כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חוזרים ללימודים? תהיו לנו בריאים - טיפים שכדאי לקרוא

יחד עם כל ההתרגשות של שנה חדשה, עולות לנו המון שאלות חשובות: איך נדע להתאים ילקוט לילדינו? איך נלמד אותם לשבת נכון מול שולחן העבודה? אורנה לב-אלנקב, פיזיותרפיסטית ילדים ומובילת קידום בריאות הילד – מחוז צפון במכבי, משתפת אותנו בתשובות לשאלות שתמיד רצינו לשאול

חוזרים ללימודים? תהיו לנו בריאים - טיפים שכדאי לקרוא

על פי חוזר מנכ”ל של משרד החינוך התשע”ז : משקל הילקוט, לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו של התלמיד, ולא יעלה על 15% ממשקל התלמיד.

הכלל המוביל הוא שהילקוט צריך לשבת טוב על כתפיו של הילד, צמוד לגב הילד, כתפיות רחבות ומהודקות. אורך הילקוט לא יעלה על אורך הגב ועד חצי הישבן של הילד. רצוי לחפש תיק שמתאים למידותיו של הילד וקל משקל עד כמה שניתן.

הטרולי מתאים למי שגר קרוב והולך ברגל לבית הספר. אם ילדיכם משתמשים בטרולי – חשוב ללמדם לשאת את הטרולי פעם ביד ימין ופעם ביד שמאל על מנת לאזן את הפעילות השרירית של הגב והידיים. אם הילד צריך לעלות ולרדת במדרגות לטרולי אין יתרון משמעותי (למשל: אם הילד נוסע בהסעות לבית הספר הטרולי יהיה פחות מתאים בשבילו).

מהו המרחק הנכון לישיבה מול מסך המחשב?
ישיבה מול מחשב, בעיקר בעידן של ימנו, אורכת בדרך כלל שעות רבות. מסך המחשב אמור להיות מוגבה כך שמרכז המסך בגובה העיניים פחות או יותר. המרחק מהמסך צריך להיות סביב חצי מטר, או מרחק ראייה שנוח למשתמש. שימו לב כי מומלץ שכל ילד לפני כיתה א’ יעבור בדיקת ראיה . חשוב מאוד שהידיים יהיו מונחות עם האמות והמרפקים על שולחן העבודה. חשוב שלא תיווצר זווית חזקה מדי של שורש כף היד כאשר משתמשים בעכבר ובמקלדת. יש לשים לב שלא יהיה לחץ על בסיס כף היד כאשר נשענים עליו. הישיבה על כיסא צריכה להיות עד כמה שניתן זקופה, בזווית של קרוב ל90 מעלות עם תמיכה בגב התחתון ושמירה על ברכיים כפופות ב-90 מעלות וכפות רגליים נתמכות על הרצפה. עומק הכיסא צריך להיות מותאם לגודל הילד כך שכשהילד שעון על מסעד הגב קצה המושב מגיע עד כדי 1-2 ס”מ ממפרקי הברכיים.

באיזה גובה צריך להיות הכיסא ביחס לשולחן העבודה, ואיזה כיסא עדיף לנו לבחור?
יש משמעות רבה לגודל הכיסא ומידותיו. אם יש לכם בבית ילדים בגילאים שונים, כדאי לקחת בחשבון כיסא המתכוונן בגובהו. כעקרון, הכיסא צריך להתאים לשולחן וזה אולי יותר משמעותי בתכנון הקנייה. כשהילד יושב, השולחן צריך להגיע עד לאמצע הגב, כלומר אזור הצלעות התחתונות. בנוסף הרגליים של הילד צריכות להגיע לרצפה בנוחות. הילד צריך לשבת בגובה מוגבה יותר ביחס לשולחן בהשוואה למבוגר, אך חייבים לדאוג לתמיכה לרגליו. תמיכה זו יכולה להינתן על ידי שרפרף. בכל מקרה, הילד צריך לשבת על כיסא בו יוכל להישען על משענת הגב בצורה נוחה (כפי שהוסבר לגבי עומק הכיסא). אם אינו נשען על המשענת בצורה טובה אפשר להוסיף כרית מאחורי גבו.

מהי השעה הטובה ביותר להכנת שיעורי הבית של ילדינו?
חשוב להבין כי לכל ילד יש צרכים משלו ויכולת ריכוז שונה. מומלץ למצוא שעה שבה הילד הכי נינוח ומרוכז. בכיתות הנמוכות יותר מומלץ שההורה יהיה בבית בזמן הכנת השיעורים, למקרה שהילד יצטרך את עזרתו. שימו לב שאינכם חייבים לשבת עם הילד בזמן הכנת השיעורים: חשוב לתת לילד עצמאות לביצוע הפעולה אך עם זאת לא “להעלם” אלא להיות בסביבה. מומלץ שזמן הכנת שיעורי הבית לא יעלה על רבע שעה בכיתה א’, משום שטווח הקשב של ילדים בני גיל זה נע סביב ה-20 דקות.

האם מומלץ להרשות לילד לערוך הפסקות בזמן הכנת השיעורים? אם כן, של כמה זמן? האם יש “כללי אצבע” בנוגע לכך?
בהחלט כן, במיוחד אם ילדינו לומדים בכיתות הנמוכות יותר (א’-ב’) ושיעורי הבית דורשים יותר מ-10 דקות של עבודה. איך נדע שילדינו זקוק להפסקה? אם הילד יתחיל לזוז בכיסא, יפסיק להיות יעיל במתן התשובות, אלו סימנים ברורים שמעידים על כך שרמת הריכוז יורדת. ההפסקה יכולה להוות כזמן שתית מים או זמן תנועה – אפשר לתת לילד זמן לקפוץ בבית, לרוץ בחוץ ועוד.

מהי הצורה הנכונה לאחוז בעיפרון וכיצד נלמד זאת את ילדינו?
האחיזה הנכונה בעיפרון נקראת בשם “טרי-פוד”. אחיזה זו כוללת שלוש אצבעות: אגודל ושתי האצבעות הראשונות, כשהעיפרון נח במרווח הקיים בין האצבע הראשונה לשנייה. חשוב לשים לב שהחלק חיצוני של כף היד שעון על השולחן, בזמן ששלושת האצבעות עושות את עבודת המוטוריקה העדינה של הציור או הכתיבה. שורש כף היד שלנו מהווה תמיכה לפעולת האצבעות.

איך יושבים נכון מול שולחן עבודה, והאם עדיף שיהיה בחדר השינה או בסלון?
אם רצון ההורים הוא שהלמידה תעשה רק בחדר של הילד עדיך לשים את שולחן העבודה בחדר השינה שלו. מצד שני, אם יש מחשב על שולחן העבודה ואנו רוצים להיות בבקרה בנוגע לפעולות הילד במחשב, כדאי שזה יהיה במרחב המשפחתי יותר. יש לזכור שאין זה מחייב שהריכוז או הלמידה של הילד יהיו טובים יותר בחדר. לעיתים ילדים לומדים טוב יותר דווקא במרחב המשפחתי.

האם יש משמעות אם לומדים במיטה או על שולחן?
כל אחד מאתנו זקוק לאווירה שונה ותנאים שונים כדי להתרכז. ישנם אנשים, ובעיקר ילדים ונוער שמתקשים מאוד לשבת בתנאי שקט, ליד שולחן ולהתרכז, ודווקא ישיבה או שכיבה על מיטה עם מוזיקה חזקה מאפשרת להם ריכוז טוב יותר. חשוב מאוד להיות קשובים לצרכים האישיים של כל תלמיד ולבחון מה הם התנאים הטובים ביותר עבורו להתרכז.

איזה סוג של נעליים עדיף לרכוש לילדינו להליכה היום-יומית לבית הספר?
מה שהכי חשוב בנעליים להליכה יום-יומית היא התמיכה לרגל. הנעליים שמומלץ לקנות הן נעליים תומכות סגורות או סנדלים. מומלץ שלא לקנות כפכפים או כל נעל פתוחה כדי לא להכביד על הרגל במאמץ לשאת את הנעל כדי שלא תיפול. חשוב לציין כי לא חייבים לקנות מותגים יקרים: מה שכן, חשוב לשים לב שהחלק הקדמי של הסוליה יהיה גמיש יותר, ושהילד יאהב את הנעליים ויהיה לו נוח.

קישורים:
פורסם במקור בבלוג מכבי
חופשת קיץ חזרה ללימודים טיפים מכבי ישיבה נכונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד