כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

סוף למעטפות המזומנים: החוק שיאסור על עסקאות מזומן ביותר מ-11 אלף שקל

החוק לצמצום השימוש במזומן, שמתקרב לחקיקה, גם קבע תקרה של 50 אלף שקל לעסקות שמבצעים אזרחים בעלי עסקים יוחרגו מהחוק: תרומות, הלוואות, מתנות ועסקות עם קרובי משפחה

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90



עוד צעד במלחמה בהון השחור: ועדת הכספים אישרה ביום חמישי לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי. אחרי 3 שנים בהן הצעת החוק לצמצום המזומן היתה תקועה בוועדת חוק ומשפט – בעיקר בגלל התנגדות של הסיעות החרדיות שחששו מהפגיעה בציבור מצביעיהן.

ההצעה הנוכחית מקודמת בהתאם לחוק ההסדרים שאושר בממשלה בינואר. היא כוללת פשרה ולפיה יוגבל שימוש במזומן על כל עסקה שמבצע עצמאי ("עוסק" כפי שהוא מוגדר ברשות המסים) וערכה עולה על 11 אלף שקל - במקום 8,000 שקל שהוגדרו בהחלטת הממשלה המקורית.

במקביל, תוגבל עסקה במזומן בין פרטים שאינם עצמאים ל-50 אלף שקל - פי שתיים מהחלטת הממשלה המקורית שדיברה על תקרה של 25 אלף שקל. מעל סכומים אלו יוכל מבצע העסקה לשלם או לקבל רק 10% מערכה במזומן. תרומות, הלוואות, מתנות ועסקאות עם קרובי משפחה – יוחרגו מהמגבלה. נוסף על כך, כשמדובר בתיירים שהינם 'עוסקים' המגבלה עליהם תהיה גבוהה פי 5 מהמגבלה שחלה על תושבים ישראליים. כלומר 55 אלף שקל.

הוועדה גם החליטה להפחית את הקנסות המושתים על מי שכן ישתמש במזומן. בעוד הצעת החוק המקורית קבעה קנס של 30% מערך העסקה שנעשת במזומן - ההצעה הנוכחית קובעת קנסות מדורגים. אם התשלום הוא עד 25 אלף שקל יושת על מבצע העסקה קנס של 15% מהסכום ששולם בפועל במזומן. אם התשלום במזומן הוא בהיקף של 50,000-25,000 שקל, יהיה הקנס בשיעור של 20%. רק מעל עסקה של 50 אלף שקל – יהיה הקנס בשיעור של 30%.

החוק צפוי להיכנס לתוקף רק בתחילת 2019 - שנה מיום כניסת החוק לתוקף. עוד הוחלט כי שר האוצר יבחן את ההפחתה של הגדרות תקרת הסכומים במזומן.

נושא נוסף שהוועדה החליטה בנוגע אליו היה פעילות הגמ"חים – מוסדות גמילות החסדים שהינם נפוצים במגזר החרדי. לפי החלטת הוועדה הגמ"חים יקבלו תקופת חסד של שנתיים, כהוראת שעה, במהלכן הם יוכלו לתת הלוואה כמו כל גוף פיננסי מפוקח. הדיון בוועדה העיד כי נושא הגמ"חים עוד רחוק מפתרון.

הוראת השעה הזו נתנה למרות שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאיר לוין הזהיר בישיבה כי "מה שמוצע כאן הוא לראות את הגמ"חים כאילו הם בנקים ולא רק שהם אינם גופים מפוקחים, הם גופים הנמצאים בסיכון משמעותי בהיבט של הלבנת הון".

ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור אמרה כי: "יש חשש לניצול משמעותי של גמ"חים לנושאי הלבנת הון וטרור. כבר היום רואים אינדיקציות להלבנת הון באמצעות גמ"חים".

יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר לעומת זאת כי "אעשה כל מאמץ לסיים את חוק הגמ"חים בכנס הקיץ. משרד המשפטים מבטל ישיבות בנושא והחשד שמתעורר הוא שהם לא מתקדמים כי יש להם עמדות לגבי הגמ"חים שעוזרים לאנשים. הרי מעולם לא נתפס בארץ גמ"ח שהלבין כספים או עשה עבירות פליליות".
מזומן גמ ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד