כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הדיאטנית מזהירה: התזונה לא יוצאת לחופשה!

תקופת הקיץ משנה את סדרי היום בבית ומעמידה אתגרים תזונתיים בפני ההורים המנסים להמשיך להעניק תזונה איכותית • איך מצליחים להתמודד? • ביקשנו מדיאטנית לעשות סדר

הדיאטנית מזהירה: התזונה לא יוצאת לחופשה!



קיץ בא, ועמו גם החופש. את התקופה הזו רצוי לקחת בקלות, גם התזונה צריכה להיות קלה יותר.

בשיחה עם חני סקאל פרילוק, דיאטנית מחוזית ב" לאומית שירותי בריאות" במחוז ירושלים, היא מסבירה איך אפשר לדאוג לכך שתזונת הילדים בחופשה תאפשר שמירה גם על בריאותם.

באופן כללי העקרונות המרכזיים של הרגלי תזונה בריאים הם פשוטים:

1. אכילת מזון מגוון מכל משפחות המזון (ירקות, פירות, דגנים מלאים, בשר ותחליפיו, מוצרי חלב איכותיים, שומנים בריאים ומתוקים בריאים).

2. אכילה בצורה מסודרת, ולא ארוחה אחת שמתפרסת על פני כל היום.

3. אכילה בישיבה על יד שולחן, ללא רעשי רקע.

4. אכילת מזון בריא עם דגש על הכנה ביתית וצמצום השימוש באוכל תעשייתי.

חני מציעה לחלק את הארוחות לארוחות קטנות יותר, וכך תאכלו חמש עד שש ארוחות ביום במרווחים של שלוש שעות ביניהן.

האכילה, מסתבר, עשויה להגביר את שריפת השומן בגוף, בתנאי כמובן שיודעים לאכול נכון. אכילת ארוחות קטנות תעזור לווסת את ריכוז הסוכר בדם ולהיפטר ביתר קלות מעודפי השומן.

בחודשי הקיץ החמים אנו נוטים באופן טבעי להמיר את הארוחה הבשרית בארוחה פחות כבדה. לדוגמא: ארוחה חלבית או צמחונית.

הנטייה הטבעית להמעיט במזונות בשריים איננה בעייתית כלל, מה גם שבקיץ הבשר עלול להתקלקל ביתר קלות ועלינו לשים לב לטריות המזון בכלל ולטריות הבשר בפרט על מנת למנוע שלשולים וקלקולי קיבה.

יחד עם זאת יש לשים לב אם ההימנעות מכל המזונות הבשריים (עוף, הודו ובקר) הינה לאורך זמן ואז יש לשים לב להתפתחות חוסרים תזונתיים כמו למשל חוסר בברזל, אבץ וויטמין B12.

חשוב להקפיד לאכול מספיק ירקות, עלים ירוקים ודגים במהלך הקיץ. ממחקרים שבוצעו בתחום עולה כי צריכתם הקבועה מסייעת במניעת סרטן העור. צריכה קבועה של ירקות צהובים, כתומים ואדומים לעומת זאת חשובה גם היא, היות והיא מספקת לגוף בטא קרוטן שמסייע בהגנה מפני נזקי קרינת השמש.


אתגרים ופתרונות

במרבית ימי השבוע של הקיץ החם, אפשר להתבסס על מזון קר שלא מצריך בישול ממושך או מסובך, למשל, שניצל בלחמנייה מקמח מלא עם ירקות חתוכים על יד או כריך מלחם אחיד (לחם מצוין לילדים) עם רוסטביף או טונה; עוף בגריל, שאותו ניתן לקנות בסופרים (שלא נחשב תעשייתי כי העוף מוכן במקום) בשילוב פתיתים או קוסקוס מלא להכנה מהירה; שימוש בירקות קפואים שלא דורשים בישול רב, למשל, אפונה ירוקה בלי תוספות שילדים אוהבים - אפונה קפואה מבשלים במים עם מעט מלח, מגישים עם קצת שמן זית מעל.

הפחתת התיאבון בקיץ, הינה תוצאה מדרישה של הגוף לשמור על כך שהחום הפנימי שלו לא יעלה. מזון כבד מעלה את חום הגוף וגורם לו להשקיע אנרגיה מיותרת בעיכול, ועל כן באופן טבעי נמשכים פחות למזונות כגון תבשילי קדירה, חמין ומרקי קטניות. הפתרון הוא קודם כל אכילת מזונות קרים וקלים, שכמות השומן בהם קטנה יחסית, ובנוסף יותר פירות, גבינות, ירקות, מרקים קרים כמו צזיקי, דגים וביצים.

זוהי הזדמנות ללמד את הילדים קצת על תזונה בריאה. אפשר לקרוא יחד איתם את הרכיבים המסומנים על אריזת המזון: כמה שומן, כמה כולסטרול, כמה מלח, כמה צבעים וחומרים שהם לא מזון נכללים במוצר, וכך לחנך אותם גם לצרכנות נבונה וגם לבדיקת המזון הנאכל בהיבט בריאותי. חשוב לאפשר אכילת ממתקים כגון שוקולד וגלידות איכותיות, בייגלה וחטיפים ללא צבע מאכל, קמח מלא ומופחתי שומן. הכלל החשוב הוא: "הכול במידה".

נקודה נוספת הינה נטייה להתייבשות אצל ילדים, בשל היחס בין שטח פני הגוף לנפחו.

מנגנון הצמא של הילדים אינו מפותח דיו, באופן טבעי הם אינם שותים מספיק ועל ההורים להזכיר להם ולדרוש מהם שישתו יותר. השתייה המומלצת היא מים או סודה. יש למנוע מהם מיצים, כולל טבעיים, וכמובן משקאות מוגזים כגון קולה. גם מים וסירופים בטעמים שונים אינם מומלצים. הכינו מים קרים במקרר עם לימון פרוס ועלי נענע או פלחי תפוחי עץ (לנענע אפקט מקרר) והרגילו את הילדים לשתייה זו. פירות קרים, כגון אבטיח וענבים, גם הם מספקים נוזלים רבים.

הקיץ שבפתח- איננו האויב שלנו, תנצלו את ההזדמנות הזו ללמוד מה אתם אוהבים וביחד עם ילדיכם לאכול בריא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד