כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ההחלטה שתוסיף מאות דירות ברחבי ירושלים

אושר בוועדה המחוזית בירושלים: עיריית ירושלים לא תוכל להגביל תוספת קומות בתמ"א 38, אף שביקשה לעשות כן - מה שיפתח להרחבה בניינים בשכונות וותיקות בעיר כמו בית וגן וקריית יובל

תמ"א 38, צילום אילוסטרציה
תמ"א 38, צילום אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם



כפי הידוע, ברחבי הארץ ממומשת בשנים האחרונות תכנית תמ"א 38, המופעלת בבניינים ישנים שנבנו עד  שנת 1980, כשעד תקופה זו לא היה תקן לחיזוק בנינים מפני רעידות אדמה, מה שעלול לגרום שבעת רעידת אדמה או אסון אחר ח"ו הבניין עלול לקרוס.

החל משנת 1980 התקבלה תקינה חדשה המחייבת בניית חיזוקים נוספים וחגורות בטון, בכדי להביא לחיזוק הבניין ולמניעת אסונות.

כיום בעקבות תקנת תמ"א 38, מי שגר בבניין שנבנה לפני שנת 1980 או שהרישיון שלו ניתן לפני שנה זו, זכאי לבניית שתיים וחצי קומות נוספות לבניין, וכן תוספת 25 מ"ר לכל דייר הכוללת חדר ממ"ד, מרפסת ומעלית. יזם שמוציא לפועל כזאת תכנית, מממן את התוספת של הדירות ממכירת הדירות הנוספות שבגג.

עיריית ירושלים הגישה תכנית שנוי מס' 10038 המהווה תיקון לתמ"א 38 הארצי, וקובעת כי בעיר ההיסטורית שנבנתה עד שנת 1948, בכדי לשמור על אופי הבינוי הישן בשכונות (הנקרא-שימור מרקם) תינתן רק קומה אחת לבניה מעל הגג, ובמקרה של שדרוג הנדסי מלא לבניין, יקבל היזם עוד חצי קומה נוספת מעבר.
 
לתקנה זאת הוגש ערעור על ידי תושבי שכונת רחביה והסביבה, באמצעות יעקב פרטיג, מומחה בתחום ייזום של תמ"א 38 בירושלים. בסיס הנימוק בערעור היה שכמו בתקן הארצי כל התקנים מכוסים על פי הגורמים המוסמכים, כך אין הצדקה משפטית להחלטות לשינוי של עיריית ירושלים בתמא 38, בנוסף, ההחמרה בתקן תגרום למשך ביצוע יותר ארוך כי שדרוג הנדסי מלא לוקח יותר זמן מהרגיל.

הערעור  שהוגש למועצה הארצית לתכנון ובניה התקבל על ידי ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, שקבעה כי לא ניתן ליצור בתוכנית 10038 סטנדרט הנדסי מיוחד לירושלים, והורתה על ביטול  דרישה זו מהתוכנית.

בתגובה להחלטה אמר יעקב פרטיג מגיש העתירה כי "תמ"א 38 נותנת הזדמנות למשפחות רבות לפתור את מצוקת הדיור על ידי חיזוק מבנים ישנים  בידי יזמים תוך הרחבת הדירות הקיימות בכ-25 מ"ר, ונועדה בראש ובראשונה  למנוע  פגיעה בנפש בעת רעידת אדמה ח"ו, לכן היה חשוב לבטל את הדרישה שגורמת לייקור משמעותי בהוצאות החיזוק, וטוב שעמדתנו התקבלה".

בנוסף, ביטול הדרישה תוביל לחיסכון משמעותי בעלויות החיזוק  של הבניינים, והחלטת המועצה הארצית היא בהחלט מפנה לטובה בתחום. יצוין עוד, כי החלטה זו תועיל בשכונות רבות בעיר, ביניהם שכונות שמתגוררות בהם אוכלוסיות חרדיות כבית וגן, קרית יובל ועוד, שמעתה יוכלו להגיש בקשה לבניית תמ"א 38 בלי תוספת עלויות ללא צורך.
עיריית ירושלים תמא 38 הרחבת הבניין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד