י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חוקרים: נמצא הגן הגורם לגמגום

תופעת הגמגום נחשבת כאחת מהתעלומות הרפואיות גם כיום • מחוסר ממצאים מחקריים, נטו המטפלים לתלות את האשמה בלחץ רגשי • מחקר חדש, העתיד להתפרסם בקרוב, מצא פגם גנטי ברור הגורם לגמגום

מחקר
מחקר צילום: ארכיון

נמצא הגן הגורם לגמגום. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP, המצטטת מחקר העתיד להתפרסם בכתב העת הרפואי של ניו אינגלנד.

גמגום, שהגדרתו הקלינית הינה הפרעת דיבור בה שטף הדיבור מופרע על ידי חזרות בלתי רצוניות על הברות, הארכת צלילים, הברות, מילים או ביטויים, וכן הפסקות בלתי רצוניות בדיבור, שבהן המגמגם אינו מסוגל כלל להפיק צליל דיבור - הוגדר עד עתה כאחת התעלומות הרפואיות, גם במאה העשרים ואחת.

מחקרים רבים במשך השנים ניסו לעמוד על חקר התופעה, במטרה למצוא לה מרפא, אולם היבול שהניבו המחקרים היה דל, והנטייה הכללית הייתה לתלות את הפגם בלחצים רגשיים בסביבה עוינת, הורים שתלטניים או מורים תובעניים.

אולם המחקר חדש מקרב את המדענים לסיבות האמיתיות הנעוצות מאחורי הבעייה הרפואית.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר עולה כי ב-50 עד 70 אחוז מציבור המגמגמים קיים פגם גנטי. כשב-9 אחוזים מן המקרים מצאו החוקרים עיוותים בשלושה גנים האחראים ל-9% מן המקרים.

דניס דריאנה, גנטיקאי ומחבר המחקר, אמר כי הוא מקווה שהתוצאות יעזרו לשנות את התפישה לפיה גמגום נוצר כתוצאה מבעייה רגשית. הגמגום, הוא קרוב לוודאי "בעייה ביולוגית", אמר.

מקרי הגמגום הנפוצים הם בילדות, כשבדרך כלל מופיע הגמגום לראשונה בין גיל שנתיים לשש שנים. כ-75% מן המקרים, הגמגום נעלם כליל בגיל מאוחר יותר, ללא צורך בטיפול. הטיפול המקובל הוא באמצעות הדרכת ההורים או באמצעות פגישות עם קליניקאי תקשורת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד