כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הנהלת התאגיד מסירה את הכפפות: דורשת מהיועמ"ש לעצור את ההתערבות הפוליטית בשידור הציבורי

במכתב ששוגר ליועמ"ש נכתב כי הוצאת חטיבת החדשות מהתאגיד "היא כריתת איבר חיוני אם לא עיקרי מגופו ונשמתו של התאגיד, פגיעה אנושה בפעילותו ושינוי מהותי של בסיס הטעמים העומדים ביסוד ההחלטה על הקמתו מלכתחילה"

מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ (מימין) והיו"ר גיל עומר. צילום: אמיל סלמן
מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ (מימין) והיו"ר גיל עומר. צילום: אמיל סלמן



הנהלת תאגיד השידור הציבורי מורידה את הכפפות, ומאיימת בעתירה לבג"צ אם אכן הממשלה תנסה להוביל את מתווה החוק שיפקיע את חטיבת החדשות מידי התאגיד ויעבירה לתאגיד חדש. לפי התאגיד, המטרה היחידה של המהלך היא "התערבות ושליטה פוליטית בשידור הציבורי".

במקביל, היום אמורה היתה להתקיים פגישה רבת משתתפים בין הנהלת רשות השידור לבין הנהלת התאגיד. אלא שעובדי רשות השידור הפגינו וחסמו את כניסתו של מנכ"ל התאגיד אלדד קובלץ למתחם שערי צדק - והפגישה בוטלה.

הפנייה נעשתה באמצעות עו"ד פרטי, אלה גור, שנשכרה על ידי התאגיד לניהול המאבק המשפטי. במכתב ששוגר ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, נכתב כי הוצאת חטיבת החדשות מהתאגיד "היא כריתת איבר חיוני אם לא עיקרי מגופו ונשמתו של תאגיד השידור הציבורי, פגיעה אנושה בפעילותו ושינוי מהותי של בסיס הטעמים העומדים ביסוד ההחלטה על הקמתו מלכתחילה".

בפניה נטען כי מדובר בהליך בלתי תקין, "מבלי שמינו ועדה מקצועית מייעצת, ללא שמיעת הגורמים הרלוונטיים, ללא שמיעת עמדת התאגיד, לעיתים בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים, ללא הנמקה מקצועית להחלטותיהם, עד כדי חשש שיש בבסיס החלטות אלה שיקולים פוליטיים, שיקולים שלא נתמכים בעובדות ושיקולים זרים נוספים".

כפי שנחשף ב-Themarker, בתזכיר החוק שאמור להתפרסם בימים הקרובים ייקבע כי פעילות החדשות תופקע מידיו של תאגיד כאן ותועבר לתאגיד חדש שיוקם לשם כך. כל 260 עובדי תאגיד כאן יעברו לתאגיד החדש. למנהל הזמני, שיומנה על ידי הכנ"ר באישור ועדת גילאור, יהיה אסור לפטר עובדים או לבצע שינויים אירגוניים.

בתאגיד כאן טוענים כי מדובר במהלך שיגרור עלויות תקציביות גבוהות, וכי לא ניתן יהיה ליישם את המתווה הזה.

לפי התאגיד, המטרה היחידה של החוק היא "התערבות ושליטה פוליטית בשידור הציבורי, זאת בעיקר (אך לא רק) בדרך של מינוי מנהלי חטיבת החדשות בשידור הציבורי על ידי החלפת המנהלים המכהנים. כך ולא משהו מעבר לכך".

בפנייה ליועמ"ש הוזכר התצהיר שהגיש יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שבו טען כי מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ניסה להתערב במינויים בחטיבת החדשות, אך משהדבר לא עלה בידי אנשי המשרד, יצא לדרך המתווה. "הלחצים הללו לא פסקו, ובחודשים האחרונים אף התגברו. מכל מקום, כשניסיונות המסדרון להשפיע על המינויים בתאגיד לא צלחו, בא לעולם המתווה החדש במטרה להשיג זאת, במסווה של תיקון לחוק".

העתירה הצפויה של התאגיד לבג"צ תצטרף לעתירות שכבר הגישו בעניין אלדד יניב וארגון העיתונאים.
תאגיד השידור הציבורי עתירה לבגץ חטיבת החדשות אלדד קובלנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד