י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024

מידע חדש מחזק את החשד שנתניהו פעל למען בעל הון שנתן לו טובות הנאה

המשטרה הכינה תוכנית לחקירת המידע החדש, אך צמרת התביעה הכללית עיכבה אותה במשך שבועות • מנדלבליט הצהיר כי אין חשד סביר נגד רה"מ, בשעה שתיעוד המגעים עם מוזס היה ברשותו • פרשה דומה לתיק 2000, שכללה עסקת שוחד שלא מומשה, הסתיימה במאסר

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



חמישה חודשים חלפו מהרגע שבו פתחה המשטרה בחקירה נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת ראשונטורס והחשבוניות הכפולות, עד שהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז הודיע כי הוא מתכוון להגיש נגדו כתב אישום. שמונה חודשים עברו מהמועד שבו הגיע למשטרה מידע על כך ששר האוצר אברהם הירשזון מעורב בגניבת מיליוני שקלים מקופת הסתדרות העובדים הלאומית, עד ההודעה על ההחלטה להעמיד אותו לדין. שנה וחודש חלפו מרגע שבו החל שמואל דכנר למסור את עדויות הנפץ שלו בחקירת שוחד המיליונים ששימן את גלגלי פרויקט הולילנד עד שהפרקליטות הודיעה ל–18 חשודים כי בכוונתה להגיש נגדם כתבי אישום. כל הפרשות האלה היו סאגות מורכבות, שבהן היו מעורבים חשודים רבים ומאות עדים, שחקני משנה וניצבים. הן היו סבוכות ונפתלות לא פחות משתי הפרשות שבהן חשוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

כשנה ושלושה חודשים חלפו מהרגע שבו תפסה המשטרה את האייפון של ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר, ארי הרו, ובו הקלטות המתעדות את הדיאלוג בין נתניהו לבין המו"ל והעורך האחראי של ידיעות אחרונות, נוני מוזס, שבו רקמו השניים, לפי החשד, עסקת עיתון תמורת שלטון; עשרה חודשים חלפו מאז קיבלה המשטרה מידע שעורר חשד כבד כי איל ההון ארנון מילצ'ן משמש כספונסר של המושך בחוטים ובני משפחתו. גם כעת, למרות הזמן הרב שחלף מאז באו פרשות נתניהו לאוויר העולם, איש אינו יכול לחזות מתי בדיוק ייגזר גורלן. הצהרת המפכ"ל רוני אלשיך לפני כמעט חצי שנה, שלפיה החקירות צפויות להסתיים בעוד שבועות ספורים, נשמעת כיום כקטע מתוכנית סאטירה.

הטיפול האטי בתיקי נתניהו נמשך גם בחודשים האחרונים, ונוגע להסתעפות חדשה בחקירה: לפי מידע שהגיע ל"הארץ", לפני יותר מחודשיים הגיע לידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה מידע שאם יתבסס יחזק את מסכת הראיות נגד ראש הממשלה, ביחס לקשרי גומלין בינו לבין אחד מבעלי ההון שלפי החשד העניק לו בעבר טובות הנאה. אף שבמשטרה הוכנה תוכנית לחקירת המידע, צמרת התביעה הכללית עיכבה אותה במשך שבועות. להערכת מקורות הבקיאים בנבכי החקירה, המידע החדש ייבדק במלואו בקרוב והמעורבים יזומנו להעיד. נתניהו עצמו צפוי להיחקר שוב, בעניין זה כמו גם על חשדות אחרים נגדו. ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו להתייחס למהלכי חקירה, ואין בכך לאשר או להכחיש את הדברים". נתניהו עצמו הכחיש לאורך כל החקירה נגדו שעבר עבירה פלילית כלשהי, ומטעמו נמסר ש"לא יהיה כלום, כי לא היה כלום". בהתייחסו לפרשת טובות ההנאה, טען ראש הממשלה שאין פסול בכך שקיבל מתנות מחברים.

ל"הארץ" נודע כי ההקלטות של המשא ומתן בין נתניהו ומוזס התגלגלו לידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר באביב 2016 — חודשים רבים לפני שצפו על פני השטח. עד ינואר השנה היססו היועץ ופרקליט המדינה שי ניצן אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה. כעת מתברר כי כשהיועץ טען שאין עדיין חשד סביר המצדיק חקירה נגד נתניהו, כבר היה ברשותו תיעוד המגעים לעסקת שוחד. נתניהו נשמע מבטיח למוזס לקדם חוק שיחזיר את ידיעות אחרונות למעמד הבכורה שלו, תמורת התחייבות המו"ל לשנות את "כיוון הספינה" של קבוצת התקשורת, כך שתסקר את ראש הממשלה באופן חיובי ואוהד.

ביולי שעבר הודיעה לשכת היועץ על ההחלטה לפתוח בבדיקה משטרתית "בעקבות מידע שהתקבל בעניינים הנוגעים בין היתר בראש הממשלה". באותו שלב, החליט מנדלבליט, תתמקד הבדיקה במידע שסיפקו שני מקורות מודיעיניים, דמויות מוכרות, על הנעשה בסביבת נתניהו. הגישה הזהירה של היועץ התבררה כמוצדקת לחלוטין בכל הקשור למידע שהעבירו המקורות המודיעיניים ושחלקו אכן הופרך בהמשך (למשל טענות לזיוף הפריימריז בליכוד), אבל קשה להבין כיצד החיל את האמירה בדבר היעדר חשד סביר על פרשת נתניהו־מוזס. על פניו, פסיקת בית המשפט העליון נתנה אז ליועץ ולפרקליט רוח גבית לפתיחה בחקירה.

לפני כמה שבועות הציע אקדמאי מתחום המשפט "לשים לב לקווי הדמיון בין תיק 2000 לפרשת גפסו". במארס שעבר דחה העליון את הערעור שהגיש ראש העיר נצרת עילית לשעבר שמעון גפסו על הרשעתו. השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן ודפנה ברק־ארז קבעו שהדיל שביקש גפסו לרקום — התפטרות חבר מועצת העיר כתנאי למניעת פיטוריה של גרושתו מעבודתה בקאנטרי קלאב העירוני — מגלם עבירת שוחד. שיחותיו עם חבר המועצה, כמו מגעי נתניהו־מוזס, הוקלטו. בשל מעורבותו בעסקה, שכמו בתיק 2000 לא יצאה לפועל, נשלח גפסו לשישה חודשי מאסר (בפועל ריצה שלושה).

הן בדיאלוג תוצרת נצרת עילית והן בזה שהתקיים ברחוב בלפור, נבחר הציבור החשוד שידר נכונות להשלים את העסקה האפלה אך גם פיזר אמירות שנועדו לאיין את המטען הפלילי. כמו גפסו, גם נתניהו הפגין בקטעי שיחה מסוימים התלהבות, ובאחרים ביקש לנתק את הזיקה בין התמיכה בחוק ישראל היום לבין קבלת הג'סטות הנדיבות ממוזס, או "דיבר למיקרופון", כדברי מקור משפטי בכיר המצוי ברזי החקירה. במקרה של גפסו לא התרשמו השופטים מהמחול הזה. על אמירתו של גפסו, "אני לא מתערב", נאמר בפסק הדין: "לא ניתן לקבל טענה זו... גפסו היה מעורב עד צוואר ב'הצעה' שהופנתה למתלונן".

לדגירה על ההקלטות, שגרמה לעיכוב של חודשים, הצטרפה החלטה נוספת שהקשתה על בירור מהיר ויעיל של החשדות: מנדלבליט ליהק את עצמו לתפקיד ראש צוות החקירה. הוא פיקח עליה באופן הדוק, פסל שורת עדים שהמשטרה ביקשה לחקור והתערב בנוסח השאלות. מעת לעת גם שידר הסתייגות כלפי ממצאי החקירה, כשניצן מהדהד אותו לרוב. במבנה היררכי עם אופי קונפורמיסטי ושמרני כמערכת אכיפת החוק יש משקל רב לכיוון המסומן מלמעלה, והרוח הצוננת של היועץ והפרקליט חלחלה באופן טבעי לדרגים שמתחתיהם.

סביב תקופת החגים החלו להתבסס רסיסי מידע שהיו בידי המשטרה חודשים קודם, על כך שאיל ההון מילצ'ן מספק לבני הזוג נתניהו במשך שנים טובות הנאה בשווי מצטבר של מאות אלפי שקלים. המידע לימד שבשלב מסוים ביקש מילצ'ן משותפו, ג'יימס פאקר, לחלוק אתו את הוצאות בני הזוג נתניהו. בחורף, כשניכרו במידע הגולמי סימני אמת ברורים, עגנה היאכטה של פאקר בחופי ישראל. אלא שחוקרי המשטרה לא עשו את הצעד המתבקש ולא הזמינו אותו מיד לחקירה. איל ההון לא הגיע לישראל עד היום, והמשטרה מתקשה מאוד לגבות את גרסתו, שנחשבת לחתיכה החסרה בפאזל. פערי זמן גדולים בין קבלת המידע בתיק 1000 לבין אישור היועץ ופרקליט המדינה לחקור אותו בפועל הביאו לעיכוב נוסף.

בשלהי נובמבר הוחלט כי נתניהו ייחקר באזהרה בפרשת טובות ההנאה, ואילו נוני מוזס ייחקר באזהרה בפרשת 2000. היועץ עדיין התלבט אם לחקור את נתניהו על הדיאלוג שלו עם מוזס או להסתפק בעדות פתוחה, בעוד שבצוות החקירה סברו כבר חודשים קודם שיש לחקור את השניים באזהרה. כך חלפו עוד כמה שבועות עד שמוזס הוזמן לראשונה למתקני היחידה הארצית לחקירות הונאה. אדם המכיר היטב את היועץ הסביר באחרונה שמנדלבליט החליט לתת אור ירוק לחקירת נתניהו באזהרה כשהתחוור לו כי לפי גרסת מוזס, ראש הממשלה הוא שיזם את המפגשים. "נכון שהוא התלבט עד הרגע האחרון", אמר מקור במשרד המשפטים, "אבל עם כל הכבוד, אני לא רואה את קודמיו מאשרים בקלות — או בכלל — חקירה פלילית נגד ראש ממשלה ומו"ל ידיעות אחרונות. בסוף הוא קיבל את ההחלטה, הוא גילה פה אומץ".

גם כשהחקירה הפכה גלויה, היועץ לא הוריד את הרגל מהבלמים. כך, הוא מנע את חקירתם במקביל של בני הזוג נתניהו בפרשת טובות ההנאה, בניגוד לדעת הצוות החוקר (בעמדתו תמכו ניצן וראש אגף החקירות, מני יצחקי), החליט ששרה נתניהו לא תיחקר באזהרה והתנגד לכך שהמשטרה תגבה גרסאות מהאנשים שאליהם פנה נתניהו כדי שיזרזו את מתן הוויזה למילצ׳ן: שר החוץ האמריקאי לשעבר ג'ון קרי ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן שפירו. הוא סבר שגביית עדויות מהשניים תהיה רגישה ובעייתית בהיותם אנשי ממשל אובמה, שעמו היו לנתניהו התנגשויות מהדהדות.

ב–2013 נתקל מילצ'ן בקשיים בבואו לחדש את הוויזה שלו לארה"ב. הסיבה היתה ראיון ל"עובדה", שבו סיפר על תרומתו לתוכנית הגרעין הישראלית. משרד החוץ האמריקאי החליט להעניק לו אשרה לשנה בלבד, וכאן נכנס לתמונה נתניהו, שפנה לשפירו ולקרי וביקש להאריך את תוקף האשרה לעשר שנים, כפי שאכן קרה בהמשך. מנדלבליט לא ייחס חשיבות רבה לפרשת הוויזה, והסביר לאנשי משרד המשפטים כי הוא מאמין שנתניהו היה פועל לקדם את עניינו של מילצ׳ן גם מבלי שיעניק לו ולרעייתו סיגרים, שמפניה ורודה או תכשיטים, ולו בשל תרומתו של איל ההון לביטחון המדינה בעבר. ספק אם הטיעון הזה מנקה את נתניהו, שבכל מקרה היה לכוד בצבת של ניגוד עניינים כשפעל למען מיטיבו.

במשרד המשפטים הדפו בשבועות האחרונים את הטענה שצמרת התביעה הכללית נוהגת בראש הממשלה בזהירות מופלגת ושהאטיות שבה מתקדם התיק חריגה. הפרקליט ניצן טען באחרונה כי רוח הפסיקה של בית המשפט העליון מחייבת הפעלת מנגנוני זהירות ובקרה בחקירות שיש בכוחן לטלטל את השלטון. להערכתו, ההכרעות בחקירות נתניהו תיפולנה בתוך חצי שנה. מקורות משפטיים אחרים טענו כי העיכוב נובע מהצורך בכמה חיקורי דין להשלמת התמונה, ומצירופה לתיק באחרונה של פרקליטות מיסוי וכלכלה בראשות עו"ד ליאת בן ארי — מי שניצחה על פרשת הולילנד והובילה את החקירה שקטעה את המרוץ של בנימין בן אליעזר לנשיאות. "לבן ארי ולצוות שלה לקחו כמה שבועות ללמוד את התיק", אומר אדם שמשקיף על הטיפול בפרשות מבפנים. "המינוי שלה לא מאותת על כוונות טיוח של היועץ, אלא אולי דווקא על מגמה הפוכה — ליהוק אדם שהיועץ מאמין שיש בכוחו לנהל תיק פלילי רגיש בבית המשפט, אם הדבר יידרש".

לדברי אותו אדם, "היועץ מגלה בתיקים של נתניהו זהירות ומקצועיות", והרצון לסיים את החקירה במהירות לא יבוא על חשבון אלו. זהירות היא אכן מצרך חשוב בחקירות הנוגעות לצמרת השלטון, אבל זהירות מופלגת עלולה לגרום לפגיעה קטלנית בעיקרון השוויון בפני החוק. די להשוות את הטיפול המתון בפרשות נתניהו למהירות ולתוקפנות שבה נוהגות צמרת התביעה הכללית והמשטרה בפרשת הסרק של אולמרט והמסמכים המסווגים.

ההערכה כעת היא שעד סוף השנה האזרחית ייגזר גורלו המשפטי של ראש הממשלה, לשבט או לחסד. נדמה כי אם היו שתי הפרשות הללו זוכות לטיפול נחוש ומהיר יותר, היום כבר היינו אחרי נפילת הפור.
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט טובות הנאה נוני מוזס ארנון מילצ'ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד