כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

עומדת ללדת? • תמי גיל בפרויקט מיוחד: בתי יולדות

ערוץ 'לאישה החרדית' של 'בחדרי חרדים' מגיש - פרויקט מיוחד: בתי חולים ליולדות • פרק ראשון: בית חולים 'ליס' ליולדות בתל-אביב • ויש גם וידאו

עומדת ללדת? • תמי גיל בפרויקט מיוחד: בתי יולדות
יצחק לב ארי מהיר חימה





כשהחלטתי לצאת אל בית החולים 'ליס' התל-אביבי, לא האמנתי שאפגוש שם יולדת חרדית אחת. לב ליבה של תל-אביב, איפה שהוא ליד כיכר רבין, מה יש ליולדת חרדית לחפש שם? - חשבתי לעצמי. אלא שחיש עמדתי על טעותי.

את המכונית התבקשתי לחנות בחניון שבקרקעית מרכז קניות ענק. לא בכל בית-חולים קיים מרכז שכזה, אבל אני חייבת להודות שיש בזה משהו יפה. עם החלוק של בית החולים את יכולה לקפוץ ולקנות את כל מה שעדיין חסר לך. ואם אנחנו מדברים על הוצאת הילד הראשון מבית החולים, הכול חסר... שהרי אסור להכין מראש אפילו את המוצץ שכל-כך דחוף לך להרגיל אליו את הזאטוט שזה עתה יצא לאוויר העולם.

מנדי אברהמוף, המיילדת הוותיקה, 20 שנה במקצוע, הצליחה להשאיר עלי רושם כביר. היא החלה את דרכה כמיילדת ב'מעיני הישועה', ועברה לכאן לאחר שקיבלה הטבות רבות, וביניהן: הבטחה שלא תיאלץ לעבוד בשבתות ובחגים. כאשה דתית, זה היה חשוב לה מאוד.

מנדי מציגה בפני את חדר הלידה, אחר-כך גם את המחלקות עצמן. היא אפילו מגישה לידי עלון מיוחד, אותו מגישים ליולדת החרדית. במסדרונות אני פוגשת נשים רבות מחסידות גור, וכאן אני עולה על עובדה שלא הייתה ידועה לי: חסידי גור מגיעים ל'ליס' מכל קצוות הארץ.


קורסים מודרכים, בתשלום

מנדי קוראת לי מתוך רשימה אותה הכינה מראש, בכתב ידה, ואשר בה מפורט מה הם מציעים ליולדת החרדית. "כניסה ויציאה אוטומטיים למחלקות, אוכל גלאט כשר מ'עזר מציון', שעון שבת, שחרור במוצ"ש, חלוקים עם שרוולים ארוכים, מעליות שבת, חדר עם שומרות שבת ועוד".

מעבר לסיור חינם הניתן לקבוצות של נשים לפני לידה, מציע 'ליס' עוד ועוד קורסים מודרכים, בתשלום. "הכנה להנקה, מפגש פרטי יולדת מול מיילדת, פיזיוטרפיה, התעמלות, סדנת חזרה לעבודה ועוד".

בתשלום ניתן גם לקבל פינוק מיוחד: שהות במלונית הצמודה. ביקרנו בה, והתלהבנו. בית מלון חמישה כוכבים לכל דבר ועניין, בתוספת שמירה הדוקה על תינוקך. נחמד, אם כי צריך להיפרד מכמה מאות שקלים.

אגב, על מיילדת פרטית, בתשלום, כמו שאוהבות רבות מהיולדות בציבור החרדי ללדת, לא שמעו כאן. כבית חולים ציבורי, אסור להם על-פי חוק, הם טוענים. יש דיבורים על שינוי עתידי, אבל בינתיים, אם שמתם עין על מיילדת טובה (אני שמתי עין על מנדי), תצטרכו להתפלל טוב שהלידה שלכם תיפול על המשמרת שלה.

הצרכים המיוחדים של היולדת החרדית. ד"ר מיכאל שנהב צילום: הצרכים המיוחדים של היולדת החרדית. ד"ר מיכאל שנהב
הצרכים המיוחדים של היולדת החרדית. ד"ר מיכאל שנהב

כניסות נפרדות לנשים ולגברים

ד"ר מיכאל שנהב הוא רופא בכיר בחדר הלידה ב'ליס'. "חדר הלידה של העיר תל-אביב והסביבה", כפי שהוא מגדיר זאת בשיחה איתנו. "אנחנו למעשה בית ליולדות", הוא מצהיר, "ובמיוחד ליולדות החרדיות שמרגישות אצלנו כמו בבית. הן מגיעות אלינו מכל קצוות הארץ: מחצור הגלילית, מערד, מירושלים, מבית שמש, מבני-ברק ועוד. הן מגיעות אלינו בעיקר ובגלל השירות הרפואי שהן מקבלות כאן, ואני חושב שמבחינה זו היולדת החרדית, כמו כל יולדת אחרת בתל-אביב, לא מתפשרת על איכות השירות הרפואי. וזה דבר ראשון שמוביל אותן לבחירה.

"דברים נוספים שהיא מוצאת פה, מעבר לאיכות השירות, שזה מקום שמודע מאוד ומספק את הצרכים המיוחדים של היולדת החרדית. והצרכים האלו מתבטאים מרגע הכניסה ועד לרגע היציאה. כניסות נפרדות לנשים ולגברים, שיוכלו להסתדר במתחם של חדר המיון וחדר הלידה, כותנות ארוכות, צוות של רופאים ומילדות ומזכירות שהנשים החרדיות לא זרות להם. הוא מכיר אותן ומוקיר אותן\ ולכן גם שפת הדיבור וההתנהגות הם חלק שהוא חלק מהוואי בית החולים".

• יש הנחיות מיוחדות לעובדים?

"אני חושב שזה דבר שמופנם בחינוך שלהם".

• זה בא מאליו, עם הזמן?

"זה בא עם החינוך שאנחנו נותנים לרופאים הצעירים".

• ויש פה אחוז גבוה של יולדות חרדיות?

"אני חושב שזה עומד על סביבות ה-10%. וזה אחוז שהוא כל הזמן עולה, כי היולדות החרדיות בוחרות בנו כמקום ללדת בו, והן גם, כמו הנוסע המתמיד, היולדת החרדית מגיעה פעם-פעמיים-שלוש-ארבע-חמש-שש... ואנחנו שמחים שהן באות ואנחנו שמחים לטפל בהן".

• מן הסתם גם 10 ו-15...

"זה הממוצע, את יודעת...".


"זה הבית שלהם פה"

• ואתם בעד? שלא כמו פוליטיקאים שמדברים נגד ריבוי הילודה, כרופא מיילד מן הסתם אתה בעד.

"אני חושב שנושא הילודה בחברה החרדית, ללא קשר לחרדית או ללא חרדית, הוא נושא יקר ומוערך בכל גווני הקשת הפוליטית. אני לא חושב שיש מדינה שיש בה מספר כל-כך גדול של יחידות הפריה חוץ גופית כמו במדינת ישראל כולל חקיקה למען היולדת. כך שזה נושא מוערך, והעם היהודי לאורך ההיסטוריה שלו מוקיר ומעריך לידות, ואני תומך בזה".

• למה בעצם 'ליס'? כשאתה בא לשכנע יולדת מה אתה אומר לה? למה דווקא אצלכם?

"אני חושב שכמו שפתחתי את השיחה: איכות השירות הרפואי הטוב הוא חשוב לכל יולדת וגם ליולדת החרדית, שלא רוצה ולא צריכה להתפשר בנושא זה. במקביל לכך, הצרכים המיוחדים של היולדת החרדית ניתנים פה בשמחה ובהבנה רבה. כיור נטילת ידיים, חלוקים ארוכים, צוות שמכיר את הצרכים המיוחדים ואת הרצונות המיוחדים שלהם. יש פה גם קבוצה גדולה של נשים חרדיות שהן מאורגנות פה כנשות גור, 'עזר מציון' – שעוזרות".

• כאן, בתוך מתחם בית החולים?

"כן. והן עוזרות לכל ציבור היולדות, וגם בציבור היולדות החרדיות".

• מתנדבות מקרב חסידות גור?

"כן".

• הבנתי שציבור חסידי גור מרבה לבוא לכאן.

"ציבור חסידי גור מגיע לכאן. כן. זה המקום. אבל אנחנו בית לא רק לחסידי גור. אני חושב שיולדות גם מחצרות אחרות מגיעות לפה - חסידים וליטאים, דתיים יותר ודתיים פחות".

• אני רואה שאתה מתמצא במונחים. חסידים, ליטאים. עבודה רבת שנים עם הציבור החרדי, מן הסתם...

"כן, זה הבית שלהם פה".


"אין כאן רפואה פרטית"

מנדי המיילדת מצטרפת אל השיחה:

• וגם יולדת, אמרת שיש לך גם נכדים...

"כן, ברוך ה'".

"וגם יש לה שביס" - מוסיף הד"ר שנהב, ומרמז על כיסוי הראש שלראשה של מנדי, המיילדת הדתית.... הוא מסכם את נושא שיחתנו. "אני חושב שבית יולדות הוא אחד המקומות בהם הציבור החרדי בא במגע עם הציבור החילוני בצורה כל-כך הדוקה. כי זה שירות שלא ניתן רק לציבור החרדי, כמו בתי הספר והמסחר. הציבור החרדי הוא די שמור בתוך ד' אמותיו מהציבור הכללי, וזה המקום בו יש חשיפה הדדית. הם לומדים להכיר אותנו, ואנחנו לומדים להכיר אותם. לכן בהיבט הכללי, זה מקום מאוד מאוד חשוב, פרט לעשייה הרחבה".

• עוד שאלה שעלתה מהשיחה שלי עם מנדי. הבנתי שאין כאן אפשרות לבחור מיילדת פרטית בתשלום. החרדיות מאוד אוהבות את זה...

"אני יודע. אבל לא, אין אפשרות. כרגע, נכון להיום, גם אי-אפשר לבחור מיילדת פרטית או רופא פרטי, כי בית החולים הוא בית חולים ציבורי כללי בו אין רפואה פרטית".

• כלומר, זה לא חוקי? זה סותר את החוק?

"זה לא חוקי לעשות בבית החולים של 'ליס' רפואה פרטית".


"כסף לא קונה יחס"

• וזה גם לא יכול להשתנות בעתיד עם שינוי חקיקה מתאים? צריך לכך חקיקה בכנסת כדי להעביר את זה?

"אני לא בקי בפרטים. אבל 'ליס' הוא בית חולים ציבורי, כרגע, ואין בו אפשרות לרפואה פרטית. אבל אני חושב שגם לרפואה הציבורית יש מעלות רבות ומענה טוב מאוד לכל האוכלוסייה החרדית. ויש גם יתרונות לצוותים מתחלפים".

• אתה יכול להבטיח ליולדת שלמרות שהיא לא שילמה ולא בחרה בעצמה את המיילדת היחס אליה יהיה כאילו היא שילמה?

"אני חושב שכסף לא קונה יחס. אני חושב שצוות מקצועי טוב חלק מהעשייה שלו זה יחס טוב. רפואה טובה זה כולל יחס טוב לפציאנט, ללא קשר אם קיבל תשלום כזה או אחר".

• אז אולי זו עוד סיבה טובה לבוא לכאן? אפשר בלי לשלם לקבל כמו לשלם?

"אני אמרתי בתחילת דברי שהסיבה שיולדות צריכות להגיע לפה בגלל איכות השירות הרפואי. ויחס טוב הוא חלק מהשירות הרפואי".

ובשוליים:

כמו תמיד, יש גם חסרונות:

מדובר בבית-חולים ציבורי - אין אפשרות למיילדת פרטית.

רחוק מהריכוזים החרדיים (חצי שעה מבני-ברק, שעה מירושלים) - יש יאמרו שזוהי מעלה...שקט.

יש הגשת אוכל כשר ליולדות חרדיות, אבל המסעדה אינה כשרה למהדרין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד