כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הלמ"ס: חילונים מוציאים על צהרונים פי 5 מחרדים

מניתוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה עוד, כי יהודים מוציאים על חינוך פי 3 מערבים; ככל שיש יותר ילדים - פוחתים הסיכויים לדירה • אצל החילונים וחובשי הכיפות ריבוי ילדים קטנים לא מקושר עם רמות עוני גבוהות יותר - אצל החרדים והערבים דווקא כן

צילום אילוסטרציה: רשת מוסדות חב"ד
צילום אילוסטרציה: רשת מוסדות חב"ד



הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה היום (א') ניתוח מיוחד של מצבן הכלכלי של משפחות עם שני ילדים או יותר מתחת לגיל 6, דו"ח שמעיד כי במרבית הפרמטרים מצבן הכלכלי של משפחות אלו נחות משל כלל האוכלוסיה.

נתוני האחזקה בדירות שבסקר מדגישים את מצוקת הדיור של בעלי המשפחות בישראל, ומעידים שהסיכוי שאלו יחזיקו דירה בבעלותם קטן ככל שיש להם יותר ילדים קטנים. ב-2015 אחוז הבעלות על דירה בקרב משקי בית עם שני ילדים או יותר עד גיל שש עמד על 63% - 4.6 נקודות האחוז פחות מכלל האוכלוסייה ו-5.9 נקודות האחוז פחות מכלל משקי הבית עם ילדים.

עם זאת, מבחינה זו דווקא המצב של תושבי המרכז שאינם חרדים או ערבים היה גרוע יותר, אולי בגלל המחיר הגבוה יותר של הדירות שהם מכוונים אליהן. בקרב משקי בית עם שני ילדים או יותר עד גיל שש אחוזי הבעלות הגבוהים ביותר על דירה נמצאו בקרב תושבי הפריפריה (66.8%), ערבים (66.7%) וחרדים (65.1%).

הנתונים של הלמ"ס מעידים כי ככל שכמות הילדים במשפחה הישראלית גדלה – גדלים סיכוייה להיות מתחת לקו העוני. עם זאת, החברות השונות בישראל נבדלות בהשפעה של כמות הילדים שיש למשפחה על הסיכויים שלה להיות מתחת לקו העוני. בחברה החרדית והערבית שיעור העוני בקרב משקי בית עם שני ילדים או יותר עד גיל שש, גבוה מזה שבכלל האוכלוסיה באותה חברה. בקרב החברה היהודית הלא חרדית – משמע בקרב החילונים וחובשי כיפות - היחסים האלו לא מתקיימים. נתון שעשוי לתמוך באמירה לפיה החילונים וחובשי הכיפה מקימים משפחות גדולות רק כאשר יש ביכולתם לפרנס אותן.

הנתונים מעידים על הכוח הצרכני העודף של משקי בית של יהודים לא חרדים עם ילדים - על פני מקביליהם החרדיים. ההוצאה במשקי בית של יהודים לא חרדים עם שני ילדים או יותר עד גיל שש הייתה גבוהה פי 1.4 מזו שבמשקי בית של יהודים חרדים; ההוצאה במשקי בית של כלל היהודים הייתה גבוהה פי 1.3 מזו שבמשקי בית ערביים; וההוצאה במשקי בית במרכז הייתה גבוהה פי 1.2 מזו שבפריפריה.

העובדה שבעיית מחירי הדיור הגואים משמעותית הרבה יותר במגזר היהודי במרכז הארץ מתבטאת בכך שהוצאות משקי הבית של כלל היהודים על דיור היו גבוהות פי 1.5 מהוצאות משקי הבית הערביים, והוצאות משקי הבית במרכז היו גבוהות פי 1.6 מאלה שבפריפריה.

היהודים החילונים המתגוררים במרכז גם מוציאים הרבה יותר כסף על הבריאות שלהם מאשר יתר האוכלוסיות: הוצאות משקי הבית של יהודים לא חרדים על בריאות היו גבוהות פי 1.6 מאלה שבמשקי הבית של יהודים חרדים; גם הוצאות משקי הבית של כלל היהודים על בריאות היו גבוהות פי 1.6 מאלה שבמשקי הבית של ערבים; הוצאות משקי הבית במרכז היו גבוהות פי 1.7 מאלה שבפריפריה.

הוצאות החינוך של היהודים גבוהות פי כמה משל הערבים: הוצאות משקי בית של כלל היהודים היו גבוהות פי 3.1 מאלה של הערבים, הוצאות משקי הבית של יהודים לא חרדים על חינוך היו גבוהות פי 1.8 מהוצאות ממשקי הבית של יהודים חרדים והוצאות משקי בית במרכז היו גבוהות פי 1.3 מאלה שבפריפריה.

בהתאם, במשקי בית של יהודים לא חרדים ההוצאה על מעונות יום, משפחתונים וגנים פרטיים היתה גבוהה פי 2.7 מאשר במשקי בית של יהודים חרדים, במשקי בית של כלל היהודים הוצאה זו היתה גבוהה פי 5.9 ממשקי בית ערביים; ובמשקי בית במרכז ההוצאה היתה גבוהה פי 1.2 ממשקי בית בפריפריה.

לפי הסקר, הוצאה על צהרונים פשוט לא נמצאה בקרב משקי בית ערביים. לעומת זאת, במשקי בית של יהודים לא חרדים ההוצאה על צהרונים היתה גבוהה פי 5.3 מאשר במשקי בית של יהודים חרדים; ובמשקי בית במרכז הוצאה זו היתה גבוהה פי 2.1 מאלה שבפריפריה.

הסיכוי להחזיק מכונית גדל אם יש לך ילדים – אבל בתוך הקטגוריה של בעלי המשפחות הוא יורד ככל שיש לך יותר ילדים קטנים: ל-75.6% ממשקי בית עם שני ילדים או יותר עד גיל שש היתה מכונית בבעלותם, 5.9 נקודות האחוז יותר מאשר בכלל האוכלוסייה ו-5.3 נקודות האחוז פחות מאשר בכלל משקי הבית עם ילדים.

עם זאת, ההפרשים בין החרדים לחילונים בקטגוריה הזו הם עצומים: ל-91.7% ממשקי הבית של יהודים לא חרדים עם שני ילדים או יותר עד גיל שש היתה מכונית בבעלותם, לעומת 36.5% בקרב משקי בית של יהודים חרדים.

למשקי בית עם שני ילדים או יותר עד גיל שש, יש פחות מוצרי תקשורת, פחות מנויים על האינטרנט, פחות מחשבים פחות טלוויזיות ופחות מנויים בכבלים מאשר כלל משקי הבית עם ילדים.

אפילו בקונסולות המשחקים הם מפגרים – כאשר אחוז הבעלות על קונסולת משחקים כפול בקרב כלל משקי הבית עם ילדים לעומת משקי בית עם שני ילדים או יותר עד גיל שש (25.7% לעומת 12.4%, בהתאמה).
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חובשי כיפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד