כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

בלגיה: לא מצאו מי שיסכים להסתובב עם כיפה

ערוץ הטלוויזיה הבלגי RTBF שידר תכנית על האנטישמיות במדינה, אך לא מצא אף יהודי שיסכים לחבוש כיפה ברחובות עיר הבירה

צילום: דוד כהן, פלאש 90
צילום: דוד כהן, פלאש 90



האנטישמיות הגוברת באירופה מפחידה ובצדק את הקהילות היהודיות ביבשת, מה שעלה כעת שוב לכותרות, ודווקא באחת הערים המרכזיות ביותר באיחוד האירופי – הבירה הבלגית בריסל – שם שודרה לאחרונה תכנית על הנושא, כאשר בהפקה לא הצליחו למצוא אף יהודי שיסכים לחבוש כיפה בגלוי לראשו ברחובות העיר, גם אם רק לצורך הצילומים.

נטשה מאן, כתבת הערוץ RTBF ששידר את התכנית, סיפרה כי בדו"ח שערך כלי התקשורת בשבועות האחרונים, עלה כי בשלוש השנים האחרונות, נרשמה ירידה במספר האירועים האנטישמיים במדינה. כך, בשנה שעברה נרשמו 35 אירועים בלבד, בהשוואה לשנת 2014, אז אירעו שם לא פחות מ-109 תקריות אנטישמיות.

במהלך הפקת התכנית, ששודרה לציון ארבע שנים לפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל (בו נרצחו ארבעה בני אדם, בהם זוג ישראלים), התברר הסבר מפתיע לירידה בשיעורי האנטישמיות: היהודים בבירת בלגיה פשוט הפסיקו ללכת ברחובות כשכיפה לראשם, כאשר רבים מהם משתמשים בפתרון המסורתי של כובע במקום הכיפה.

הנתון המדאיג, שסתר למעשה את המסר של הדו"ח שאותו ערכו, נחשף בפני אנשי הערוץ כאשר חיפשו יהודים שישתתפו בתכנית, כשהם חובשים כיפה וצועדים עמה ברחוב, אולם גילו כי הדבר כמעט בלתי אפשרי, כאשר איש מהיהודים שאליהם פנו לא נענה בחיוב לבקשה, מחשש שיספוג גילויי אנטישמיות אלימים – גם מול מצלמות הטלוויזיה המתעדות.

מאן מספרת כי לאחר שנתקלה בסירובים של יהודים רבים, פנתה לרב אלבר גיגי, הרב הראשי ורב בית הכנסת הגדול בבריסל, בתקווה כי הוא לפחות יסכים לחבוש את הכיפה ברחוב מול מצלמות הערוץ. אולם הרב, שהותקף בעצמו על ידי אנטישמים בעיר אנדרלכט לפני מספר שנים, דחה את הבקשה בנחרצות, בנימוק שאנשי הביטחון של הקהילה הסבירו לו שיהיה זה מסוכן עבורו.

לדברי הכתבת, השלב הייאוש הסופי הגיע לאחר שגם ראש הליגה למאבק באנטישמיות בבלגיה, יואל רובינפלד, סרב להשתתף בתכנית באופן שבו ביקשה ההפקה. רובינפלד הסכים לחבוש כיפה לראשו ברחוב מול המצלמות אם יהיה נוכח במקום איש אבטחה שיעמוד בקשר עם המשטרה, אולם הדבר לא התאפשר.

סירובם הנחרץ של היהודים להשתתף בצילומים מנע מהערוץ לערוך ניסוי פומבי באשר למידת האנטישמיות שסופגים בני הקהילה ברחובות בריסל. מאן נשאלה מדוע לא ביקשה מאדם לא יהודי להשתתף בניסוי כשכיפה לראשו, כפי שנעשה בברלין לפני מספר שבועות, אולם טענה בתגובה: "מי שמכיר את בלגיה, יודע שזה לא עובד ככה".

חשוב לציין כי הממצאים והנתונים שאליהם התייחסה הכתבה המדאיגה בערוץ RBTF עוסקים רק בבריסל, אחד המרכזים הפועמים והחשובים של היבשת. בעיר הבלגית אנטוורפן, השניה בגודלה במדינה, חיים אלפי יהודים חרדים, הצועדים גם כיום ברחובותיה ללא חשש כשלראשם כיפות, כובעים ולגופם חליפות.
בלגיה כיפות פחד טלוויזיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד