כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

'מכרז המריבה' בצפת: החרדים מסתערים והחילונים פתחו במסע משמיץ

מכרז חדש של תכנית 'מחיר למשתכן' יוצא לדרך בצפת מול השכונה החרדית • גורמים חילונים שמנסים לטרפד את ייעוד המכרז לציבור חרדי, פתחו במסע השמצות נגד התושבים החרדים, ומנצלים את מצבה הכלכלי של העיר לניגוח שלהם. ומה האמת?

חרדים על השטח החדש בצפת
חרדים על השטח החדש בצפת



לפני מספר ימים נפתח מכרז 'מחיר למשתכן' בעיר צפת על 95 דירות. מכרז זה הופך להיות אטרקטיבי במיוחד לציבור החרדי היות ודירות אלו ממוקמות בשכונה החדשה 'מצפה ימים', הנמצאת מול האזור החרדי ועם נוף ישיר לכנרת.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' על המכרז של 'בנה ביתך' בשכונה זו, עליו ניטש מאבק עז בין ראש עירית צפת אילן שוחט לבין תושבי העיר. שוחט מצידו הכריז שהשכונה מיועדת לחילונים בלבד ולא לחרדים. ואף השיק קמפיין ברוח זו ופירסם מודעות שאינן הולמות בתוככי השכונות החרדיות. מצידו השני של המתרס ניצבו תושבי העיר, שאינם רגילים להתנהלות כזו של מאבקים וחרמות, והשיקו קמפיין הסברה לציבור שומרי התורה והמצוות, על מנת להנגיש את הידע על אפשרויות המגורים בשכונה.

במהלך הקמפיין חשף העיתון המקומי 'צפת בתנופה' את תשריט השכונה כולה, ממנו עלה כי הוא תוכנן מלכתחילה לציבור דתי, בתשריט סומנו כ 7 מגרשים המיועדים לבתי כנסת, מקואות ושירותי דת נוספים.

כאן ב'בחדרי חרדים' חשפנו את המאבק והעלנו אותו לידיעת הציבור החרדי ברחבי הארץ. בעקבות החשיפה החל רישום משמעותי מאוד למכרז. בסופו של דבר נרשמו כ-60 איש למכרז.

מניתוח הנרשמים למכרז עוד קודם ההגרלה, עלה כי בקרב תושבי כלל הארץ אחוז הנרשמים החרדיים עמד על קרוב ל 90%, מה שמהווה סמן לאטרקטיביות שקיבלה צפת בשנים האחרונות בקרב הציבור החרדי.

ואכן בשנים אחרונות החלו גם קהילות מבוססות לשלוח זוגות צעירים לצפת, בין היתר ניתן לראות את צאנז, ביאלא, סערט ויז'ניץ, אמשינוב, הקהילה הליטאית ועוד. בעקבות כך גם התפתחו כוללים ומוסדות חינוך איכותיים.

בשבוע שעבר הסתיים המכרז והתקיימה ההגרלה, מתוצאות ההגרלה עולה כי 61% מהזוכים הינם חרדים, 23% דתיים, 11% מסורתיים ו5% חילונים. מה שסתם את הגולל על התוכנית להדיר מהמקום אוכלוסיה דתית – חרדית, ופתח את הדרך לפתרון של דיור עבור הציבור החרדי כולו, שכן השכונה כולה עשויה לכלול בסופו של תהליך כ 4500 יח"ד.

מחיר למשתכן בצפת

צילום: יחיאל קוקצילום: צילום: יחיאל קוק
צילום: יחיאל קוק


במקביל למכרז של מגרשי בנה ביתך, הוציאה רשות מקרקעי ישראל מכרזים נוספים של בניה רוויה, ולפני כחודש זכו קבלנים ב 180 דירות שמתוכן 95 דירות הוקצו למחיר למשתכן.

הרישום שנפתח לפני כשבוע בלבד, זוכה להתענינות רבה בקרב קהילות רבות מכלל הארץ, ובנתונים שמתפרסמים באתר מחיר למשתכן, עולה כי בתוך מספר ימים נרשמו למעלה מ500 משפחות ומתוכם למעלה מ400 הינם תושבים מכלל הארץ. גורמי נדל"ן בעיר אומרים כי בהנחה שמרנית שאחוז החדרים שנרשמו למחיר למשתכן יהיה דומה לנרשמים למכרז בנה ביתך, הרי שהשכונה כולה תיבנה עבור ציבור חרדי.

מדובר באיזור איכותי במיוחד עם נוף ישיר לכנרת ולגולן, והתב"ע המקומית מאפשרת בניה של עד 4 קומות, מה שאומר שמדובר באיכות חיים ובניה מרווחת שספק אם יש לה מקבילה בפרויקטים המשווקים כיום לציבור חרדי.

בנוסף, מחיר המקסימום לדירת 85 מ"ר יעמוד על כ 640 אלף ₪ בלבד. ובנוסף כל רוכש דירה מקבל מענק בסך 40 אלף ₪, מה שמוזיל עוד יותר את עלות הרכישה.

התעניינות גדולה זו באה לידי ביטוי בעובדה שלמרות שהרישום להגרלה נפתח רק לפני מספר ימים והוא מסתיים כבר ביום שלישי, וכבר נרשמו למעלה מ450 משפחות.

עלייתה של עיר המקובלים

סמטאות צפת. צילום: דוד כהןצילום: סמטאות צפת. צילום: דוד כהן
סמטאות צפת. צילום: דוד כהן


לפני כשבוע פורסם תחקיר בתאגיד השידור הציבורי 'כאן' שכותרתו 'נפילתה של עיר המקובלים'. במהלך התחקיר נעשה נסיון מאולץ לשלב בין הגעת הציבור החרדי שמהגר לעיר בחמש השנים האחרונות, לבין הדרדור הכלכלי שחוותה צפת בשלושים השנים האחרונות.

ההגירה השלילית מהעיר והמעבר של המרכז המסחרי האיזורי לראש פינה, אירעה, החל משנות ה-80, והיא דווקא נבלמה עם תחילת ההגירה החרדית לעיר. עסקים רבים שעמדו לפני סגירה קיבלו חיזוק ותפנית חיובית מאוכלוסיה החדשה שהגיעה לעיר. עסקים רבים אף פתחו סניפים חדשים בעיר. בין הרשתות ניתן לראות את רשת המזון בר-כל, לידר, מחסני השוק, אנגלו-סקסו, יש, אופטיקה הלפרין ועוד.

גם בשוק הנדל"ן הביאה ההגירה החרדית בשורה לעיר, אם עד לפני 10 שנים דירות רבות הוצאו למכירה במחירים נמוכים במיוחד של כ-130 אלף שקלים, אך ללא קונה, החל מהגעת הציבור החרדי זינקו מחירי הדירות ב-300% בשנים הללו. וכיום כל דירה שיוצאת למכירה נמכרת בתוך מספר חודשים.

בנוסף, התיירות שהיא הענף הכלכלי הדומיננטי בעיר והובילה לפריחה חסרת תקדים של צימרים ושירותים נילווים, הינה בעיקר תיירות חרדית. ואכן עסקים שהפנימו את הפוטנציאל והתאימו את סל המוצרים לקהל היעד החרדי עבר מנסיגה לצמיחה.

חבר מועצת העיר ויו"ר אגודת ישראל אליעזר לזר אומר ל'בחדרי חרדים' כי "צפת היא עיר מגוונת אוכלוסיות וחיים בה בשלום זה לצד זה, חילונים, חרדים, מסורתיים ודתיים. הפוטנציאל העסקי של העיר הוא חסר תקדים, העיר זקוקה למנהיגות שתדע לעשות זאת באופן מקצועי. צפת יכולה עם ההון האנושי שלה להפוך למעצמה של עסקים ותיירות משגשגת. אנו תקוה כי יחד עם חברי למועצת העיר נוביל את צפת לעיר טובה יותר, נקייה יותר ומשגשגת יותר".
חרדים בצפת פרויקט בניה מחיר למשתכן אילן שוחט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד