כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

המקועקע שלא גוער באביו שלוקח כסף מקופתו

שלא כל מה שאנחנו רואים בעיניים שלנו זו המציאות. לעולם לא נדע מה מסתתר מתחת המסכות של השני ובפרט מאחורי נפש יהודייה, נפש אלוקית. החכמה שלנו היא לנסות ולראות מעבר, להסתכל ולעיין טיפה יותר לעומק, לא לראות במבט שטחי ורדוד • שני סיפורים מפעימים

צילום אילוסטרציה: ניל בדאש, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: ניל בדאש, פלאש 90



הבעל שם טוב הקדוש דיבר בהערכה על מעשיהם של יהודים פשוטים, ולא לחינם. שני סיפורים מפעימים של יהודים חילונים קדושים.

במסגרת מספר פרויקטים מסוימים, יצא לי בשבוע שעבר להיפגש עם יהודי שאינו שומר תורה ומצוות. הוא גם מצהיר על כך וגם מראהו החיצוני אינו משאיר שום מקום למחשבה שיש לו קשר כלשהו עם הדת, אפילו כמלוא נימה. שיערו ארוך, קעקועים חקוקים על כל ידיו, ולא די בכך אלא שקעקוע גדול נוסף משתרע מאחורי ראשו כאומר 'אני פה ואני קיים'.

תוך כדי שיחה אני מופתע לשמוע את האיש מצהיר לי שהוא מאמין בהשם, ויודע שכל מה שהוא עושה הכל לטובה והכל בהשגחה פרטית, וכל מה שהקב"ה עושה אתו אין לו שום תלונות על כך.

"אין לי כיפה, אני לא מניח תפילין. קידוש אני עושה אך שבת אני לא שומר, אני הולך לגלוש בים בכל שבת", הוא מספר. "אני רוצה, אבל כרגע קשה לי עם זה. אני מאמין באמונה שלמה שיש מנהיג לעולם ואין שום מציאות אחרת ממנו".

ציפיתי כבר לשמוע ממנו את המשפט המפורסם "אני דתי בלב".

כשאתה שומע דבר כזה, האינסטינקט הראשוני שעולה לך בראש הוא להגיב "סליחה צדיק. להאמין בהשם זה דורש מחויבות מסוימת, זה לא רק לדבר על אמונה, אלא זה דורש מעשים, להניח תפילין, לשמור שבת, לקיים מצוות".

אך בעיניי, כל יהודי הוא קדוש, יש לו נפש אלוקית ממעל, ובשל כך עודדתי אותו על אמונתו. תוך כדי שיחה, התברר לי כמה הוא יהודי קדוש באמת ועד כמה לא כל מה שאנחנו רואים בעיני הבשר שלנו הוא נכון ומוביל למסקנות מדויקות. הבנתי כמה באמת אנחנו לא יודעים מיהו כל אדם ועד כמה כל יהודי הוא קדוש.

תוך כדי שיחה הוא סיפר לי משהו, שפשוט קמתי וחיבקתי ונישקתי אותו.

"יש לי אבא מאוד טוב ומסור, אך יש לו בעיה אחת והיא חולשה לכסף מזומן. אם הוא רואה אצלי כסף במגירה בחנות בעסק שלי, כמה שיהיה 2,000-3,000 הוא פשוט לוקח את השטרות, מקפל אותם ומניח אותם אחר כבוד בתוך כיסו. אני עושה את רוב העסקאות עם הלקוחות שלי באשראי, אבל בכל פעם שהוא לוקח אני לא אומר לו מילה.

"במקום זאת, אני מרים את העיניים שלי לשמים ואומר אבא אם אתה כך רוצה אז אני נכנע לך והכל לטובה. ובאמת בכל פעם שאני שותק - ישר באותו יום אני סוגר עסקה שלא חלמתי עליה", כך מספר היהודי.

הסתכלתי עליו ועיניי מלאו דמעות, איזה יהודי קדוש. הוא אפילו לא חושב להעיר לאבא שלו על זה, מילה הוא לא אומר לו. הוא אפילו לא חושב שגם על פי ההלכה יכול להיות שהוא צריך להעיר לאבא שלו בעדינות. פשוט כלום, אף מילה לא יוצאת מפיו.

זה לא מעשה פשוט, אני מכיר אנשים שומרי תורה ומצוות שבדיון שיגיע עבורם להפסד של רק מספר שקלים הם פשוט יאכלו את השני חי בלי מלח.

אני רוצה לראות אדם שמוציאים לו באופן קבוע מהארנק כסף בכל יום והוא שותק ועוד אומר על זה אין עוד מלבדו... אם זה לא יהודי קדוש, אז מה כן?



כותב השורות, מרדכי רוטצילום: כותב השורות, מרדכי רוט
כותב השורות, מרדכי רוט


הבעל שם טוב הקדוש היה אומר, שאותם יהודים פשוטים לכאורה, כמה רעש הם עושים בשמים במעשים שלהם.

אני בטוח שרבי לוי יצחק מברדיטשוב היה עושה מסיפור כזה מטעמים.

אבל המסר הוא, שלא כל מה שאנחנו רואים בעיניים שלנו זו המציאות. לעולם לא נדע מה מסתתר מתחת המסכות של השני ובפרט מאחורי נפש יהודייה, נפש אלוקית.

החכמה שלנו היא לנסות ולראות מעבר, להסתכל ולעיין טיפה יותר לעומק, לא לראות במבט שטחי ורדוד.

לדוגמה, אם אדם פגע בנו אנחנו יכולים להיות שטחיים וישר לנסות 'להחזיר' לו, אבל אנחנו יכולים להיות טיפה מעבר לכך, ולהתבונן למה הוא מתנהג כך, מה קשה לו, מה מפריע לו ומה עובר עליו.

כשאנחנו יוצאים מעצמינו מעט מעבר לאזור הנוחות השטחי - אנחנו נכנסים לגדר אדם.

פעם ישבתי בכנס מסוים, ניגש אלי אדם שנראה שאינו שומר תורה ומצוות וסיפר לי כך: "אני לא שומר תורה ומצוות, אבא שלי ניצול שואה שהיה לפני השואה חסיד של אחד האדמו"רים הגדולים. הוא אמר לי 'הכל נגמר, זהו, רק משהו אחד תעשה, אם אתה רואה אדם ברחוב שהוא רעב - תן לו לאכול, אל תביא לו כסף, פשוט תקנה לו אוכל. אסור שיהודי יהיה רעב. מאז אני משתדל בכל פעם שאני רואה הומלס ברחוב - לקנות לו קפה ומאפה, מי שזה לא יהיה".

"היה זה יום אחד כשיצאתי מביתי ברחוב דיזנגוף, ראיתי הומלס שוכב על הרצפה, ניגשתי אליו ואמרתי לו 'חכה שתי דקות, אני עולה הביתה להכין לך קפה וחתיכת עוגה'. ממש מיהרתי לעבודה, הייתי כבר באיחור אך אמרתי שאני לא יכול לוותר על הכלל הזה שנהגתי בו.

"עליתי במהירות הביתה, הכנתי כוס קפה, שמתי בשקית מספר עוגות, אני פותח את הדלת של ביתי ואז שמעתי קול פיצוץ - היה זה פיגוע רצחני שהתרחש מתחת לבית שלי וחיי ניצלו בנס. ההומלס נפצע אנושות, אך אני ניצלתי בזכות כוס הקפה".

והוא מסיים את סיפורו: "אני לא יכול להבין הכל, אבל בטוח שיש אלוקים שמשגיח עלינו".

זה נקרא לראות יהודים מעבר למבט הרגיל. צדיקים אמיתיים זכו להסתכל על נשמות יהודיות מעבר לחיצוניות והיא לא הפריעה להם, כי הם באמת ראו מעבר.

לתגובות: [email protected]
חילונים קעקוע הבעל שם טוב יהדות אמונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד