לתחומי ההגדרה של עבירה פלילית.

מנדלבליט קבע את ההנחייה בעקבות מקרה שהובא בפניו לאחרונה, במסגרתו ניתן על ידי בית הדין הרבני פסק דין המחייב חרדי תושב ארצות הברית לתת גט לאשתו. במסגרת פסק הדין נקבע כי בנסיבות העיגון החמורות ניתן אף לכפות את הבעל לתת את הגט.

ההליך החל נוכח טענה חוזרת ונשנית של האישה שעל פיה: חמיה וחמותה – הוריו של הבעל המעגן, המשתייכים לציבור החסידי ומתהדרים בעושרם הגדול ובפעילות פילנטרופית לטובת מוסדות חסידות ירושלמית ידועה, הם העומדים אחרי עיגונה.

טענתה של האישה קיבלה חיזוק מדיווחים שקיבל בית הדין מאגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים. בית הדין זימן את הורי הבעל הסרבן למתן עדות ואף עיכב את יציאתם מן הארץ, שסברו, אף ללא קשר לטענת האישה, כי בירור עם הורי הסרבן המעגן עשוי לשפוך אור על התעלומה.

מסתבר כי החם והחמות, הוריו של סרבן הגט, לא "אהבו" את זימונם לבית הדין ולכן פנו "למסלול אלטרנטיבי" כדי לשבש הליכי משפט ולהשפיע על החלטות בעניינם. בית הדין הרבני החליט לעכב את יציאת האב מהארץ ולהורות על מאסרו (במישור האזרחי) מכוח פקודת ביזיון בית המשפט. כנגד החלטות בית הדין הרבני עתר האב לבג"צ, עתירה שעודנה תלויה ועומדת.

בעקבות הממצאים שעלו מההליך בבית הדין הרבני, פנה מנהל בתי הדין הרבניים אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי תיפתח חקירה פלילית כנגד האב, בחשד לשידול בנו להפר הוראה חוקית לתת גט, וכן כנגד הבעל עצמו ומעורבים נוספים.

במענה לפניית מנהל בתי הדין הרבניים, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו העקרונית, ולפיה קיים אינטרס ציבורי משמעותי במתן כלים להתמודדות עם מצוקתן הגדולה של עגונות, ועם הפגיעה הקשה בחירותן ובכבודן.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אשר אימץ את המלצת פרקליט המדינה, היא כי בנסיבות המתאימות, יש מקום לבחון גם הפעלת כלים פליליים לשם כך. בהתאם לעמדה זאת, ולאחר בחינת הדברים כאמור, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית בנוגע למקרה האמור.

ההנחיה לחקור את המקרה במישור הפלילי הועברה לטיפול משטרת ישראל, באמצעות פרקליטות המדינה.

הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו בירך על ההחלטה וציין, כי "בעיית סרבנות הגט הינה בעיה כאובה שפגעה קשות במשפחות רבות ואני מברך על כך שהיועץ המשפטי החליט להירתם למאבק ולקבל החלטה מהפכנית בעניין חשוב זה". עוד הוסיף כי "הצעד עליו החליט היועץ המשפטי מהווה אמצעי נוסף שיאפשר לדייני ביה"ד להמשיך בפעילותם לפתרון מקרי העגינות השונים".

ממשפחת האב נמסר בתגובה: "החלטת היועמ״ש ושל בתי הדין להיאבק בכל דרך בתופעת סרבני הגט מבורכת וראויה, אך היא איננה רלוונטית למקרה הנוכחי משום שלא הוכח בשום אופן כי האב המבוגר - שאיננו בקשר עם בנו - עומד מאחורי סרבנות הבן לתת גט. להיפך, הוא הוכיח כי ניסה בעבר להפעיל כל השפעה על בנו לתת גט. אנו מאמינים כי בדיוק כמו שהוכחו הדברים בביה״ד, יוכחו הדברים גם בחקירה".
בעל מעגן גט אביחי מנדלבליט סרבן גט חקירה פלילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד