י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גאב"ד 'העדה': "לא להשתולל ולא לפגוע במשטרה" • הקלטה בלעדית

גאב"ד 'העדה החרדית', הגרי"ט וויס, מנסה למתן את הגורמים הקיצוניים בקהילתו • בהקלטה שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים' הוא תוקף את המתפרעים ומבקש: "לא לפגוע במשטרה" • דואג למראית עין: "ברחוב צריך ללכת ולקדש שם שמים. לא להשתולל" • האם 'העדה החרדית' פונה לדרך אחרת? • האזינו

הגאב"ד הרב וויס
הגאב"ד הרב וויס



הסתייגות ראשונית ברורה ונחרצת נגד קמפיין הפגיעה בחיילים ושוטרים: גאב"ד "העדה החרדית" הגאון רבי יצחק טוביה ווייס, דיבר בפני אלפי תלמידי הישיבות העומדים בחזית מול הניסיון לעקור אותם מאהלי הישיבות ולגייסם למסלולי הצבא השונים והסתייג בפה מלא מכל פגיעה בשוטרים והשתוללות ברחובות.

הגאב"ד הסתייג בפה מלא מפגיעה בשוטרים ומכל השתוללות ברחובות. "אין זה מתאים לבני הישיבות התנהגות מחפירה כזאת, עלינו לקדש שם שמים בכל אורחותינו", אמר.

הדברים נאמרו בכנס חירום לבני הישיבות, שנערך ביום חמישי שעבר, באולמי "בית ישראל" בירושלים. עם סיום דבריו בפני בני הישיבות, הרים הגאב"ד את קולו והתבטא כנגד האלימות. ל'בחדרי חרדים' הגיעה הקלטת הדברים והיא מובאת כאן.

בתרגום חופשי לעברית, זהו תוכן הדברים שאמר: "מבקשים, כאשר מתפזרים מכאן, שלא להשתולל ברחובות, לא יוצא מזה שום טובה לשום אחד. שילכו כל אחד לדרכו בשלום ובשלווה, לא להשתולל ברחובות, ולא לפגוע במשטרה, זה לא מתאים עבורנו. התנהגות כזאת לא מתאימה עבורנו, זה אולי מתאים להם אבל לא עבורנו. אנשים שלנו לא מתנהגים כך, ברחוב צריכים ללכת ולקדש שם שמים, ללכת הביתה מתוך שלום ושלוה, וכך יהיה לכם כל טוב ברכה והצלחה".

יצוין כי הדברים נאמרו יום אחרי שראשי הפיקוד של משטרת ירושלים באו לביתו של הגאב"ד בשכונת גבעת משה בירושלים, והביעו את דאגתם מפני הקצנת השיח בשכונות החרדיות ברחבי הארץ בכלל ובירושלים בפרט. דאגתם התעוררה בעקבות קמפיין החרד"קים, כאשר חיילים ושוטרים הותקפו בשכונות חרדיות ולאחר ההתנפלות על חייל חרדי, בחור בעל-תשובה שבא לביקור במאה-שערים, שנחלץ אחרי מבצע מורכב וטעון מאוד ע"י כוח משטרתי גדול.

עוד קודם לכינוס, התברר כי ראשי "העדה החרדית" מנסים למתן את הקיצוניים בקהילתם. במהלך ההכנות לקראת הכנס, התעוררה מחלוקת פנימית בתוך ממסד 'העדה', בין הגורמים המתונים לקיצוניים.

התכנון המקורי היה לערוך את הכינוס במתחם 'ויאמר יצחק' ברחוב שמואל הנביא בירושלים, אולם המשטרה לא אישרה את קיום האירוע.

גורמים קיצוניים ב'עדה' ביקשו לקיים את הכנס למרות זאת - ללא רשיון המשטרה, ברחבת בתי זופניק בשכונת מאה שערים. אלה פנו אל ראשי חסידויות תולדות אהרן ודושינסקיא, על מנת שיורו לבחורים להשתתף עצרת - אך נתקלו בהתנגדות. הנימוק: אינם רוצים שהמחזות בהפגנה הקודמת ליד לשכת הגיוס יחזרו על עצמם.

בשל ההתנגדות הממסד, הבינו מארגני ההפגנה כי צפוייה השתתפות דלה והודיעו כי יבטלו את האירוע. אולם אז עלתה הצעת פשרה: לקיים את הכינוס בתוך אולם סגור.

דוד גלויברמן, עסקן ב'העדה החרדית', סיפר ל'בחדרי חרדים' כי שעה קלה לאחר שהוחלט לבטל את הכנס, הציעו גורמים בעדה החרדית לקיים את העצרת באולמי 'בית ישראל' בשכונת עזרה תורה, ועסקני החסידיויות שהתנגדו קודם לכן - אישרו את השתתפותם.

להאזנה:

וויס נגד אלימות העדה החרדית ממתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד