כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"לא היו לי כוחות נפשיים למשפט" • ראיון ראשון

יומיים לאחר החלטת הפרקליטות לסגור נגדו את התיק - הרב שאר ישוב הכהן, רבה הראשי של חיפה, מדבר לראשונה • "אלו שרצו רב אחד - הפלילו אותי" • בלעדי

הרב שאר ישוב הכהן. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
הרב שאר ישוב הכהן. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי



יומיים לאחר הודעת פרקליטות מחוז ירושלים על סגירת התיק נגד הרב הראשי של חיפה, הרב שאר ישוב כהן, לאחר שזה הודיע לפרקליטות כי יחדל מלשמש בתפקיד ציבורי, מגיב הרב לראשונה על ההתפתחות בפרשה.

כזכור, לפני מספר חודשים זומן הרב לשימוע לאחר שהוחלט להעמידו לדין בגין עבירות של מתן שוחד ורישום כוזב במסמכי תאגיד, כפרשת לוואי ל"תיק תוארי הרבנות", שמתנהל בבית משפט המחוזי בירושלים.

הפרשה המדוברת היא פרשת מרמה, שבמסגרתה אנשי כוחות הביטחון והמשטרה קיבלו תארי רבנות אחרי שעות לימוד מועטות ב"מכללות" במשך שנתיים, כשבפועל נכתב שלמדו חמש שנים בישיבה גבוהה.

אותם תארים הועברו לגופי ביטחון שונים.

הגופים הללו הסתמכו על המסמכים והעניקו הטבות שכר לתלמידים בגובה כולל של מאות מיליוני שקלים שנתקבלו במרמה מהמדינה.

"אני חושב שאם הייתי הולך למשפט הייתי זוכה בו ללא כל עוררין", אומר הרב כהן. "הכל התנהל על פי החוק ב'פרשה'. בהתחשב בכך כי כבר בכל מקרה על פי החוק פרשתי לגמלאות לפני 7 שנים גם בכהונתי כרב ראשי וגם בתפקידים נוספים ורק בגלל בקשתו האישית של ראש העיר המשכתי לשרת בתפקידי, הסכמתי ברצון לא להמשיך בתפקידי הציבורי ולמנוע את הכניסה למשפט".

השתלשלות הפרשה:
הפרקליטות: הרב שאר ישוב הכהן יועמד לדין
הפרקליטות: התיק נגד הרב שאר-ישוב ייסגר
כתב הגנה • "אני יהודי זקן, גורם רבני בכיר הפליל אותי" • ראיון בלעדי

"לא צריך את התפקיד"

• למה הרב לא רצה להיכנס למשפט, אם הוא בטוח בחפותו?

"כל אחד יכול להבין שבגילי ובמצב בריאותי לא היה לי את הכוחות הנפשיים והפיזיים ללכת לבית המשפט למרות שידעתי במיליון אחוז שאצא זכאי. מה שאני מוכן לעשות למען הפצת היהדות וקירוב רחוקים אעשה גם בלי תפקידים שונים".

"אילו הייתי צעיר ב20 שנה, הייתי נוהג אחרת והפרקליטות יודעת היטב שאני צודק ולא היה כאן שום "תיק" נגדי".

• הרב לא חושב שנעשה לו עוול בעיניי הציבור?

"זאת הייתה הדרך המשפטית האפשרית. כל הכוונה הייתה לעזור ליהודים המשרתים בכוחות הביטחון ללמוד תורה. מי שראה אותם יושבים ומתענגים באוהלה של תורה התענג גם הוא.

"חבל שזה התפרש לא נכון ונוצר מצב מסובך שזה היה המצב שלו".

"למי היה אינטרס? אתה אמרת"

• אחרי שהכל מאחורינו, של מי היה האינטרס להפיל את הרב?

"איך לומר? אתה אמרת. אני וודאי לא אגיד שהיה אינטרס כזה או אחר למישהו כזה או אחר כי אני לא יודע אם אכן זה היה כך בצורה ברורה ובטוחה. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שנשאר רב אחד בכל עיר ולא שניים, אלו שאחראים לתהליך הזה אולי יוכלו לתת את התשובה לכך".

• מה התוכניות לעתיד?

"להמשיך להפיץ את היהדות והתורה, לקרב רחוקים עד כמה שאפשר, לשבת וללמוד, להמשיך בכתיבת המאמרים והזיכרונות, למסור שיעורים במקומות הקבועים ולטפל בנזקקים ובמוסדות שטיפלנו בהם עד היום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד