כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

פוסקי ההלכה נחלקו: האם מותר לומר מה המתכון של הטשולנט?

שלוש שיטות בקרב פוסקי זמנינו בשאלה האם מותר לספר מהו המתכון של הטשולנט בעיצומה של השבת - חשוב ביותר

טשולנט. צילום: פלאש 90
טשולנט. צילום: פלאש 90

לחובבי הטשלונט בשבתות ובליל שישי התעוררה שאלה בתקופה האחרונה והובאה לפני פוסקי ההלכה - האם מותר לומר לחבר בשבת מה המתכון של הטשולנט?

בעלון התורני 'וישמע משה' מובאת השאלה וכך מסופר "ר’ זושא התארח אצל חבירו בסעודת שבת בבוקר, כשהגישו את הטשולנט פנה ר’ זושא למארח שלו בהתפעלות ואמר לו: הטשולנט שלכם כל כך מיוחד, מעולם לא טעמתי כמותו! והוסיף ושאלו: מהו הסוד שלכם? מה אתם מכניסים בפנים שעושה את הטשולנט כל כך טוב? והמארח ענה לו: אתן לך בשמחה רבה את המתכון המדויק כדי שתוכל להכין בביתך בדיוק כזה טשולנט, אולם בשבת איני יכול לדבר על ענינים אלו, כי כל דבר שאסור לעשות אותו בשבת אסור לדבר על עשייתו משום "ודבר דבר", האם צודק המארח בטענתו?

פוסקי ההלכה בינהם הגאונים רבי יצחק זילברשטיין, רבי משה שאול קליין, רבי שמאי גרוס, רבי שמואל אליעזר שטרן ורבי יעקב מאיר שטרן הסכימו שמותר לאדם לומר לחבירו מה הם המרכיבים של המאכל שהוא אוכל, כגון כמה ירקות וקטניות וסוגי בשר שנתן בו. וזה לא נחשב "ודבר דבר" אבל אסור לתת לחבירו הוראות בישול, כגון שצריך לטגן את הבצל וכדו’, דבזה עובר משום "ודבר דבר".

גם הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ נדרשו לשאלה, אך חלקו על שאר פוסקי ההלכה - הם צידדו שאסור לומר לחבירו גם את רשימת המרכיבים של המאכל, מכיוון שהוא מבקש לדעת זאת כדי שיוכל לבשל ולהכין בעצמו מאכל כזה. אך אם מבקש לדעת זאת מסיבות בריאותיות, בוודאי אין בזה כל מניעה. הגר"ח קניבסקי אף ענה בחיוך: "איך אפשר לדבר על כאלו דברים בטלים בשבת?".

לעומתם, הגאונים רבי נפתלי נוסבוים ורבי נפתלי צבי רוטנברג התירו לומר גם את רשימת המרכיבים וגם צורת ואופן ההכנה, הגר"נ נוסבוים הסביר: הרי השואל אינו רוצה באמת לדעת כיצד להכין את הטשולנט, ואינו שואל זאת אלא כדי להחמיא למארח ולהראות לו עד כמה האוכל שהגיש לו משובח וחביב בעיניו, והרי זה כדברים של מה בכך שמותר לדבר אודותם בשבת מכיון שאין הדבר נוגע לו כלל ועיקר.

גם הגאב"ד הגאון רבי מרדכי גרוס שדן בענין זה בספרו לדעתו יש לאסור משום 'ודבר דבר' גם מתכון כללי, ולא רק מתכון מפורט שמפרט את כל סדר ההכנה, אולם בנידון כאן יש לצדד להקל שמסתמא אין דעתו ללמוד כלל את סדר עשיית הטשולנט אלא לתת למארח שלו הרגשה טובה.

והוסיף הגר"נ נוסבוים דמכל מקום אסור לקרוא בספרי בישול בשבת, ואפילו למי שאינו רגיל לבשל אף פעם, מכל מקום יש בזה איסור משום גזירת שטרי הדיוטות כמבואר בשולחן ערוך.
טשולנט פוסקי הלכה בישול בשבת מתכונים ודבר דבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד