י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מאבק חריף בוועדת הכלכלה על קידוחי הנפט והגז • האם יעלו התמלוגים?

בהרכב מורחב וחריג, בהשתתפות איש העסקים יצחק תשובה וכלי התקשורת, קיימה היום ועדת הכלכלה דיון חריף, שגלש לפסים אישיים, על העלאת התמלוגים של המדינה מקידוחי הנפט והגז • בראש התומכים: הקרן החדשה לישראל

קידוח נפט
קידוח נפט

למרות הפגרה, קיימה הבוקר (ג) ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד, ישיבה מיוחדת על תמלוגי המדינה מהגז באתרי הקידוח הימיים. הדיון התקיים לאחר מאבק ציבורי ממושך בנושא.

באופן מסקרן, מי שעומד מאחורי היזמה להעלאת התמלוגים היא הקרן החדשה לישראל, המזוהה עם ארגוני שמאל קיצוניים. גם ח"כ חנין זועבי מחד"ש, שהשתתפה במשט תומכי הטרור על המרמרה, תומכת נלהבת בהעלאת התמלוגים. לעומתם, יו"ר הוועדה אקוניס יצא באופן חד ונחרץ נגד ההעלאה.

קצת רקע: חיפושי הגז בנויים באופן שהמדינה מעניקה תמורת תשלום - זכיון לחיפושי נפט וגז באיזורים מסויימים, כאשר החברה המשקיעה מתחייבת להעביר אחוז מסויים מהרווח לקופת המדינה. בעקבות ההזדמנות הראשונה בה נמצאה כמות נכבדה בקנה מידה בינ"ל של גז בחופי ישראל, עלתה השאלה האם על המדינה להעלות את סך התמלוגים לטובת אזרחיה.

מחד גיסא, דומה כי האידיאל של האזרח הפשוט לתמוך בגישה של העלאת התמלוגים, כך שכל אחד ואחד יהנה מרווחי משאביה הטבעיים של המדינה. מאידך גיסא ישנם כמה וכמה בעיות מרכזיות שימנעו ככל הנראה צעד כזה.

נפתח בדבריו של אופיר אקוניס, שהבהיר מראש כי אף שיהיה זה פופוליסטי מצידו לומר שהוא תומך בהעלאת התמלוגים, לא יעשה זאת, משום שבכך נשבור את המבנה של הכלכלה הישראלית ונחזור לכיוון של כלכלה סובייטית, כלכלה בה המדינה מתערבת בשוק החופשי. אקוניס גם הוסיף במרומז כי מפתיע מאוד לגלות שארגונים קיצוניים ופונדמנטליסטים, אשר ביום יום פועלים באופן כמעט גלוי לפגיעה מתמשכת במדינה ובאזרחיה, מצטיירים לפתע כדואגים לאינטרסים של האזרח הפשוט.

ח"כ כרמל שאמה מהליכוד דיבר באריכות על כך שאמנם העלאה של התמלוגים היא סיפור מורכב, אך אין למדינת ישראל להירתע מדבר כזה, בפרט כשמדובר בסכומים כה גדולים ובשיפור עצום למשק, וכי על המדינה לפחות לדרוש שהמועסקים בקידוחים יהיו על טהרת הכחול לבן. שאמה הוסיף, כי אנחנו מקיימים כאן בוועדת הכלכלה דיונים ימים שלמים על תוספת 3 שקל לחשבון החשמל, ואין סיבה שדווקא איפה שמונח הכסף הגדול למדינה נמנע מעצמינו לעזור לאזרח.

ח"כ שלי יחימוביץ' מהעבודה, מנושאות דגל המאבק להעלאת התמלוגים טענה, כי הדבר נעשה פעמים רבות על ידי הממשלה באופנים דומים, כאשר דברים שונו באופן רטרואקטיבי, ואין מה לחשוש מתביעות נגד המדינה.

יצחק תשובה שהגיע להשתתף בדיון, תקף קשות את התומכים בהעלאה. הוא הזכיר את העלויות העצומות שכרוכות בפרוייקט. לאחר מכן דרש לקבל לכל הפחות שוויון לתנאים הקיימים לספקי הגז החיצוניים של המדינה. מנגד ח"כ דב חנין מחד"ש תקף אותו קשות, וטען כי גם אם נחלק את הכסף 80% למדינה ו-20% לברוני הגז "עדיין יהיה לך ולילדיך מספיק כסף".

בכדי לסבר את האוזן בעלויות, הוסיף תשובה נתון מעניין, לפיו בכדי לספק את הגז ללקוחות האפשריים במדינות אירופה, עליו למתוח צינור ימי לאירופה בעלות של 6 מיליארד דולר.

חברת נובל אנרג'י, המעורבת בפרוייקט, שלחה נציגים מטעמה, ביניהם השופט אייב סופר, שהבהיר כי העלאת התמלוגים עלולה לגרור את ישראל לבית משפט בין-לאומי, ועל פי האהדה הבינ"ל לישראל במוסדות הללו, ניתן לנחש מראש מה סיכויי ההצלחה.

לעומתו מיכאל מלכיור טען, כי מדינות כנורבגיה הרשו לעצמן להעלות את התמלוגים ל-85% ולא נחשבו לכלכלות קומוניסטיות, מלכיאור הוסיף, כי עד כה כל מי שפנה לבית משפט בין לאומי בנושא זה בתביעה נגד מדינה - הפסיד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד