י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אמת מה נהדר • תפילות יום כיפור במחיצת גדולי המזרח

כשהגר"ע יוסף פורץ בבכי בוידוי רבינו ניסים • סדר העבודה הנאמרת מפי ראש הישיבה ה'כהן גדול' • איזה מקובל לובש בגדי לבן מכף רגל ועד ראש? • והיכן מתפלל הראשון לציון?

הגר"ש עמאר בגלימה לבנה. צילום: ישי דריקס
הגר"ש עמאר בגלימה לבנה. צילום: ישי דריקס



הגר"ע יוסף • בית מדרשו, הר נוף

את תפילות יום הכיפורים מתפלל הגר"ע יוסף בבית המדרש שמתחת לביתו ברחוב הקבלן בשכונת הר-נוף בירושלים. השנה, עקב מצבו הבריאותי, מתפללי בית מדרשו מודאגים, ומקווים שגם השנה יזכו להתפלל עם הגר"ע בהיכל בית המדרש,

לפני התיבה משמשים כשליחי ציבור במהלך תפילות היום הקדוש, החזן משה חבושה, אליהו אוזן, וחזנו הקבוע של הגר"ע במהלך השנה כולה, יהוידע בוטא.

עקב העומס הרב בשל הרבים המבקשים להתפלל במחיצתו, הכניסה לבית המדרש מתאפשרת רק על פי רשימה שנקבעה מראש לרוכשי מקומות.

בפתיחת ההיכל ב'כל נדרי' עורך הגר"ע אשכבה לכל גדולי ישראל שנפטרו באותה שנה.

את הוידוי הארוך של רבינו ניסים גאון אומר הגר"ע בתפילת ערבית של יום הכיפורים. למרות שמתחילה תוקן לומר את הוידוי הארוך בתפילת שחרית, הגר"ע מורה לאומרו בערבית - וכך המנהג גם בבית מדרשו לאומרו בלילה, היות ובלילה ניתן יותר להאריך בו בבכי ותחנונים, ללא סיבה להזדרז, מאשר ביום שיש למהר בתפילה בכדי להספיק את תפילת המוסף לפני שעה שישית.

"לשהות במחיצת פוסק הדור בליל יום הכיפורים, בשעת הוידוי הגדול של רבינו ניסים, זוהי חוויה רוחנית נדירה, המעניקה חיזוק לכל השנה כולה", אומרים המתפללים הקבועים.

עין לא נשארת יבשה בקהל, בשעה שהגר"ע ממרר בבכי נורא באמירת הוידוי. "מה אני, מה חיי", מידי שנה מצמרר מחדש לראותו נאנח בשברון לב, כשכל ציבור המתפללים גועה עימו בבכייה.

כידוע הגר"ע תמיד מעורר לבכות בזמן זה, וכך במהלך כל הוידוי משתפך בבכי.

קודם קריאת התורה בתפילת שחרית של יום הכיפורים, מבקש הגר"ע מכל ההורים שיש להם ילדים קטנים עד גיל תשע, ומתענים תענית שעות, לצאת ולדאוג להם תיכף ומיד שיאכלו ויישתו, וכך גם מעורר את ההורים לשים לב על ילדיהם שאפילו מעל גיל בר מצווה לראות שמצבם טוב ויכולים להמשיך את הצום,

לפני תפילת הנעילה מוסר הגר"ע שיחת התעוררות במשך כעשרים דקות, כשהוא מדגיש בפני המתפללים, כי בעת הנעילה, יושב הקב"ה יחידי בלא משטינים ומקטרגים, לפיכך יש לכוון בתפלה ביתר שאת ולהתחנן על נפשנו. עוד מרחיב הגר"ע בעת זו בחשיבות לימוד התורה, ומבקש מהציבור לקבל על עצמם קבלה לקבוע עיתים לתורה על מנת להיחתם לחיים טובים ולשלום.

הרשל"צ הגרש"מ עמאר • בית הארחה, בית וגן

הרשל"צ הגרש"מ עמאר עורך את תפילות יום הכיפורים בבית הארחה בשכונת בית וגן בירושלים במנין של כ-300 איש. התפילה היא בנוסח יהדות מרוקו.

הגר"ש לבוש בגלימא ומצנפת הראשון לציון שכולה לבנה ומיוחדת ליום הכיפורים.

מי שמשמש כשליח ציבור במנינו של הגרש"מ הוא החזן מני כהן.

לתפילת מוסף עולה הגרש"מ בעצמו לפני העמוד, וסדר העבודה הנאמר מפיו גורם להתרגשות רבה וצפייה לבנין בית המקדש בקרב השומעים.

בוידוי הארוך של רבינו ניסים גאון מתייפח הגרש"מ בבכי מר קורע לב.

לאחר תפילת ערבית של ליל כיפור לומד הגרש"מ עם הציבור את משניות מסכת יומא ומסבירם בטוב טעם ודעת.

הגר"ש כהןצילום: הגר"ש כהן
הגר"ש כהן


הגר"ש כהן והגר"ש בעדני • ישיבת פורת יוסף, העיר העתיקה

חברי מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון רבי שלום כהן, והגאון רבי שמעון בעדני, עורכים את תפילתם כבר במשך שנים רבות בהיכל ישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בירושלים, כשלתפילה מצטרפים אף מאות מתלמידיהם הרבים, בשעת פתיחת היכל כל נדרי מברך ראש הישיבה שליט"א את הזקוקים לישועה,

לפני התיבה ברוב התפילות עובר הגר"ש בעדני שליט"א וכמליצה נוהג ראש הישיבה הגר"ש כהן לומר שמעון - ראשי תיבות, שמעון מנחה ערבית ונעילה אלו התפילות בהם משמש הגר"ש בעדני כחזן

במהלך התפילות נשנק הגר"ש בעדני בבכי וגורם להתעוררות רבה בקרב מאות המתפללים, בתפילת שחרית עובר לפני התיבה הגר"א מדינה שליט"א רבה של הרובע היהודי, תפילת המוסף נשמעת מפי כהן גדול ראש הישיבה שליט"א, אשר המתפללים שם מידי שנה מעידים כי זהו מחזה מרגש במיוחד לראות את ראש הישיבה אומר את סדר העבודה כשכולו אוחז רעדה וכיסופין לבנין ביהמ"ק, לפני תפילת נעילה מידי שנה מוסר הגר"ש בעדני שליט"א שיחת חיזוק כחצי שעה לעורר ולחזק את הקהל הקדוש בעת שעת נעילת שער,

בסיומו של היום הקדוש מברכים הרבנים את הבחורים הרווקים לזיווג השנה, כשראש הישיבה מדגיש שהברכה רק לאלה שלמעלה מגיל 21,

הגר"י מאמאן, זקן רבני מרוקו • בית המדרש 'יד רמה', בית וגן

זקן רבני מרוקו הגאון הצדיק רבי יהושע מאמאן שליט"א מתפלל את תפילות יום הכיפורים בבית המדרש 'יד רמה' ע"ש מו"ר זקנו זצ"ל בשכונת בית וגן בירושלים.

הגר"י מרבה בבכיות ובעיקר בשעת קריאת פרשת אחרי מות בה הוא מתפרץ ומתייפח בבכי מר על מות שני בני אהרון הכהן הידוע כסגולה גדולה לכפרת עוונות.

במהלך כל יום הכיפורים נשאר הגר"י ללמוד בבית המדרש ואינו עוזב את בית המדרש עד לצאת יום הכיפורים.

בסיום הצום עוברים הקהל הגדול להתברך מפיו כשמחה נסוכה על פניו של הגר"י.

הגאון רבי משה צדקה • בית הכנסת 'שאול צדקה' , ירושלים

את תפילת כל נדרי וערבית ליל כיפור מתפלל הגאון רבי משה צדקה, ראש ישיבת 'פורת יוסף',
בבית הכנסת אברמוף בירושלים - שם הוא נשאר עד לשעה 1:30 בלילה ועוסק בלימוד משניות מסכת יומא ולימוד כתר מלכות, לאחר מכן חוזר הגר"מ לביתו לצורך מנוחה בת שעתיים בלבד, ומשכים קום לתפילת שחרית של יום הכיפורים בבית הכנסת 'שאול צדקה' מקום בו היה אביו ראש הישיבה הגר"י צדקה זצ"ל מתפלל במשך השנים, ושם נשאר עד לערבית של מוצאי היום הקדוש.

מתפללי בית הכנסת מעידים כי במהלך התפילה מי שזוכה לעמוד בקרבתו רואה את ליבו עם התפילה ואיך שכל מילה היוצאת מפיו מורגשת על בשרו, בשעת החזרה משמש הגר"מ כסומך, בשעת וידוי הגדול של רבינו ניסים מתפרץ הגר"מ בבכי, וכך גם בשעת אמירת הפיוט לפני קריאת התורה על מות שני בני אהרון ממרר הגר"מ בבכי כאילו עתה זה קרה, וכפי שכתוב כי בכייה זו מועילה שתגן.

לאחר תפילת המוסף לומד הגר"מ בחבורה יחד עם הגאון רבי יעקב שכנזי והציבור הקדוש את עניין בית מקדש השלישי ובספר יחזקאל כפי שכותב הבן איש חי.

סמוך לתפילת נעילה מוסר הגר"מ שיחת חיזוק שבה מעורר על קביעת עיתים בלימוד המוסר, ובעיקר בהקפדה על לימוד בספר פלא יועץ, כן מעורר הוא על נושא קדושת עם ישראל והריחוק מהמכשירים הטמאים, בדבריו מדגיש את דברי הפלא יועץ כי ההצלחה בדין תלויה בחיזוק תורה תפילה וחסד, ואנו כבני תורה עיקר החסד שלנו כל רגע הוא בהארת פנים לשני, מי שמשמש כשליח ציבור במהלך התפילות במנינו של הגר"מ הם הגאון רבי יעקב שכנזי והגאון רבי אליהו כהן.

יצוין כי בצאת הצום טועם הגר"מ דבר מה, ומיד לאחר מכן מוסר שיעור בבית הכנסת בית אהרון בדיני הלכות סוכה.

המקובל רבי יעקב הלל • ישיבת 'אהבת שלום', ירושלים

מראהו של הגר"י הלל במהלך יום הכיפורים כמלאך ממש כולו לבן מכף רגל ועד ראש, כך גם הכובע הרבני שחובש הוא בצבע לבן.

את התפילות מתפלל הגר"י הלל בסמוך לביתו, במרכז מוסד אהבת שלום ברח' ברדיז'טוב 12 ירושלים.

לפני התיבה עובר רבה של העיר עמנואל הגאון רבי יצחק פנירי. סמוך לתפילת נעילה מוסר המקובל שיחת חיזוק והתעורות.

בתפילת נעילה עובר לפני התיבה המקובל הרב הלל, רגע המרגש ביותר בהם הציבור כולו נשפך בדמעות הוא בעת פתיחת ההיכל קודם תקיעת השופר לאחר תפילת הנעילה בהם זועק המקובל את הפסוקים קראתי בכל לב ענני ה' חוקיך אצורה כשהקהל זועק אחריו.

לאחר תפילת הנעילה עוברים הציבור להתברך מפיו, לשנה החדשה.

הגר"א בקשי דורוןצילום: הגר"א בקשי דורון
הגר"א בקשי דורון


הרשל"צ הגר"א בקשי דורון • בית ספר הימלפרב, בית וגן

הראשל"צ רבי אליהו בקשי דורון מתפלל את תפילות יום הכיפורים במנין מיוחד ליום הכיפורים בלבד, באולם בית הכנסת שעל ידי בית ספר הימלפרב בשכונת בית וגן בירושלים, במניין מתפללים כארבע מאות אברכים בני תורה מתלמידיו של הגר"א, הגר"א עולה את תפילת נעילה בבכיות נוראות כשהוא לבוש כולו לבן בגלימה מיוחדת לימים אלו, שאר התפילות עוברים לפני התיבה בניו הרבנים הגאונים, מתפללי בית המדרש מציינים כי במהלך כל התפילות משתפך הגר"א בבכיות נוראות.

הגאון רבי ראובן אלבז • ישיבת 'אור החיים', ירושלים

את תפילות היום הקדוש מתפלל הגאון הגדול רבי ראובן אלבז בהיכל ישיבת 'אור החיים' שבראשותו.

"לראות מהי חזרה בתשובה באמת - שם זה המקום", אומר אחד המתפללים. "התפילה שם קורעת שחקים ממאות בעלי תשובה וכמו שנאמר 'במקום שבעלי תשובה עומדים'".

לב המתפללים נשפך כמים ובעיקר בשעת הנעילה, בה עובר לפני התיבה ראש הישיבה וזועק ומתייפח בבכי נורא. "מי שמגיע להתפלל כאן פעם אחת, לא יכול להפסיק וחוזר להתפלל כאן כל שנה", אומרים בני הישיבה.

הרשל"צ הגר"י יוסף • ישיבת חזון עובדיה, הר נוף

למרות שהגר"י יוסף אינו מכהן כראש הישיבה בישיבת חזון עובדיה, עקב תפקידו החדש כראשון לציון, ומי שמכהן תחתיו הוא בנו, אבל על תפילות הימים הנוראים בהיכל הישיבה הוא לא מוותר ומתפלל בקרב תלמידיו בהיכל הישיבה.

מי שמשמש כחזן במהלך התפילות ביום הכיפורים הם הגאון הרב יצחק דניאל והגאון הרב מרדכי גזית מרבני הישיבה.

סמוך לתפילת נעילה יישא דברי חיזוק בפני הבחורים.

המקובל הגר"ב שמואלי • ישיבת 'נהר שלום', ירושלים

המקובל רבי בניהו שמואלי מתפלל את תפילות היום הקדוש בהיכל ישיבתו 'נהר שלום'. במהלך התפילות משמש המקובל כשליח ציבור.

יצוין כי התפילות שם ארוכות במיוחד, שכן הן נערכות על פי כוונות הרש"ש כמנהג המקובלים.

פעמים רבות התבטא הגר"ע יוסף כי התפילות של עם ישראל עולות דרך ישיבת 'נהר שלום', בה הפיץ את תורת הקבלה במשך שנים רבות המקובל הצדיק רבי מרדכי שרעבי זצ"ל.

לבוש המקובל הגר"ב שמואלי הוא כולו בלבן כמלאך ה' והוא מרבה בבכיות ביום הקדוש.


תפילות הרב עובדיה יוסף הרב בקשי דורון הרב עמאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד