י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בסאטמר תוקפים: "האיש המכונה ראב"ד - זקן ממרא"

סערת גולובנציץ' • רב מפלג מהרז"ל מסאטמר תוקף את הגר"מ שטרנבוך: "אפוף שנאה נגד 'אתרא קדישא'. מכתבו מועתק מחיים אמסלם. והגרוע מכל, שעוד הולך עם דגל התורה"

ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך. צילום: ארכיון
ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך. צילום: ארכיון

המאבק של גורמים בעדה החרדית, נגד ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, בגין יציאתו הכמעט חוצצת נגד החלטת עמיתיו הרבנים - מרבית חברי הבד"צ - שלא לאפשר לחפור במתחם גולובנציץ' בבית שמש, החלטה שהתקבלה ביוזמת גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט ווייס, שמשמש כנשיא ארגון 'אתרא קדישא', חוצה גבולות ורשמה השבוע התפתחויות מרחיקות לכת.

אחד הלבלרים הבולטים בעיתון 'דער איד', ביטאון פלג האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר, הוא הרב מנשה פיליפ, רב דקהל מהר"י ט"ב ואחיו של דומ"צ התאחדות הרבנים ומראשי הקהילה, הגאון רבי זלמן לייב פיליפ.

ביום חמישי האחרון ניצב הרב פיליפ ליד הפודיום בבית המדרש 'חרדים' בקרית יואל שבמונורו, והתייחס לנושא הבוער ביותר במסדרונות הקנאים: 'מתחם גולובנציץ בבית שמש' והמחלוקת שניטשה בין הגאב"ד לראב"ד בסוגיית החפירות.

לאחר ששטח את השתלשלות העניינים, שחרר הרב פיליפ את חרצובות לשונו, פתח בדברי בלע נגד הגר"מ שטרנבוך וכינה אותו "משוגע" ו"זקן ממרא".

"האיש המכונה 'ראב"ד'", פער הרב פיליפ את פיו, "כותב מכתב שרווי ליצנות. ממש לא יעלה על הדעת! האיש שמכונה ראב"ד, אפוף שנאה כבושה נגד 'אתרא קדישא' עוד מתקופת העבודות בבית העלמין הישן בעיר הקודש צפת והוא מוכן לעשות הכל נגד הארגון הזה רח"ל.

"בנו חיים עוזר", האשים הרב פיליפ את ניסיונות הטרפוד של הגר"מ, "קיבל המון כסף וגם הראב"ד קיבל המון כסף ולכן הוא מתיר את הכל! הראב"ד הוא זקן ממרא כמבואר בפרשת השבוע (פרשת שופטים, שבה נאמרה השיחה). נכון, שהדין של זקן ממרא לא נוגע לימינו והוא לא מקבל מיתה... בפרט שכל הסיבה היא רק כסף גדול ושנאה כבושה שיש לו כלפי 'אתרא קדישא'.

"והגרוע מכל, שהוא (-הראב"ד) עוד הולך עם דגל התורה רח"ל, שזוהי מפלגה שרח"ל שולחת ח"כים לכנסת והוא שולח את בנו לנאום בכינוס של מפלגה ציונית. מי שראה את תוכן המכתב של הראב"ד, יווכח, כי זה כמעט מועתק, מילה במילה מהמכתב של חיים אמסלם, אותו כתב בעת ההפגנות נגד החפירות שהתקיימו במתחם בית החולים ברזילי באשקלון".

וכאן פתח הרב פיליפ בהתקפה ישירה, נגד עצם מינויו של הגר"מ שטרנבוך כראב"ד ונגד אישיותו הכללית:

"אני כבר לא מדבר מזה שבכלל לא בחרו בו להיות ראב"ד. הוא לקח את זה בעצמו בכח... רוב הנכדות שלו לומדות בבית יעקב רח"ל, דבר שנוגד את העקרונות של העדה החרדית. מי שרואה את ספריו, יבחין כי שיטתו נוגדת את השיטה הקדושה (של סאטמר). הוא הוציא ספר עוד ביוהנסבורג (-העיר בה כיהן כרב לפני שעלה לירושלים) ממש בושה! מדובר בבן אדם לא שפוי כלל... פסקיו מופרכים מעיקרם. הוא פוסק בלא לברר היטב את הדין. הוא גנב את התפקיד בלי בחירה רק בכח... הרב מבריסק אמר עליו שהוא 'משוגע'..."

למרבה הפלא, אף אחד מהנוכחים לא קם ולא מחה נגד הפגיעה בכבוד התורה של הראב"ד. הציבור האזין בשקיקה, מילא פיו מים ואולי גם היה בהלם מהמתקפה שלוחת הרסן של הרב פיליפ.

פיליפ הושפע ככל הנראה במידה מסוימת, מהמכתב שיצא בימים האחרונים בארה"ב, עליו חתמו רבני סאטמר מפלג האדמו"ר המהרז"ל, המתנגדים נחרצות לחפירות במתחם גולובנציץ', עליו חתם בעצמו בשולי ה'קריאה'.

תחת הכותרת 'אזהרה נוראה חמירא סכנתא מאיסורא', מצטרפים הרבנים לקריאת הבד"ץ, לאחר שלטענת אתרא קדישא התגלו 'למעלה משלוש מאות מערות קבורה'.

"נחרדנו מאד לשמוע, כי ישנם אנשים הזוממים לפתוח או לחפור ולחטט במערות ולהעלות על השטח טרקטורים ולהחריב את בית הקבגרות עד היסוד בה. היה לא תהיה!"

הרבנים מתעלמים כמובן מכך, שקיימים רבנים בארץ-הקודש שמלווים את הפרויקט, בהם הגר"נ קרליץ והגר"מ שטרנבוך לצד רבנים נוספים העומדים תחת פיקוחם - וקובעים: "כשהדבר נוגע אליהם, הכל מותר לחטט שכבי ולזרוק כדומן אלפי נפטרים, אבות אבותינו מתקופת השופטים ואין פוצה פה".
בית שמש העדה החרדית הרב ברוך שטרנבוך גולובנציץ' הבד''צ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד