כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

קנסות של עשרות אלפי שקלים: "אם העובדים היו איראנים בסוריה - תוך 10 דקות היו מוצאים אותם"

בית הדין לעבודה הוציא צווי הבאה לחברי ועד נמל חיפה וקבע כי הם יתייצבו לדיון שייערך במוצ"ש • בנוסף, הוטלו קנסות של עשרות אלפי שקלים על ראשי הוועדים שלא הגיעו לדיונים בבית הדין

נמל אשדוד. צילום: משה שי, פלאש 90
נמל אשדוד. צילום: משה שי, פלאש 90 צילום: משה שי, פלאש 90



"אם העובדים שלנו היו איראנים בסוריה - תוך עשר דקות היו מוצאים אותם", כך אמר היום בכיר באחד הנמלים.

השביתה בנמלים תימשך לפחות עד מוצאי שבת - מועד הדיון הבא בבית הדין לעבודה. כך התברר בתום הדיון שנערך היום בנושא בזיון בית הדין של עובדי נמל חיפה. חברי הוועד לא התייצבו לדיון - ובית הדין הוציא להם צווי הבאה. אם ייתפסו, הם ישוחררו רק בהפקדת דמי ערבות בסך 20 אלף שקל כל אחד ויחויבו להתייצב לדיון שיתקיים מחר בערב.

המשטרה יצאה לחפש את אנשי הוועד אך ככל הנראה הסיכוי שיאותרו אינו גבוה. לפי הערכות, הם נמצאים בדירות מסתור. אתמול הוציא בית הדין צווי הבאה גם לאנשי נמל אשדוד אך גם הם לא נמצאו עד רגע זה.

בית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה אילן איטח, גם פסק קנסות אישיים. ראשי הוועדים בנמל אשדוד ישלמו 80 אלף שקל כל אחד - 50 אלף שקל לקופת המדינה ו-30 אלף שקל לחברת נמל אשדוד. ראשי הוועדים בנמל חיפה נקנסו ב-20 אלף שקל כל אחד - מחצית הסכום תשולם לקופת המדינה והחצי השני לחברת נמל חיפה.

השביתה בה פתחו ועדי נמלי אשדוד וחיפה שלשום נמשכת על אף ניסיונות שונים להשיב את העבודה לסדרה. אתמול ב-21:00 שלחה ההסתדרות סמס לכלל העובדים בזו הלשון: "עובדים יקרים, בהוראת בית הדין הארצי לעבודה, אנו שבים ומבהירים: בנמל חלים צווים שיפוטיים המורים על חזרה לעבודה סדירה ומלאה. המשך השביתה והפרת הצווים היא הפרת חוק, העלולה לשאת משמעויות אישיות לעובד המפר, לרבות פליליות. דרכנו אינה בהפרת חוק וצווי בית משפט! אנו קוראים לכם לשוב מיידית לעבודה!"

ההודעה נשלחה לאחר שבית הדין הארצי קבע כי עד היום תוכיח ההסתדרות מה עשתה כדי לחדש את העבודה, במקביל להוצאת צווי ההבאה שנשלחו לראשי הוועדים בנמל אשדוד. אתמול הגיעו שוטרים לבתיהם של ראשי הוועדים, אלא שאלה לא היו שם וגם לא התייצבו בבית המשפט תוך שהם מבזים את דרישת ההתייצבות. העובדים מצדם לא שבו לעבודה גם לאחר ההודעה ששלחה ההסתדרות.

בחצות הצטרפה גם הנהלת נמל חיפה לבקשה לכפות על ראשי הוועדים חזרה לעבודה, תוך קביעה של בזיון בית המשפט. נושא זה, כמו גם הדיון בשביתה עצמה, נקבע להתחדש הבוקר ב-10:30 בבית הדין הארצי לעבודה, בפני סגן הנשיאה השופט אילן איטח. ואולם, בית הדין הודיע להנהלת נמל אשדוד כי אין צורך בהגעתה לדיון כיוון שראשי הוועדים טרם אותרו. אנשי נמל חיפה ינכחו בדיון.

מחברת נמל אשדוד נמסר: "קיבלנו הבוקר הודעה ממזכירות בית הדין הארצי לעבודה לפיה חברי הוועדים בנמל טרם אותרו על ידי משטרת ישראל והדיון בעניין הבקשה לביזיון לא יתקיים היום. בנוסף, הנמל עדיין מושבת, מכיוון שהעובדים לא התייצבו גם הבוקר לעבודה.

"אנו ממשיכים לפעול בכל דרך חוקית בכדי להשיב את העבודה בנמל לסדרה בביצוע תפוקות תפעוליות גבוהות ומתן שירות מעולה ללקוחות. נמל אשדוד, המהווה את שער הכניסה הכלכלי לישראל, הוא מפעל חיוני והשבתתו פוגעת באופן אנוש במשק, בתעשיינים, ביבואנים והיצואנים. ההסתדרות והוועדים חייבים לשאת באחריות למצב הקיצוני שנוצר השבוע".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קרא היום להתערבותו של השר ישראל כ"ץ: "המשק במצור כבר יומיים, ולא בגלל סיבות ביטחוניות. אני מזכיר לשר התחבורה שהוא אמון על נמלי הים של ישראל ואני קורא לו לנהל את המשבר עד לפתרונו. ועדי הנמלים הפכו את עצמם לפורעי חוק ואני מציע להם לשקול מחדש את האסטרטגיה שלהם שכן הנוכחית מובילה לאבדן מוחלט של תמיכת הציבור והמשתמשים".

דרישות העובדים: רשת ביטחון לשכר; הנמלים הישנים ינהלו את הנמלים החדשים

דרישות העובדים נוגעות לתנאי העבודה בנמלים כמו גם להתנהלות הנמלים מול המדינה. עבור עובדים הפורשים מרצון מבקשים הוועדים מענק של 3 מיליון שקל, ופנסיה של 60% מרגע הפרישה ועד גיל 67, גיל הפנסיה הרשמי, אז תעלה כחוק ל-70% מן השכר הקובע.

עבור העובדים הנשארים מבקשים הוועדים אחזקת רכב לכל אחד מעובדי הציוד המכני והתיפעול, וגמול השתלמות עבור הכשרות מקצועיות המהווה תוספת של 10% לשכר. כמו כן, הם דורשים את הגדלת תקציבי התרבות, הוצאת תקציבי הספורט מתקציבי התרבות, וביטוח שיניים וביטוח בריאות לכל עובד על חשבון הנמל.

העובדים דורשים את הגדלת ההפרשות לפנסיה מתוך הפרמיות שהם מקבלים, ולא רק משכר הבסיס כפי שהיא מופרשת היום. בנוסף, הם מבקשים רשת בטחון לשכר: תשלום 70% מהפרמיות, גם אם כמות הסחורות יורדת מ-5 מליון TEU (גודל מכולה בת 20 רגל). כמו כן, העובדים רוצים שתינתן הגנה על תנאי דור ב', הכוללת הגשת ערבויות של חברת נמלי ישראל (חנ"י).

הוועדים דורשים כי הנהלות הנמלים לא ישלמו דיווידנדים למדינה, כאשר הסכומים יישמרו בין היתר לשדרוג התשתיות. המדינה תשלם עבור תשתיות יקרות כמו העמקת הנמל. בנוסף, הם מבקשים כי תובטח בעלות הנמלים על עבודה ברציפים, שכרגע לא ברור אם יועברו לנמלים החדשים. הוועדים הוסיפו לדרישות הללו גם דרישה חדשה, והיא כי הנמלים הישנים ינהלו גם את הנמלים החדשים.

הפרקליטות צפויה לערער ביום ראשון על הזיכוי של אלון חסן

על רקע השביתה בנמלים, הפרקליטות צפויה להגיש ביום ראשון הודעת ערעור לבית המשפט העליון על הזיכוי של אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר. לאחר שבית הדין הארצי לעבודה הורה ביום רביעי לעובדים לשוב מיידית לעבודה סדירה, הגיעו ביום חמישי בבוקר כמה עשרות עובדים לנמל אשדוד. אותם עובדים נחשבים כמזוהים עם אלון חסן ומבקשים להיפרד מההסתדרות הכללית ולעבור לייצוגה של ההסתדרות הלאומית. מספרם הקטן של העובדים שהגיעו לא איפשר חזרה לעבודה בנמל.

חסן עצמו, חבר ההסתדרות הלאומית זה מכבר, הודיע מיד לאחר הזיכוי כי הוא מבקש לחזור לעבודה בנמל ואף להיבחר באופן דמוקרטי ליו"ר ועד הציוד המכני, המזוהה כיום עם ההסתדרות הכללית. בקבוצת וואטסאפ שפתח חסן הוא כינה את חברי הוועד הנוכחי "בוגדים", וטען כי הם לא נלחמים עבור העובדים כפי שצריך. הנהלת הנמל מצדה הודיעה לו כי לא ישוב לעבודה, ואף לא יוכל להיכנס לנמל כל זמן שפסק הדין אינו חלוט.

לא מן הנמנע כי הניסיון של חסן לשוב לנמל לא רק מקצין את פעולת הוועדים, שחייבים להוכיח התנגדות קשה יותר נגד ההנהלות ומשרד התחבורה, אלא גם מחליש את יכולתה של ההסתדרות הכללית לשלוט במצב. כרגע מעדיפה ההסתדרות שלא לנקוט עמדה חד משמעית נגד העובדים שנעלמו, וטוענת בבית הדין הארצי כי איבדה שליטה על הוועדים.
בית הדין לעבודה צו הבאה נמל חיפה ועד עובדים שביתה בנמלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד