כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

פרשת ההתכתבות מתפתחת מהר: השופטת והחוקר נחקרים כעת

פרשת תיאום המעצרים שמסעירה את המדינה מקבלת תפנית רצינית מכמה חזיתות; שניים מהעצורים שמעצרם הוארך על ידי השופטת שוחררו לביתם ואילו השופטת והחוקר נחקרים בשעה זו • "‏נפלו פגמים, אנחנו רוצים לרפא אותם ולהמשיך בחקירה"

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay צילום: pixabay



השופטת רונית פוזננסקי-כץ מבית משפט 'השלום' בתל אביב והחוקר מהרשות לניירות ערך עו"ד ערן שחם-שביט נחקרים כעת בעקבות תיעוד ההתכתבות והחשד לתיאום הארכות המעצר ביניהם.

לאחר שהשופטת הודיעה כבר אמש (ראשון) על יציאה לחופשה, הבוקר הודיע גם היועמ"ש של רשות ני"ע, עו"ד ערן שחם שביט, כי הוא יוצא לחופשה עד לסיום הבירור בנציבות שירות המדינה. כמו כן, הפלאפונים של שניהם ייבדקו.

החוקר שחם שנמצא בעין הסערה, מסר לפני זמן קצר תגובה ראשונה באמצעות פרקליטו עו"ד עודד סבוראי: "עו"ד שחם-שביט הוא משפטן מקצועי, הגון וערכי, המבצע את עבודתו במסירות ובנאמנות מלאה. כל התנהלותו מול השופטת פוזננסקי-כ"ץ היתה עניינית ובמסגרת המקובלת והלגיטימית של רשות חוקרת מול שופט מעצרי-ימים, שאינה דומה להתנהלות מול שופטים במשפט עצמו".

"בניגוד לרושם השגוי שנוצר החל מהפרסום אמש, עו"ד שחם שביט עדכן את השופטת, שגישתו המתונה ביחס לימי המעצר לחשודים - התואמת את הדברים שהביעה השופטת בדיונים - קנתה לה אחיזה בצח"מ (צוות חקירה מיוחד א.ש). עוד הוא מסר לשופטת כי הוא שמח לבשר לה שבעוד דקות ספורות היא תקבל הודעה מעמיתיו לצח"מ, חוקרי להב 433, כי החליטו לשחרר שניים מהחשודים".

"באשר לבקשה להארכת המעצר של שני חשודים נוספים, עדכן עו"ד שחם שביט את השופטת, כי עמיתיו צפויים לבקש הארכת מעצר של שלושה ימים, אולם הוא - כנציג רשות ני"ע - סבור שניתן להסתפק ביומיים". כך עורך דינו של שחם.

בדיון שנערך הבוקר (שני) בפני ‏השופט עלאא מסארווה, שהחליף את פוזננסקי, הגיעה באופן חריג לדיון - ‏יהודית תירוש מנהלת מחלקת ני"ע בפרקליטות ת"א ואמרה: "‏השופטת והחוקר נמצאים בבירור משמעתי, בחקירה משמעתית כבר הבוקר. לא היינו מודעים לאירוע ואין לי אלא להצטער בשביל המדינה שהאירוע התרחש. אבל לצד זה יש כאן תיק חמור".

‏הפרקליטה הוסיפה שעם כל מה שנחשף, עדיין יש פה תיק משמעותי. השופט שאל "האם לקחתם בחשבון מה שנחשף אתמול?", וזו השיבה "נעשתה חשיבה מחודשת. הורדנו את הבקשה ביום".

תירוש הוסיפה "‏נפלו פגמים, אנחנו רוצים לרפא אותם ולהמשיך בחקירה. זו חקירה חשובה ויש מקום להמשיך ולחקור. לא היינו מתייצבים כאן אם לא היינו חושבים שיש צורך בהארכת מעצרם של חלק מהמעורבים".

המשטרה והרשות לניירות ערך ביקשו להאריך בשבעה ימים את מעצרם של יועץ התקשורת ניר חפץ ושל הבעלים של קבוצת יורוקום ובעל השליטה בבזק שאול אלוביץ'. באשר לאיריס אלוביץ', בנה אור אלוביץ' ועמיקם שורר ששמותיהם הופיעו בהתכתבות בין החוקר לשופטת, אמרו החוקרים "הם מופיעים שם, אז אין לנו ברירה" וביקשו לשחררם. ‏גם את מנכ"לית בזק סטלה הנדלר ביקשו לשחרר בתנאים "‏נפל כאן פגם גדול. ברוח העקרונות שמלווים אותנו לא ניתן להתעלם".

בתחילת הדיון אמר ‏השופט עלאא מסארווה "התיק עבר אלי אתמול ואני צריך לעבור על כל החומרים. לשם כך אני צריך הפסקה בדיון. אני אשמע את הטיעונים ואצא ללמוד את החומרים ובהמשך תינתן החלטה".

‏עו"ד ז'ק חן, פרקליטו של שאול אלוביץ אמר לשופט עלאא מסארווה: "הוא נמצא במעצר לא חוקי. אני לא סבור שצריכה להיות הפסקה כדי לעיין בחומרים - הם לא רלוונטים לדיון ולא בבקשה".

‏חן הוסיף ואמר "‏אנחנו רוצים לבדוק את משמעות השלטון של השניים, זה לא דיון על השופטת והפרקליט אלא הדברים שהיו תלויים בקשר הנסתר הזה. ומן הצדק ומראית פני הצדק צריך להורות על שחרורם לאלתר של כל החשודים. את המקולקל לא ניתן לתקן". לדבריו "ההליך כאן זוהם ללא תקנה. עד כדי כך זוהם שלא ניתן לסמוך על החלטות המעצר של אלוביץ. המסקנה הבלתי נמנעת שהוא עצור שלא כדין".

‏פרקליטו של ניר חפץ, עו"ד ירון קוסטליץ אמר לשופט "החוקר טען שחפץ משבש מהלכי חקירה - בזמן שהוא עצמו שיבש מהלכי משפט". עוד הוסיף ‏"אם דוקטרינת הגנה מן הצדק לא תוביל לשחררו היום, אני לא מבין את מי הדוקטרינה הזו תביא לשחרור".

פרקליטה של איריס אלוביץ', עו"ד מיכל רוזן-עוזר, אמרה "אנחנו רואים אתמול מסרונים לגבי הלקוחה שלי. מבקשים 3 תסכימי ל-2. מה אם אל תסכימי לכלום? איפה המקום שלנו? איפה המקום של האישה שלקחו אותה לתנאי מעצר בלתי נסבלים. ואמרו לנו בביהמ"ש שזה חזק ויש חשד". עוד הוסיפה "גם היום אני טוענת בשם מדינת ישראל - אנחנו מייצגים את האינטרס הציבורי כאן והוא חשוב והוא חייב להישמע. זה מעצר בלתי חוקי כי הוא לא עומד בתנאי בסיסי אחד של חוק המעצרים".

פרקליטו של סטלה הנדלר, עו"ד נתי שמחוני, אמר "הבנתי אתמול שיבקשו 3 ימים ואני למד שהיו מבקשים 3 ימים ומקבלים 2. הייתי עומד וטוען, מדבר על זכויות יסוד של האדם. וגברת הנדלר הייתה שואלת למה אני במעצר. והייתי אומר לה שזו החלטת ביהמ"ש, ושלפיה יש עילת מעצר ולכן צריך להמשיך. אחר כך הייתי יוצא למשפחתה וגם היא הייתה שואלת כך. והייתי משיב שיש לנו מערכת משפטית וכך היא פועלת. מצופה שביהמ"ש הוא העיניים שלנו בזמן המעצר, שבו אין לנו ידע על המתרחש. ואוי לנו שאלה העיניים שלנו. יש כאן פגיעה בקודש הקודשים. פגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט".

גם פרקליטו של עמיקם שורר, עו"ד איתן מעוז, אמר דברים ברוח דומה "ההחלטות על המעצר ניתנו בחוסר סמכות, יש לשחרר את כל העצורים המעורבים כאן". עו"ד שרון קליינמן, באת כוחו של אלי קמיר אמרה "אנחנו נמצאים בתחושה קשה כשניצבנו אתמול במה שגילנו שהוא 'משחק מכור'. אם ההתכתבות הזו הייתה בין סנגור לבין שופטת אז בטח היינו היום בדיון הארכת מעצר. לטעמנו ביהמ"ש פעל בחוסר סמכות ולדעתנו ההחלטה הזו בטלה".



כזכור, אמש (ראשון) חשף כתב המשטרה דורון הרמן ב'ערוץ עשר' ההתכתבות חמורה ומטרידה בין השופטת רונית פוזננסקי כץ לבין החוקר מהרשות לניירות ערך עו"ד ערן שחם.

נציג הרשות לניירות ערך בתיק 4000 עו"ד ערן שחם-שביט ושופטת המעצרים בתיק בבית המשפט בתל אביב רונית פוזננסקי-כץ התכתבו בוואטסאפ לפני הדיונים בתיק ולכאורה תיאמו את הארכות המעצרים.

"הבשורות הנחמדות שאור (אלוביץ') ועמיקם (שורר) ישוחררו מחר בתנאים, תיראי מופתעת", כתב שחם-שביט.

השופטת רונית פוזננסקי-כץ השיבה: "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת".

שחם-שביט כתב: "סטלה (הנדלר) ואיריס (אלוביץ') נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו 3 – את בהחלט, אבל ממש בהחלט יכולה לתת יומיים".

פוזננסקי-כץ השיבה: "אתה ממשיך לגלות לי הכל ואני איאלץ להיראות ממש ממש מופתעת. "אז אולי המתווה שחשבנו עליו, אינו כה רחוק מהמציאות..."

"זה עלה לי בדם", משיב שחם-שביט, "כמעט הרביצו לי או עצרו אותי בלהב".
סערת ההתכתבות פרשת השופטת והחוקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד