כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

לא גואטה, הפתרון הוא לא עוד גטו לספרדים

אמש אמר גואטה בראיון ל'בחדרי חרדים' כי הוא קורא למנהלי הסמינרים שלא לקבל ספרדיות בכלל • למה מוסדות לספרדים בלבד הם לא הפתרון, אלא הבעיה

יגאל גואטה, פלאש90
יגאל גואטה, פלאש90

בעקבות קריאתו של ח"כ גואטה (קישור מצורף) למנהלי הסמינרים הגזעניים שלא לקבל בנות ספרדיות בכלל.

בקרב המזרחים החרדים ("הספרדים") בולטות שתי גישות להתמודדות עם הגזענות והאפליה:

- מלחמה לביטולה, לסימון המנהלים המפלים והמוסדות הבעייתיים. לעתור, לחשוף ולערער.

- הקמת מוסדות אלטרנטיביים וטובים, שייתרו את הצורך ללמוד במוסדות המפלים.

תומכי הפתרון השני מביאים לדוגמה את הקמת תלמודי התורה הספרדים בעשור האחרון, שאכן מאפילים היום על המוסדות המקבילים האשכנזים ולכל הפחות לא נופלים מהם.
התוצאה היא כפולה - הספרדים כבר לא עומדים בתור, ואלה שבכל זאת רוצים מוסד "אשכנזי" הרבה פחות מופלים. בחינוך לבנים הפתרון הזה מתפשט גם לישיבות גדולות וגם לישיבות קטנות - אם כי לא בהצלחה כמו ביסודי.

ומדוע הם טועים?

ראשית, זו קבלתה של האפליה דה פקטו במקום מאבק בגזענות. זה לא רק עניין עקרוני - מוסדות שקמו על בסיס ההסכמה עם האפליה הופכים מהר מאד להיות מפלים בעצמם על פי מפתחות לא עדתיים: דירוג "בני תורה", חוזרים בתשובה, מצב כלכלי ועוד.

שנית - האפליה נותרת. רק שכעת היא לא פר תלמיד ותלמידה, אלא פר מוסד. כמו שכיתות לנשים בלבד יוצרות אפליה בהקצאת משאבים, כך גם "גטאות" למזרחים בלבד.

משהספרדים כולם מכונסים במוסד אחד, הרבה יותר קל להפלות אותם בהקצאות ובתקציבים, ולמדר אותם ממוקדי ההשפעה. לזה צריך להוסיף את הסיבה שהמוסדות המפלים כל כך מבוקשים - לא בגלל איכות ההוראה שם או סגולותיהם הנדירות של המלמדים, אלא בגלל שהדרך להצלחה (בעולם החרדי, וכמובן שלא רק) עוברת דרך קשרים וחברויות, שנוצרות במוסדות העילית הללו.

והכי חשוב: כי אם בת ספרדייה החליטה שהיא רוצה ללמוד במוסד מסוים, שבו למדו הוריה ושבו למדו אחיותיה, מי אתם - נציגי ש"ס או מנהלים גזעניים - שתחליטו לה שלא?
יגאל גואטה אפליה בסמינרים אפליית ספרדיות שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד