כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"גזירת השחיטה": כש'בעדה החרדית' פועלים בהידברות מול הממשלה

האם בגלל שהכשרות היא המנוע הכלכלי החזק ביותר של העדה החרדית, ניתן פתאום לפעול באופן דיפלומטי מול הממשלה הציונית, אבל בנושא אקוטי כמו הגיוס שאין בו רווח כספי מידי כבר יוצאים למלחמות, עצרות וכינוסים? האם רק כשזה מגיע לכסף מוצאים את הדרכים? // יוסף גליק בשאלות נוקבות לעדה החרדית לאחר הביקור היום

כנס העדה החרדית והפלג הירושלמי נגד ההתייצבות
כנס העדה החרדית והפלג הירושלמי נגד ההתייצבות



היום התקבל שר החקלאות אורי אריאל במעונו של גאב"ד ירושלים, כאשר התמונות מהמפגש מתעדות את הכבוד הגדול לו זכה בבית מנהיג העדה החרדית.

על פי דברי גורמים ב'עדה החרדית', המפגש נועד למטרת מציאת פתרון לסבך בו שרויה 'העדה החרדית' בנושא הזריקות בעופות.

כידוע בתקופה האחרונה ישנו פולמוס רחב על עניין הזריקות בעופות, כאשר החוק מחייב מתן זריקות חיסון לעופות, וישנן 2 צורות כיצד לתת אותן, בשוק או בחזה.

על פי הנהוג מאז ומקדם בעדה החרדית, מקובל בשחיטתם להנחות את מגדלי העופות לתת את הזריקה בשוק, באשר לפי מה שפסקו בעבר רבני העדה החרדית, זריקה בחזה עלולה לגרום לטריפה בעוף. לעומתם רבנים מכשרויות אחרות טוענים שדווקא ההזרקה בשוק היא הגורמת לטריפות.

בציבור החרדי הופצו בחודשים האחרונים תיעודים של "ריעותות" בשוק שנגרמו כתוצאה מהחיסון מה שגרם למבוכה גדולה בעדה החרדית שהתקשתה להגיע להחלטה באשר לשינוי מיקום הזריקה, והיו שאף טענו כי מדובר בתיעודים מזוייפים.

כך או כך, בכשרות העדה החרדית לא הורגלו לביקורת שכזו על הכרעות הכשרות שלהם, וכעת מנסים שם לצאת מהסבך, באמצעות חנופה ושתדלנות אל מול ה"פריץ" שר החקלאות אורי אריאל, במטרה להביא לביטול החובה של מתן זריקת חיסון לעופות לגמרי (כמקובל במספר מדינות אחרות בעולם), מה שכמובן מייתר את הוויכוח.

אלא, שבחוגים המקורבים לעדה החרדית חוששים, כי כעת נכנסה הנהלת העדה החרדית לתסבוכת חדשה, והפעם מהצד האידיאולוגי.

ביקור מכובד ומתוקשר ברמה שכזו, של סמל שלטון ציוני בביתו של מנהיג העדה החרדית, מהווה סוג של פריצת גדר באידיאולוגיה של העדה החרדית, השוללת שיתוף פעולה עם המדינה, ואפילו ברמה הסמלית.

במקרה דנן העניין חמור אף ברמה המעשית. על פי הגישה המעשית של העדה החרדית במלחמה על עניין הגיוס, היה מתבקש שבעדה החרדית "ירעישו עולם ומלואו" על "גזירת השחיטה", ויערכו אסיפות ענק בארה"ב אשר תשודרנה בשידור חי לכל העולם, בזעקה לביטול הגזירה שגורמת לטריפה בעופות...

הדבר מעורר תמיהה ואי נוחות, בפרט בימים בהם תוקפת העדה החרדית את הגישה המקובלת בציבור החרדי מקדמת דנא בעניין הגיוס, ולפיה דרך ההתמודדות בנושא דיחוי בני הישיבות היא בגישה של שתדלנות והבנה אל מול גורמי השלטון, ולא בניסיונות כושלים להכפיף את המדינה ולהכניע אותה.

ונשאלת השאלה. מדוע ב"גזירת הגיוס" הסתפקתם בעדה החרדית, בנציג שהביא חוות דעת משפטית בנושא, ולא הבאתם נציג מן הכנסת או מן הממשלה?

אני בטוח שהשר אורי אריאל ובוודאי חברי הכנסת והשרים החרדים היו שמחים להיפגש עם דייני העדה החרדית במסגרת ניסיון לפעול בשתדלנות ולנסות לשנות את רוע הגזירה כפי שאתם רואים את הדברים.

מדוע אפוא לא פעלתם אז כפי שפעלתם היום?

האם בגלל שהכשרות היא המנוע הכלכלי החזק ביותר של העדה החרדית, ניתן פתאום לפעול באופן דיפלומטי מול הממשלה הציונית, אבל בנושא אקוטי שאין בו רווח כספי מידי כבר יוצאים למלחמות, עצרות וכינוסים? האם רק כשזה מגיע לכסף מוצאים את הדרכים?
העדה החרדית אורי אריאל רבי יצחק יום טוב וייס שחיטה גזירת הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד